نمکی: مبارزه با چاقی از مدرسه آغاز می‌شود

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد مدرسه مناسب‌ترین مقطع است که می‌تواند در رفتار کودکان تاثیر بگذارد و تغییر شیوه زندگی از همان جا آغاز شود؛ مبارزه با چاقی از مدرسه آغاز می‌شود. 

کد مطلب: ۱۱۸۵۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
نمکی: مبارزه با چاقی از مدرسه آغاز می‌شود

سعید نمکی در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌‌آموزان که صبح امروز 26 اردیبهشت ماه برگزار شد با بیان اینکه واژه کوچ برای ما معانی و تفاسیر مختلف دارد اظهار کرد: یکی از واژه‌های پررمز و راز آفرینش همین واژه کوچ است کوچ از رازهای مگوی آفرینش است.

وی افزود: فکر می‌کنم کوچ و هجرت در شریعت ما نیز جایگاه مقدسی دارد ما تاریخ اسلام را بر مبنای میلاد پیامبر نگذاشتیم برمبنای کوج و مهاجرت گذاشتیم. این وازه گاهی کندن از مکانی به مکان دیگر است و گاهی کوچ از درون است.

نمکی ادامه داد: امروز ما و جهان از کرونا درس‌هایی آموختیم یکی از این درس‌ها این بود که مرگ و میرها در کرونا به دلیل سن بالا و بیمار‌ی‌های زمینه ای است ما 380 هزار مرگ در سال داشتیم که از این تعداد حدود 313 هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیرواگیر و 97 هزار مرگ به دلیل فشار بالا و عوارض ناشی از آن بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: درصد بالایی از این مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر یعنی براثر چاقی و بی تحرکی و شیوه زندگی غیرمتعارف بود این دستاورد ما در ایام غیرکرونا بود در ایام کرونا آموختیم بیماران غیرواگیر بیشتر می‌میرند و در بین نوجوانان افرادی مردند که بیماری مادرزادی زمینه ای داشتند یا چاق بودند.

وی با بیان اینکه اولین مرگ کرونا در کودکان مربوط به یک کودک ۹ ساله اهل قم بود که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت و فقط چاق بود گفت: بعد از آن متاسفانه ما کودکان متعددی را به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادیم که‌ ام‌المرض آن‌ها چاقی بوده است. در حالی که ما مرگ و میر کمتری بابت کرونا در میان کودکان، نوجوانان و جوانان داشتیم بیشتر مرگ‌ها در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای بوده است به همین دلیل واکسیناسیون را از اینها شروع کردیم.

نمکی با طرح این سوال که چگونه می‌توان با این پدیده مهلک چاقی در افتاد؟ افزود: این کار صد در صد یک اقدام فرهنگی است و یک تغییر رویکرد و نگاه را می‌طلبد که باید در شیوه زیستن انسان‌ها باشد و از کمترین سن ممکن آغاز شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهترین ورود به این اقدام فرهنگی را از طریق مدرسه دانست و گفت: مدرسه مناسب‌ترین مقطع است که می‌تواند در رفتار کودکان تاثیر بگذارد و تغییر شیوه زندگی از همان جا آغاز شود؛ مبارزه با چاقی از مدرسه آغاز می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد این کار یک اقدام عظیم بین‌بخشی می‌طلبد، اگر بی‌تحرکی ادامه پیدا کند و ورزش منظم از برنامه زندگی خانواده‌ها حذف شود ما در آینده چالش عظیمی خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار