برخی دانش آموزان و اولیا در گفتوگو با پانا تاکید کردند:
کرونا برای گذر از امتحانات مانع بزرگی نبود
بهارستان یک(پانا)- در پی شیوع ویروس کرونا و ابتلای تعدادی از هموطنان به این بیماری، با وجود مخالفت خانوادهها در جهت ممانعت از بیرون رفتن فرزندانشان از منازل و اصرار بر برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری، دانشآموزان سربلند از حوزه امتحان خارج میشوند.
بر این اساس پانا پای صحبت برخی از اولیا و دانشآموزانی که امتحان حضوری دارند، نشست و گزارشی از مشکلات، انتقادات و پیشنهاداتشان در شرایط کرونا، تهیه کرد.
ماشالله درختی، معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان، به پانا گفت: «خوشبختانه سال تحصیلی جاری با تمام فراز و نشیبها، مشکلات و کمبودها، با همت بلند مدیران و معلمان و همراهی دانشآموزان به روزهای پایانی نزدیک میشود و قطار آموزش به آخرین ایستگاه سال تحصیلی، یعنی امتحانات نوبت دوم و نهایی پایههای نهم و دوازدهم رسید که با وجود موجسواری برخی در بر هم زدن آرامش مخاطبان ما و اعتراض به برگزاری آزمونها بصورت حضوری، امتحانات همپای تمام مناطق و مدارس و با درایت و هوشمندی مدیریت، شورای معاونین و کارکنان واحدهای اداره در واحدهای مختلف، مدیران، عوامل اجرایی و دبیران مدارس با استقبال و رضایتمندی دانشآموزان و خانوادهها مواجه شد و در حال برگزاری است.»
درختی ادامه داد: «اجرای پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی در حوزههای اجرا با استفاده از امکانات، فضا و نیروی انسانی به شکل مطلوب و قابل قبول انجام و برگ زرین دیگری در دفتر افتخارات جامعه فرهیخته فرهنگیان برجای گذاشت که این امر با افزایش اعتماد و کاهش استرس، نگرانی و خانوادهها و دانشآموزان همراه شد. امیدواریم دوران سخت و شرایط کرونایی هرچه زودتر کنترل و تمام شود و در سال تحصیلی آینده و نوبتهای بعدی امتحانات شاهد اجرای فرآیند آموزش و ارزشیابی دانشآموزان به صورت حضوری برای تمامی آیندهسازان میهن عزیزمان باشیم.»
چالشهای امتحانات حضوری در شرایط کرونایی موضوعی است که در روزهای اخیر زیاد به آن پرداخته شده و آشکار است که این ویروس که تعطیلی مدارس را به دنبال داشت تاثیر زیادی بر زندگی خانوادگی دانشآموزان که با وجود آموزشهای مجازی، امتحانات خود را به صورت حضوری بدهند و دانشآموزانی که درس نخواندهاند و حالا با حجم چندبرابری مشکلات نسبت به دیگر دانشآموزان، روبهرو شدهاند؛ گذاشته است.
به همین منظور، پانا پای صحبت برخی از اولیا و دانشآموزانی که امتحان حضوری دارند، نشست.
معصومه سلیمانی، دانشآموز پایه دوازدهم دبیرستان نمونهدولتی فاطمهالزهرا (س)، که در رشته تجربی، سال تحصیلی خود را میگذراند، میگوید: «من با حضوری شدن امتحانات مشکلی ندارم؛ بلکه آن را به امتحانات غیرحضوری که با کلی بیعدالتی و تقلب برگزار میشود، ترجیح میدهم؛ اما در این شرایط ویروسکرونا، هم من و هم خانوادهام، نگران سلامتی خودمان هستیم.»
سلیمانی این شرایط را، خوب توصیف کرد و عنوان می کند: «در این اوضاع برای من که دانشآموز پایه دوازدهم هستم و باید برای کنکور هم آماده شوم، امتحانات حضوری موجب شد تا زمان بیشتری برای درس خواندن نسبت به امتحانات غیرحضوری، بگذارم و این موضوع در زندگی تحصیلی من و دوستانم، قطعا بیتاثیر نخواهد بود.»
مادر سلیمانی، در رابطه با آموزشهای مجازی در شرایط کرونا و برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری، در مقام مادر، می گوید: «کیفیت آموزشهای مجازی، به خصوص در این روزهای اخیر، افزایش پیدا کرد و علاوه بر امکاناتی که خود آموزگار و مدرسه در اختیار دانشآموزان قرار داد، امکانات دیگری هم در فضای مجازی وجود داشت که دانشآموزان به راحتی میتوانستند از آن منابع استفاده کنند، اما این آموزشها تحت هیچعنوان، جای آموزشهای حضوری در مدارس را نمی گیرد؛ چرا که سطح یادگیری و درس خواندن بچهها، در این مدت خیلی کمتر از سابق شد.»
غزاله عباسی، دانشآموز پایه نهم دبیرستان غیردولتی بهارین در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی و نظارتهای موجود در این عرصه، بیان می کند: «همه ما دانشآموزان، در شرایط موجود، قبل از ورود به حوزه امتحانی، علاوه بر این که کمی استرس نحوه پاسخ به سوالات امتحانات را داریم، بلکه رعایت پروتکلهای بهداشتی حوزه از بزرگترین دغدغههای ما و خانوادههایمان است؛ اما بعد از ورود به حوزه و این که میبینیم چطور پروتکلهای بهداشتی رعایت شده، دیگر هیچ دغدغهای برای آزمون نداریم و با آرامش، آزمون خود را به پایان میرسانیم.»
پدر غزاله، در رابطه با برگزاری امتحانات به صورت حضوری و نقش مدرسه در کاهش دغدغه اصلی در رابطه با فرزندانشان، یعنی موضوع سلامتی، اظهار نظر می کند: «امسال با شرایط کرونا، فضای مجازی امکانات بیشتری در اختیار دانشآموزان قرار داد و برای دانشآموزان مشکلی پیش نیامد؛ اما اگر سال آینده، آموزشها به صورت حضوری برگزار شود، خیلی بهتر است؛ زیرا در آموزش حضوری، دانشآموز انگیزه بیشتری در جهت تلاش برای درس خواندن دارد.»
دانشآموز پایه نهمی دیگر که شقایق شهبازی نام دارد و در دبیرستان شهدای گمنام تحصیل میکند، میگوید: «تا قبل از آموزشهای مجازی، مطالب در هفته دو تا سه بار برای ما تکرار میشد، اما با وجود ویروس کرونا و برپایی آموزشها به صورت مجازی، ما میتوانیم ویدئوهای آموزشی دروس را بارها و بارها مشاهده کنیم و تمرین و تکرار داشتهباشیم و در نهایت زمان مطالعه بیشتری برای درسخواندن داریم.»
شقایق خاطرنشان کرد: «هر چقدر که ما در این قرنطینه برای درس و حل تمارین وقت بگذاریم، باز هم نمرات خوبی دریافت نخواهیم کرد و همگی دچار افت تحصیلی شدیم.»
خبرنگار دانشآموز: مهدیه درختی
ارسال دیدگاه