چشم‌انداز فیلم‌های در نوبت اکران مانده (۲)

روایت صباغ زاده از پولشویی در حوزه فیلمسازی

قصد اکران فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» را نداریم/ هنوز مردم از سینما رفتن می‌ترسند/ خطر سینما کمتر از مکان‌های تجمع دیگر است

تهران (پانا) - تهیه‌کننده «رمانتیسم عماد و طوبا» معتقد است این روزها سرمایه‌گذار واقعی به‌راحتی ریسک نمی‌کند و وارد فیلم‌سازی نمی‌شود اما این اتفاق افتاده که بسیاری از فیلم‌ها سرمایه‌گذارشان دولتی است و یا از طریق پول‌شویی فیلم‌هایی را برای سینما می‌سازند و اکران نمی‌کنند. درواقع برای شان هم اهمیتی ندارد که این فیلم اکران بشود یا نشود.

کد مطلب: ۱۱۸۵۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
روایت صباغ زاده از پولشویی در حوزه فیلمسازی

در سلسله گفت‌وگوهایی بنا داریم بررسی کنیم که چرا علی‌رغم اینکه تعداد بیش از 350 فیلم در نوبت اکران مانده است اما همچنان فیلم‌سازی مانند سابق ادامه دارد و تکلیف بازگشت سرمایه فیلم‌سازها چه می‌شود. آیا این نگاه که در بین سینماگران بارها مطرح‌شده که عمدتاً تهیه‌کنندگان سود فیلم‌های شان را در همان مرحله تولید می برند و دغدغه اکران فیلم ندارند صحیح است؟
قصد اکران فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» را ندارم
مهدی صباغ زاده، تهیه‌کننده «رمانتیسم عماد و طوبا» درباره وضعیت اکران این فیلم گفت:«فعلاً قصد اکران فیلم را نداریم تا ببینیم شرایط کرونا و سینما چه می‌شود. امیدوارم مردم با سینما آشتی کنند تا شرایط اکران فیلم‌ها در سینما مجدد فراهم شود.»
شرایط اکران در آینده سخت است
«مهدی صباغ زاده» با اشاره به حجم زیاد فیلم‌هایی که در این دوسال شیوع کرونا در نوبت اکران مانده‌اند، عنوان کرد: «این حجم از فیلم‌ها که در نوبت اکران هستند واقع همه‌شان قابل اکران نیستند و برای اکران عمومی ساخته نشده‌اند. برخی برای اکران تجربی بوده و برخی برای هنروتجربه یا به دلایل دیگر ساخته‌شده و قابل اکران نیست. سازندگان این فیلم‌ها نباید در این شرایط امیدی به استقبال از سوی مردم داشته باشند، بهتر است که آنلاین اکران کنند و وقتشان را نگذرانند و معطل اکران عمومی نباشند چون اکران عمومی که بیاید تعداد فیلم‌های خوب آن‌قدر زیاد است که نوبت به اکران فیلمشان نمی‌رسد. شرایط اکران در آینده سخت است.»
هنوز مردم از سینما رفتن می‌ترسند
صباغ زاده درباره دغدغه خواب سرمایه فیلم‌های در نوبت اکران اظهار کرد: «تهیه‌کنندگان چاره دیگری ندارند و ناگزیرند که با شرایط کنار بیایند. همین هفته که سینما بازشده ببینید سطح فروش تا چه اندازه پایین است. این نشان می‌دهد که هنوز مردم ترس شان ریخته نشده و هنوز نگران هستند. تلویزیون هم تبلیغی نمی‌کند و کمکی به ایجاد فضایی برای فروش فیلم نمی‌کنند. همه این‌ها دست‌به‌دست هم داده تا تهیه‌کننده جرات نکند فیلمش را بالا بیاورد و آنلاین اکران کند که نمی‌داند جواب بدهد یا نه.»
وی افزود: «به‌هرحال تهیه‌کننده پای ضرر و زیان فیلمش هم مانده است اما دولت هیچ کمکی به سینما نکرده است. حتی قول و قرارهایی که ارشاد برای موضوع اکران فیلم‌ها در شرایط کرونا مطرح کرد اصلاً به سرانجامی نرسید و اتفاقی نیافتد. درواقع پرداختی هم انجام‌نشده است.»
برخی با پول‌شویی فیلم می‌سازند و نگران اکران فیلم شان نیستند
مهدی صباغ زاده، کارگردان «کلوپ همسران» بابیان اینکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌ترسند که در این شرایط اقدام به تولید فیلم کنند، عنوان کرد: «این اتفاق افتاده که بسیاری از فیلم‌ها سرمایه‌گذارشان دولتی است و یا از طریق پول‌شویی فیلم‌هایی را برای سینما می‌سازند اما اکران نمی‌کنند. درواقع برایشان هم اهمیتی ندارد که این فیلم اکران بشود یا نشود.»
وی افزود: «یک تعدادی متعلق به بخش خصوصی هستند و فیلم ساخته‌اند و اکنون دچار ضرر و زیان مالی شده‌اند. فکر کنید الان برای تولید فیلم کمتر سرمایه‌گذاری وارد این عرصه می‌شود، چون می‌ترسد. این دغدغه‌شان است که واقعاً چه چیزی قرار است در این شرایط دستشان را بگیرد. اما آن‌ها که دولتی‌اند برایشان فرقی ندارد که کارشان اکران بشود یا نه و طبیعی است که فیلم‌سازی در این بخش همچنان فعال باشد؛ اما فیلم‌هایی داریم مانند فیلم «لاله» علی‌رغم سختی‌های زیادی که فیلم ساخته شد اما فروش نمی‌کند.»
صباغ زاده گفت: «سینمایی داریم که در روز فقط سه تا فیلم فروخته است یا یک فردی مثل کیمیایی چطور در این شرایط جرات کرده که فیلمش را اکران کند. واقعاً فیلم‌سازها جرات نمی‌کنند.»
خطر سینما کمتر از مکان‌های تجمع دیگر است
تهیه‌کننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» اظهار کرد: «شاید ارشاد هدفش تعطیلی سینما باشد و کلا فیلم‌سازها را بخواهد به سمت اکران آنلاین سوق دهد، درحالی‌که اکنون سینما ازنظر سلامت و بهداشت بهترین مکان فرهنگی است. مردم خیالشان راحت باشد که اتفاقی نمی‌افتد. اکنون مکان‌هایی را با تجمع و جلسه‌هایی می‌بینم که سالنی را برای اکران آنلاین اختصاص داده‌اند. خب مشخص است که خطر سینما کمتر از چنین مکانی است.»
وی افزود: «رفتارهای دوگانه‌ای مشاهده می‌کنیم. چطور سالن برای سخنرانی و افتتاح و این‌ها دارید که همه نزدیک به هم نشسته‌اند و کرونا نمی‌گیرند اما مردم بخواهند به سینما بروند کرونا می‌گیرند.»
برخورد با سینما بی‌رحمانه است
صباغ زاده با ابراز ناراحتی از معلق بودن وضعیت بازگشایی سینماها گفت: «دائم در سینما را باز می‌کنید و می‌بندید و مردم را سرگردان کرده‌اید. اگر قرار است سینمایی باشد و این دولت یا دولت‌های آینده می‌خواهند سینما داشته باشند اکنون باید تدبیر کنند. بیشتر از چهل سال است که سینماگران تلاش کرده‌اند سینمای ایران را به دنیا نشان دهند ولی الان برخورد بی‌رحمانه است.»
وی افزود: «یک کارت هنر ساخته‌اند که یک و نیم میلیون به‌حساب شان بریزند یا نه! واقعاً این چه کمکی است همه این‌ها خانه‌نشین شده‌اند و همچنان تدبیری نمی‌شود. مردم با این شرایط گرانی دل‌خوشی ندارند که به سینما بروند.»
اگر سینما را از مردم بگیریم چیزی برایشان نمی‌ماند
مهدی صباغ زاده درباره فیلم‌هایی که اکنون شروع به ساخت می‌شود، گفت: «برخی سازمان‌ها دولتی‌اند و ممکن است کمکی به فیلم‌ساز بکنند تا فیلمش را بسازد و خب دستشان باز است. البته کلی ضمانت از آن‌ها می‌گیرد اما خب فیلم‌ساز هم چاره‌ای ندارد و کاری از دستش برنمی‌آید.»
وی عنوان کرد: «مردم زندگی‌شان در پیچ‌وخم گرفتاری‌های روزمره است؛ اما من به مردم قول می‌دهم که سینما نسبت به آنچه من می‌بینم اعم از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها واقعاً سالم‌ترین مکان است. مردم می‌توانند بروند و فیلم ببینند. یکی از تفریحات سالم همین سینما رفتن است و اگر این را از آن‌ها بگیریم چیزی برایشان نمی‌ماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار