در گفت و گو با یک پزشک مطرح شد:

عوارض کمبود روی در بدن

جوادآباد(پانا) - بدن به تنوع زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد، یکی از مواد معدنی و ضروری برای بدن زینک یا روی است.

کد مطلب: ۱۱۸۷۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
عوارض کمبود روی در بدن

فاطمه نسادخت در گفت و گو با پانا اظهار کرد: روی یا زینک جزو عنصرهایی است که وجود آنها در بدن برای انسان ضروری و الزامی است، مقدار این عنصر در بعضی از اعضای بدن مثل چشم، پانکراس و پوست بیشتر است که نشان دهنده‌ نقش آن در این ارگانها است.

او در رابطه با افرادی که به روی بیشتری احتیاج دارند گفت: خانم‌‌های شیرده و باردار و افرادی که فعالیت ورزشی منظمی دارند به روی بیشتری نسبت به بقیه افراد نیاز دارند و اگر مقدار دریافت آنها از روی کافی نباشد دچار کمبود آن خواهند شد.

نسادخت در ادامه عنوان کرد: بیمارانی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند یا به دیابت و انواع عفونت‌ها مبتلا، یا با کم‌خونی درگیر هستند به روی بیشتری نیاز دارند؛ کم‌خونی یکی از بیماری‌های است که نیاز به دریافت روی را در بدن افزایش می‌دهد.

او افزود: بیمارانی که سکته‌های قلبی کرده‌اند به علاوه افرادی که سوختگی دارند یا دچار آرتروز هستند بیش از حد معمول به روی نیاز دارند.

او در وصف نتایجِ تحقیقات و بررسی‌های بالینی انجام شده در این مورد، بیان کرد: کسانی که جوش‌های صورت دارند، اغلب به کمبود روی نیز دچارند و روزانه ۲۰۰ میلی گرم گلوکونات روی که معادل ۳۰ میلی گرم روی می‌تواند باعث بهبود عفونت‌های جوش‌های ‌آنها شود.

نسادخت ادامه داد: معمولاً افراد دچار نقص ایمنی و کمبود روی، اغلب مبتلا به سرماخوردگی‌های متعدد می‌شوند، همچنین مواردی که پیش‌تر عنوان کردم نمونه‌ای از بیماری‌ها و افرادی هستند که نیاز بالاتری به دریافت روی در برنامه غذایی روزانه خود دارند.

او خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ایران بیشتر از سایر کشور‌ها جوانه گندم استفاده می‌شود، جوانه گندم دارای ۱۷ میلی‌گرم روی و به عبارتی غنی‌تر از روی است و خوردن آن‌ را به تمام افراد توصیه می‌کنم.

خبرنگار دانش‌آموز : زهراشرفی‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار