عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد؛

ضرورت ایجاد سامانه و شماره‌ای برای گزارش موارد به‌کارگیری کودکان کار

تهران (پانا) - عضو شورای شهر تهران در تذکری از نبود سامانه‌ای برای نظارت مردمی بر به‌کارگیری کودکان در محیط‌های کاری انتقاد کرد و خواستار ایجاد شماره‌ای سه رقمی برای اعلام گزارش مردم از موارد بهره‌کشی اقتصادی از کودکان شد.

کد مطلب: ۱۱۹۰۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ایجاد سامانه و شماره‌ای برای گزارش موارد به‌کارگیری کودکان کار

حجت نظری در سیصدمین جلسه شورا گفت: این دوره از مدیریت شهری افتخار این را دارد که علیرغم تمام مسائل و مشکلات مالی و تا حد توان خود، امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی را به‌روزرسانی کرده است. مردم تهران فراموش نکرده‌اند که در دوره‌های قبل، در حوادثی نظیر آتش‌سوزی در ساختمان خیابان جمهوری، حریق ساختمان پلاسکو و امثال آن، چه فشار روانی و روحی سنگینی بر آتش‌نشانان عزیز وارد کرد و ما تلاش کردیم تا از این مشکلات بکاهیم. هرچند که وسع ما به اندازه ایثار آتش‌نشانان عزیز نبوده و نیست.

این عضو شورا گفت: اما تذکر امروز بنده، به مناسب 22 خرداد، روز جهانی مبارزه با کار کودکان است.

وی ادامه داد: حتما می‌دانید که مبارزه با کار کودک امری چندوجهی و نیازمند مشارکت چندین دستگاه و نهاد از جمله وزارت رفاه، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی، شهرداری‌ها و دیگر نهادها و دستگاه‌ها است. اما پیش از آن باید مسئولان امر و متولیان، درکی درست از کار کودک و کودک کار داشته باشند که متاسفانه به نظر می‌رسد این شناخت همچنان در یکسری از متولیان امر ایجاد نشده است.

نظری اظهار کرد: باید بدانیم که کارکودک تنها شامل اشکال خیابانی و در معرض دید نمی‌شود و بسیاری از کودکان در کارگاه‌ها و محیط‌هایی مشغول به کار هستند که از دید مردم پنهان بوده و همین موضوع بر رنج و مشکلات آنان از جمله محرومیت از حق تحصیل افزوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط وجود یک نظارت مردمی و البته دقیق، ضروری به نظر می‌رسد. اینکه مردم بتوانند برای مقابله با کارکودک و تحقق چشم‌انداز سازمان ملل متحد در حذف تمام اشکال کار کودک طی سال‌های پیش‌رو مشارکت کنند، نیازمند بسترهایی است که امکان نظارت آنان بر کار کودک را فراهم و تسهیل کند.

نظری گفت: از این رو با توجه به نبود سامانه‌ای برای رسیدگی و گزارش اشکال مختلف بهره‌کشی اقتصادی از کودکان توسط برخی کارفرمایان، به عنوان نماینده مردم از وزارت کار می‌خواهم تا سامانه‌ای را برای گزارش موارد به‌کارگیری کودکان در کارگاه‌ها، واحدهای صنفی و دیگر فضاهای کاری ایجاد کند.

وی افزود: قطعا وجود شماره‌ای سه رقمی که امکان گزارش تخلف را برای شهروندان فراهم کند، می‌تواند در کاهش میزان به‌کارگیری کودکان در مشاغل مختلف و نیز حمایت ثانویه از آنان موثر باشد. به این ترتیب مبارزه با «کارکودک» نه متوجه «کودکان کار» بلکه متوجه کسانی خواهد شد که با وجود قوانین ملی و بین المللی، مرتکب این جرم می‌شوند.

نظری در ادامه افزود: نکته مهم اینکه شماره اورژانس اجتماعی 123 فاقد این کارکرد بوده و حتی در تماسی که خود بنده اخیرا در همین زمینه داشتم، اپراتور مربوطه اطلاعات لازم و امکان انجام کاری را نداشته و پس از دقایقی مشورت به دریافت صرف گزارش بسنده کرد. امیدوارم روزی تمام جهان و ایران عزیز ما به جایی بهتر برای کودکان و به جایی بدون کارکودکان بدل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار