در گفت‌وگو با پانا:

کنعانی‌مقدم: اگر نامزدهای اصولگرا ائتلاف نکنند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود

«همتی- رئیسی» یا «جلیلی- رضایی» به دور دوم انتخابات راه پیدا می‌کنند/ ۶ ماهه می‌توانیم قانون اساسی را تغییر داده و نظام پارلمانی را شکل دهیم/ به ۵ نامزد وابسته به جریان اصولگرا پیشنهاد تشکیل دولت ائتلافی داده‌ایم

تهران(پانا) - دبیرکل حزب سبز ایران و عضو شورای وحدت اصولگرایان تأکید کرد باید به سمت نظام پارلمانی گام برداریم تا نخست وزیر توسط مجلس تعیین و پاسخگوی نمایندگان باشد.

کد مطلب: ۱۱۸۹۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
کنعانی‌مقدم: اگر نامزدهای اصولگرا ائتلاف نکنند انتخابات به دور دوم  کشیده می‌شود

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آرایش سیاسی کاندایداها، برخی نامزدهای رباست‌جمهوری را کبریت بی‌خطر، عده‌ای را هیزمی برای گرم شدن فضای انتخابات و بعضی دیگر را نیز دارای برنامه و عزم و جزم توصیف کرد و افزود: «با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌کنم که انتخابات 1400 به دور دوم کشیده شود و آقایان همتی- رئیسی یا جلیلی- رضایی به دور دوم راه یابند.»

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: «احتمالاً داستان احمدی‌نژاد- هاشمی رفسنجانی دوباره تکرار شود. هاشمی مرحله نخست آرای بیشتری داشت، اما مخالفان ایشان در دور دوم به احمدی‌نژاد رای دادند. بنابراین شاید شگفتی انتخابات 1400 این باشد که رئیس‌جمهور بعدی ایران فردی روحانی نباشد.»

وی تصریح کرد: «ما به 5 کاندیدایی که خودشان را وابسته به جریان اصولگرای انقلاب می‌دانند پیشنهاد تشکیل دولت ائتلافی داده‌ایم تا یک نفر را از میان خود به عنوان رئیس‌جمهور معرفی کنند تا در مرحله اول رأی بیاورد در غیر اینصورت، دوگانه رقابت ایجاد می‌شود و انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.»

کنعانی‌مقدم گفت: «اگر انتخابات به سمت دو مرحله‌ای شدن حرکت کند، انگیزه مشارکت مردم کاهش خواهد یافت و در نتیجه دولت حداقلی شکل می‌گیرد.»

دبیرکل حزب سبز ایران در ادامه به اعتراضات فعالان سیاسی اصولگرا - اصلاح‌طلب درخصوص ردصلاحیت‌ها اشاره کرد و افزود: «شورای نگهبان به مُر قانون عمل کرد و مشکل به ساختار و نظام ریاستی کشورمان مربوط می‌شود. رئیس‌جمهور که باید براساس نظام ریاستی انتخاب شود دیگر کارایی لازم را ندارد. به اعتقاد من، باید به سمت نظام پارلمانی گام برداریم تا نخست‌وزیر توسط مجلس تعیین و پاسخگوی نمایندگان نیز باشد.»

کنعانی‌مقدم توضیح داد: «در حالت فعلی اولاً رئیس‌جمهور عملاً به مقامی تشریفاتی تبدیل خواهد شد، ثانیاً بسیاری از وظایف قانون اساسی که متأسفانه برعهده رئیس‌جمهورست امکانی را برای برکناری رئیس‌جمهور ایجاد نمی‌کند، چراکه رئیس‌جمهور می‌گوید توسط آرای مردم انتخاب شده و همیشه هم این موضوع با بحران مواجه می‌شود. بنابراین اقدام شورای نگهبان ما را یک پله برای تغییر قانون اساسی و ایجاد نظام پارلمانی در کشور جلو برد.»

این فعال سیاسی اصولگرا به صحبت منتقدان نظام پارلمانی که معتقدند با تغییر نظام ریاستی، جمهوریت تضیعف خواهد شد واکنش نشان داد و گفت: «وقتی 300 نفر از نمایندگان مجلس در رقابتی بسیار گسترده توسط مردم انتخاب شوند و رئیس‌جمهور- نخست وزیر پاسخگوی پارلمان باشند این خود نشان‌دهنده مردمسالاری است و ربطی به تضعیف جمهوریت ندارد.»

وی یادآور شد: «اوایل انقلاب اسلامی نظام سیاسی ایران پارلمانی بود. اگر همان سیستم تقویت و معایب آن برطرف می‌شد قطعاً ساختار اجرایی کشورمان موفق‌تر از سیستم امروز بود. اگر همه قوا با یکدیگر هماهنگ شوند شاید در مدت 6 ماه بتوانیم بحث تغییر قانون اساسی و شکل‌گیری نظام پارلمانی را انجام دهیم؛ درحال حاضر مجلس هم وجود دارد و می‌تواند نخست وزیر را انتخاب کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار