در گفت وگوی پانا با نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران:

سرمایه‌گذاری در تولید برق ارزی و درآمدش ریالی است

صنعت برق نیازمند رگولاتوری است/ استخراج رمز ارزها باید از مصرف برق به سمت ژنراتورها تغییر کند/ دولت برای استخراج رمزارزها با ژنراتورها گازوئیل با نرخ‌های مناسب در نظر بگیرد/ مدیریت مصرف برق و کاهش آن نیازمند فرهنگ‌سازی است

تهران (پانا) - نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید براینکه صرفه جویی در مصرف و ایجاد رگولاتوری مستقل برای برق از جمله موضوعاتی است که موجب می‌شود نیاز به افزایش ظرفیت تولید برق در کشور کاهش یابد، می‌گوید نمی‌توان استخراج رمزارزها را در کشور متوقف کرد و تصمیمی که اکنون می‌توان اتخاذ کرد این است که استخراج آن با استفاده از ژنراتورها انجام شود و در کنار آن برای گازوئیل مصرفی ژنراتورها تدبیری اندیشید.

کد مطلب: ۱۱۸۷۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
سرمایه‌گذاری در تولید برق ارزی و درآمدش ریالی است

بهزاد محقق حضرتی در گفت وگو با خبرنگار پانا با اشاره به معضلات و مشکلاتی که خاموشی‌ها برای مردم به همراه دارد، اظهار کرد:‌ «آمار دقیقی از میزان مصرف برق استخراج ارز دیجیتال در کشور وجود ندارد تا براساس آن بتوان اعلام نظر کرد که چه سهمی از خاموشی‌های اخیر به موضوع استخراج قانونی یا غیرقانونی رمزارزها مرتبط است.»

گرانی بیش از حد ارز موجب شده است تا سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌ها و تولید برق با توقف همراه شود. بخش عمده سرمایه‌گذاری در تولید برق ارزی و درآمد آن ریالی است

وی افزود: «اشکال مهم در مورد نحوه مواجهه با رمزارزها این بود که از ابتدا استخراج آن غیر قانونی اعلام شد و به همین دلیل اکنون بخش مهمی از رمزارزها به صورت غیرقانونی استخراج می‌شود درحالی که اگر از ابتدا قانونی اعلام می‌شد در مورد نحوه تعرفه برق آن هم امکان تصمیم‌گیری وجود داشت. تصمیمی که اکنون می‌توان اتخاذ کرد این است که استخراج آن با استفاده از ژنراتورها انجام شود و در کنار آن برای گازوئیل مصرفی ژنراتورها تدبیری اندیشید.»

محقق حضرتی با بیان اینکه اکنون 4 و نیم درصد از کل رمز ارزی که در جهان وجود دارد در ایران استخراج می‌شود،‌خاطرنشان کرد: «سرمایه‌گذاری‌هایی برای استخراج رمز ارزها انجام شده است و متوقف کردن آن به طور حتم زیرزمینی شدن آن را گسترش خواهد داد.»

وی تاکید کرد:‌ «باید استخراج‌کنندگان رمز ارز را تشویق کرد تا ژنراتور را جایگزین کنند و در کنار آن در مصرف گازوئیل به آنها کمک کرد. اختلاف گازوئیل دولتی و آزاد حدود 4 برابر است.»

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران عنوان کرد: « تولید رمز ارز اکنون قانونی شده و مشوق‌هایی برای عرضه رمز ارزها در نظر گرفته شده است و باید برای حل مشکل برق هم راه‌حل‌هایی در نظر گرفت.»

محقق حضرتی با تاکید بر آثار مخرب خاموشی‌ها بر واحدهای تولیدی خرد و کوچک خاطرنشان کرد: «یا باید مصرف برق کنترل شود یا آنکه تولید آن افزایش یابد. طبیعی است کاهش مصرف برق نیازمند فرهنگ‌سازی است و رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی در این زمینه نقش مهم و عمده‌ای دارند.»

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: «گرانی بیش از حد ارز موجب شده است تا سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌ها و تولید برق با توقف همراه شود. بخش عمده سرمایه‌گذاری در تولید برق ارزی و درآمد آن ریالی است.»

بهترین راه تولید انرژی صرفه‌جویی انرژی است

وی افزود: «تا زمانی که رگولاتوری در برق وجود نداشته باشد این مشکل ادامه خواهد داشت و رگولاتوری مستقلی باید برای برق وجود داشته باشد. بهترین راه تولید انرژی صرفه‌جویی انرژی است. مصرف برق نسبت به ظرفیت‌های تولید شده جزو بالاترین‌های دنیا است در غیر این صورت ظرفیت نیروگاه‌ها هیچ گاه به مصرف نخواهد رسید و حتی اگر هم تولید در حد مصرف انجام شود گاز و سوخت دچار مشکل خواهند شد.»

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد:‌ «صرفه‌جویی در مصرف و ایجاد رگولاتوری از جمله موضوعاتی است که موجب می‌شود نیاز به افزایش ظرفیت تولید برق در کشور کاهش یابد. بخشی از نیروگاه‌ها در کشور فرسوده است و به تعمیرات نیازمند است و باید به موضوع مدیریت مصرف توجه جدی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار