شمارش معکوس برای آغاز المپیک؛ تاریخ‌سازی برای ورزش ایران در راه است؟

شانس‌های اصلی مدال برای ایران کدام رشته‌ها هستند؟

تهران (پانا) - المپیک توکیو پس از تعویق یک ساله، هشت هفته دیگر آغاز می‌شود و از همین حال گمانه‌‌زنی در مورد مدال‌های کاروان ورزشی ایران آغاز شده است.

کد مطلب: ۱۱۸۷۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
شمارش معکوس برای آغاز المپیک؛  تاریخ‌سازی برای ورزش ایران در راه است؟

المپیک در راه است و کمتر از هشت هفته دیگر توکیو میزبان ورزشکاران از سرتاسر دنیاست، البته این روزها حرف و حدیث در مورد لغو المپیک بسیار زیاد شده است، طبق اخبار منتشر شده از ژاپن ۸۰ درصد مردم این کشور مخالف برگزاری المپیک هستند و در مخالفت با برگزاری المپیک به اعتراض و تجمع، یا نوشتن طومار برای دست زدند. البته به غیر از مردم ژاپن، انجمن پزشکان این کشور هم به تازگی مخالفت خودشان را با برگزاری المپیک اعلام کردند.

در میان این هیاهو کمیته بین‌المللی المپیک و دولت‌مردان ژاپنی به برگزاری المپیک تاکید دارند و به همین دلیل باید احتمال بالایی برای برگزاری این رقابت‌ها در زمان مقرر شده در نظر گرفت. دولت‌ مردان ژاپنی در اعتراض مردم این کشور اطمینان خاطر داده که سلامتی آنها در اولویت است، اما شیوع ویروس کرونا و روند کند واکسیناسیون آن‌ها را متقاعد نکرده است و باید دید در این جدال کدام یک پیروز می‌شود.

در این میان کاروان ورزشی ایران هفدهمین حضور در اداوار المپیک را تجربه می‌کند، در المپیک ریو در سال ۲۰۱۶ سهم کاروان ورزش ایران ۶۴ سهمیه بود که البته یک ورزشکار اعزام نشد ‌ و‌ در نهایت این کاروان موفق به کسب ۸ مدال رنگارنگ و کسب عنوان بیست و پنجمی شد، این در حالی بود که در المپیک لندن کاروان ایران در جایگاه هفدهم قرار گرفت.

تاکنون ۶۱ سهمیه در سبد کاروان ورزشی ایران قرار گرفته است که البته به گفته مسئولان ورزش ایران اگر به علت شیوع کرونا، تعویق یا لغو مسابقات گزینشی المپیک را به دنبال نداشت، در این دوره از المپیک شاهد کاروان وسیعی از ورزشکاران بودیم، هر چند که هنوز هم این احتمال وجود دارد که نسبت به المپیک ریو رکوردشکنی کنیم.

با این حال ورزشکاران ایران این روزها سخت در تب و تاب رسیدن به آوردگاه توکیو هستند و افرادی هم که هنوز موفق به کسب سهمیه نشدند در تلاش هستند تا با سهمیه در المپیک توکیو حضور پیدا کنند. در ادامه به وضعیت کاروان ورزشی ایران و شانس مدال‌آوری آنها می‌پردازیم:

رشته‌های تیمی؛ تاریخ‌سازی در توکیو؟

این دوره از المپیک برخلاف دوره‌های گذشته کاروان ورزشی ایران دارای سه رشته تیمی است، والیبال دومین حضور در المپیک،بسکتبال سومین حضور و شمشیربازی در اسلحه سابر تیمی اولین حضور در المپیک را تجربه می‌کند. از بین سه رشته تیمی، شانس مدال‌آوری شمشیربازی بالاست، این رشته برای اولین بار هم در بخش انفرادی و هم تیمی در المپیک حضور دارد. در والیبال هم پیش از این محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال اعلام کرده بود که برای کسب سکو در المپیک تلاش می‌کنند که البته چند روز پیش آلکنو سرمربی تیم ملی والیبال در نشست خبری عنوان کرد مربی که قبل از برگزاری مسابقات قول سکو بدهد یک شارلاتان است و او برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند اما قول نمی‌دهد، ضمن اینکه داورزنی هم در تازه‌ترین اظهارات خود از صعود به نیمه ‌نهایی المپیک صحبت کرده است. در رشته بسکتبال که برای سومین مرتبه شانس حضور در المپیک کسب شده کار سخت است، حریفان ایران از قدرتمندان دنیا هستند و عملا نباید شانس زیادی برای بسکتبال در نظر گرفت.

تیراندازی؛ اولین‌‌ها باز هم رقم می‌خورد

تیراندازی ایران برای حضور در آوردگاه توکیو ۶ سهمیه در اختیار دارد و پرونده افزایش سهمیه ملی‌پوشان هم به پایان رسیده است‌. نجمه خدمتی اولین کسی بود که چراغ کسب سهمیه المپیک را برای کاروان ورزشی ایران روشن کرد و باید دید چراغ کسب مدال را هم روشن خواهند کرد یا خیر.تیراندازی ایران در تمامی این سال‌ها نشان داد در صورت حمایت از سوی مسئولان می‌توانند شگفتی‌ساز شوند اما متاسفانه نبود فشنگ و تجهیزات مشکلات همیشگی تیراندازان ایران است.

کاراته؛ اولین و آخرین حضور در المپیک

کاراته برای نخستین بار در این دوره از رقابت‌های المپیک حضور دارد، عمر این رشته ورزشی در المپیک چندان طولانی نبود و طبق تصمیمی که گرفته شده است کاراته در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه از بین رشته‌های المپیکی حذف شده است. با این حال تیم ملی کاراته ایران که همیشه در هر رویداد و مسابقه‌ای نشان داده عصای دست ورزش ایران است برای حضور در آوردگاه توکیو تاکنون ۴ سهمیه کسب کرده و احتمال افزایش سهمیه هم وجود دارد. ضمن اینکه احتمال کسب مدال هم توسط ملی‌پوشان کاراته ایران در آوردگاه توکیو هم وجود دارد.

وزنه‌برداری؛ امیدواری و ‌دیگر هیچ

یکی از سه ضلع مدال‌آوری ورزش ایران در آوردگاه المپیک حال و روز خوشی ندارد، پس از حدف نامداران وزنه‌برداری ایران کیانوش رستمی و سهراب مرادی عملا وضعیت در دسته ۹۶ کیلوگرم مبهم شده است و این روزها رقابت بین علی هاشمی و علی میری به اوج خود رسیده است، البته کیانوش رستمی همچنان کورسویی امید به فدراسیون جهانی دارد تا با درخواست او مبنی بر محاسبه امتیازهای او در مسابقات گزینشی سوئیس موافقت شود که اگر این اتفاق بیافتد آن وقت وضعیت سهمیه دسته ۹۶ کیلوگرم و البته کسب مدال هم قطعی خواهد شد اما با توجه به اینکه ممکن است سایر کشورها به این موضوع اعتراض کنند بعید است چنین اتفاقی رقم بخورد‌. کیانوش رستمی برای حضور در مسابقات گزینشی سوئیس دیر اقدام کرد و به همین خاطر فدراسیون‌ جهانی هم امتیازهای او را محاسبه نکرد.

در دسته فوق سنگین هم علی داوودی شانس حضور در المپیک را دارد، هر چند که اهالی وزنه‌برداری معتقدند اگر قرار باشد او رکوردهایی مثل مسابقات قهرمانی آسیا به ثمر برساند شانس کسب مدال ندارد، البته بعدها کادر فنی اعلام کرد داوودی از عمد رکوردهای پایین ثبت کرده است.

دوومیدانی؛ کورسویی امیدوار

دوومیدانی ایران تاکنون دو سهمیه کسب کرذه و البته شانس افزایش سهمیه را داد اما با توجه به مصدومیت احسان حدادی از ناحیه کمر به گفته رییس فدراسیون دوومیدانی در صورت عدم مصدومیت راه سختی در المپیک دارد.

تکواندو؛ نگرانی‌ها با چاشنی مصدومیت

سومین سهمیه تکواندو ایران توسط ناهید کیانی همین چند روز پیش کسب شد، البته دو سهمیه در بخش مردان توسط میرهاشم حسینی و آرمین هادی‌پور کسب شده بود، هادی‌پور در چند ماه مانده به المپیک مصدومیت کهنه‌اش از ناحیه دوباره سر باز کرد، پزشکان معتقد به جراحی پای او بودند اما آرمین در صورتی که زیر تیغ جراحی می‌رفت میدان المپیک را از دست می‌داد به همین خاطر به همراه کادر فنی تصمیم گرفت جراحی نکند و با پای مصدوم در المپیک ظاهر شود.

کشتی آزاد و فرنگی؛ امیدواری صد درصدی برای کسب مدال‌های رنگارنگ

بدون تردید ورزش اول کشور در آواردگاه توکیو همچون ادوار گذشته صاحب مدال‌های رنگازنگ خواهد شد، البته تیم کشتی فرنگی امسال یک تفاوت با سایر تیم‌ها دارد و آن هم ترکیب ناقصه شاگردان بنا در این دوره از المپیک است، حسین نوری در مسابقات گزینشی نتوانست به سهمیه برسد و پس از آن علیزاده هم در صوفیه بلغارستان باز هم نتوانست کار را تمام کرد و به این ترتیب شاگردان بنا با ترکیب ۵ نفره در المپیک حاضر می‌شوند.

در سایر رشته‌ها از جمله قایقرانی، تیراندازی با کمان و دوچرخه‌سواری هم تاکنون یک سهمیه به دست آمده و طبیعی است ورزشکاران این رشته‌ها برای رسیدن به مدال المپیک کار سختی مقابل خود خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار