«خرمای پیارم ایران» به عنوان نشان جغرافیایی صنایع غذایی انتخاب شد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از انتخاب نشان جغرافیایی «خرمای پیارم حاجی آباد ایران» توسط پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس به عنوان پایلوت اجرای سیستم مدیریت نشان جغرافیایی در بخش صنایع غذایی کشاورزی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
«خرمای پیارم ایران» به عنوان نشان جغرافیایی صنایع غذایی انتخاب شد

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، « محمد خالدی » افزود: پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس در هم اندیشی با دست اندرکاران ایرانی، «خرمای پیارم حاجی آباد ایران» را که قبلا به عنوان نشان جغرافیایی در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) ذیل موافقتنامه لیسبون به ثبت بین المللی رسیده بود، به عنوان نشان جغرافیایی تحت پوشش پروژه در بخش صنایع غذا-کشاورزی برگزیده شد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: این نشانه جغرافیایی از کمک ها و حمایت های فنی پروژه جهت مدیریت و تجاری سازی برخوردار خواهد شد.

خالدی گفت: از دلایل انتخاب این محصول، ساختار مناسب زنجیره ارزش، رابطه همکاری و هماهنگی خوب میان ذی نفعان زنجیره ارزش، ارتباط خوب با نهادهای محلی و پتانسیل خوب برای ورود به بازار صادراتی و ایجاد تاثیرات مثبت بر اقتصاد محلی بوده است.

وی، نقش مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را در اجرایی شدن این پروژه، نمونه ای از یک همکاری سازنده بین نهادها برشمرد و افزود: به مدد این همکاری تاکنون، ایران موفق شده است ۱۸ محصول کشاورزی خود را توسط سازمان جهانی مالکیت فکری به عنوان نشان جغرافیایی به ثبت بین المللی برساند.

وی گفت: دفتر امور اقتصادی و کارگروه ملی کشاورزی تجاری وزارت جهاد کشاورزی آمادگی کامل خود را برای همکاری در اجرای موفق برنامه مدیریت نشان جغرافیایی غذا-کشاورزی در تعمیم آن به سایر محصولات جهت بهره مندی ذی نفعان زنجیره ارزش این محصولات از عواید اجرای سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی اعلام می دارد.

در این هم اندیشی، «کنعانیان» نماینده پروژه در ایران توضیح داد که این نشان جغرافیایی به مدت دو سال از کمک های فنی پروژه در قالب برنامه ها و نشست های آموزشی و تبادل تجربه با متخصصان مجرب سوییسی و بین‌المللی در زمینه بهبود و ارتقای زنجیره ارزش نشان جغرافیایی خرمای پیارم حاجی آباد به عنوان اولین پایلوت اجرای سیستم مدیریت نشان های جغرافیایی در بخش غذا-کشاورزی ایران با هدف کمک به تولیدکنندگان جهت بهره‌مندی از منافع اقتصادی نشانه جغرافیایی، ارتقای رقابت پذیری، تجاری سازی و ایجاد تاثیر مثبت بر توسعه اقتصادی برخوردار خواهد شد تا دستاوردهای آن به عنوان الگویی به سایر نشانه های جغرافیایی تعمیم داده شود.

در سال ۹۵ طرح ثبت خرمای پیارم حاجی آباد، به عنوان مرغوب ترین خرمای صادراتی استان و کشور و میراث ملی این منطقه ، شهریورماه امسال در فهرست آثار طبیعی - ملی ایران به ثبت رسیده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار