مدیر درمانگاه شهدای فرهنگیان شهرستان اسلامشهر:

ضرورت حمایت بیشتر از درمانگاه‌های فرهنگیان در راستای تأمین تجهیزات و پزشکان متخصص

اسلامشهر (پانا) - مدیر درمانگاه شهدای فرهنگیان شهرستان اسلامشهرلزوم تأسیس درمانگاه‌های فرهنگیان، تأمین تجهیزات و نیروهای متخصص و دغدغه‌های مراکز درمانی خودگردان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت حمایت بیشتر از درمانگاه‌های فرهنگیان در راستای تأمین تجهیزات و پزشکان متخصص

دکتر محمود مرسلی، مدیر درمانگاه شهدای فرهنگیان شهرستان اسلامشهر در گفت و گو با پانا و در رابطه با نحوه شکل‌گیری، درمانگاه‌های فرهنگیان در کشور اظهار کرد: تأسیس درمانگاه‌های فرهنگیان به دهه شصت برمی‌گردد، و در آن زمان افرادی از جمله، دانشجویان و شاغلین در آموزش و پرورش به تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌ها پرداختند و در اوایل دهه هفتاد عده‌ای از پزشکانی که در آموزش و پرورش حضور داشتند جهت ارائه خدمت درمانی و پزشکی در شأن فرهنگیان و در ادامه با انعقاد تفاهم نامه وزرای وقت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان که قرار شد 120درمانگاه‌ فرهنگیان در کل کشور تأسیس شود در این مراکز درمانی حضور پیدا کردند.

تأسیس درمانگاه فرهنگیان اسلامشهر

او افزود: کلنگ احداث درمانگاه شهدای فرهنگیان شهرستان اسلامشهر نیز در سال ۷۳ بر زمین زده شد و در آن دوران درمانگاه‌ها با کمک آموزش و پرورش راه‌اندازی شدند و در کنار آن خودگردان نیز بودند و تعرفه‌های آنها قابل مقایسه با بخش خصوصی نبود و با حداقل دریافتی این درمانگاه‌ها با برخورداری از تجهیزات مناسب رشد کردند و با به خدمت گرفتن فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی فرهنگی به خدمت‌رسانی پرداختند.

مرسلی تصریح کرد: اکنون بیمارستان فرهنگیان را نیز داریم و نحوه ارائه خدمت به مردم در درمانگاه فرهنگیان به این صورت است که ۴۰ درصد فرهنگیان و ۶۰ درصد نیروهای غیرفرهنگی و آزاد را تحت پوشش قرار می‌دهیم و بر طبق نظرات خدمت رسانی مورد رضایت همگان است.

تأمین تجهیزات و پزشکان درمانگاه فرهنگیان

او در رابطه با نحوه تأمین تجهیزات و پزشکان در درمانگاه فرهنگیان بیان کرد: کادر درمانی ما به صورت مشارکتی همکاری دارند که با اعلام فراخوان نیروها دعوت به همکاری می‌شوند و البته در سال‌های قبل آموزش و پرورش درمانگاه‌ها را رتبه بندی کرده بود و نیروهای موظف در این درمانگاه‌ها فعال بودند، لیکن حال درمانگاه فرهنگیان خودگردان شدند و نیروهای موظف دیگر حضوری ندارد و کل کادر درمانی ما را نیروهای آزاد تشکیل می‌دهند.

مدیر درمانگاه شهدای فرهنگیان شهرستان اسلامشهر تأکید کرد: درآمد ما به صندوق ذخیره دولت واریز می‌شود و سپس با مجوز اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به حساب ما عودت داده می‌شود و تأمین تجهیزات و نحوه پرداخت حق‌الزحمه پزشکان ما به صورت خودگردان است و شاید به صورت موردی در حد یک رایانه کمک گرفتیم.

او ادامه داد: درمانگاه شهدای فرهنگیان اسلامشهرشهرهای همجوار خود را مورد پوشش قرار می‌دهد و اما در یک سال گذشته مراجعه کنندگان ما به دلیل کرونا کم شدند، بیمارانی که منبع درآمد ما بودند و در آماری مراجعه کنندگان ما در سال 99نسبت به سال ۹۸ سی درصد کاهش را نشان می‌دهد و ما در این راستا بدون استفاده از بودجه دولتی سال 99را پشت سر گذاشتیم و به سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

درمانگاه فرهنگیان و کرونا

مرسلی اظهار کرد: با توجه به اینکه اگر همه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند از دوران پیک کرونا عبور خواهیم کرد و در کنار آن واکسیناسیون عمومی هم در حال اجرا است، احساس می‌کنیم که وضعیت درمانگاه‌های فرهنگیان بهتر شود.

او در مورد انجام تست کرونا در درمانگاه فرهنگیان اسلامشهر تصریح کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا افرادی که احساس علائم کرونا را می‌کردندبه ما نیز مراجعه داشتند و ما سیستم تست اصلی را نداشتیم ولی تست‌های دیگر کرونا را انجام دادیم و در صورت مشاهده موارد حاد افراد به بیمارستان‌ها ارجاع داده‌می‌شدند و در سال گذشته کادر درمانی ما حتی در تعطیلات عید هم حضور داشتند و به دلیل کرونا درمانگاه را تعطیل نکردیم و تشخیص پزشکان ما هم در مراحل اولیه کرونا نمره قابل قبولی دریافت کردند و در این زمینه مشاوره تلفنی را هم داشتیم.

دغدغه‌های اداره درمانگاه فرهنگیان

مدیر درمانگاه شهدای فرهنگیان شهرستان اسلامشهر که در سال‌های آخر خدمت خود در آموزش و پرورش است تأکید کرد: به نظر من بعد از سال‌ها تجربه خدمت در آموزش و پرورش، درمانگاه‌های فرهنگیان را راه‌اندازی نکنیم و اگر هم احداث می‌کنیم، از این مراکز درمانی که مورد اعتماد همگان هستند، مسئولان کشور حمایت خوبی را داشته باشیم.

او بیان کرد: ما قبلا اساسنامه داشتیم و راهکار خیلی خوبی بود ولی به مرور زمان درمانگاه‌های فرهنگیان نیز درگیر بروکراسی اداری شدند و این موضوع در راستای توسعه و تجهیز این‌گونه مراکز زیاد مناسب نیست و هرچه اعتماد به هیئت مدیره درمانگاه‌ها بالاتر باشد در ادامه کار راحت‌تر می‌شود و یا باید راهکاری باشد که کمک دولت لحاظ شود تا دست مسئولان درمانگاه برای جذب متخصصین و تامین تجهیزات باز باشد.

خبرنگار: حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار