حمیدی: دانش‌آموزان گیلانی و تهرانی درصدر چاقی هستند

تهران (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خبر داد اکنون 40 هزار دبیر تربیت بدنی و مراقب سلامت آماده برای برگزاری طرح‌هایی مانند پروژه کوچ در سراسر کشور هستند.

کد مطلب: ۱۱۸۵۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
حمیدی: دانش‌آموزان گیلانی و تهرانی درصدر چاقی هستند

مهرزاد حمیدی در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌‌آموزان که صبح امروز 26 اردیبهشت ماه برگزار شد با بیان اینکه با اجرای این طرح یک چرخش تحولی در تربیت‌ بدنی و سلامت آموزش و پرورش به وجود آمده است اظهار کرد: نگاه ما همگانی و عمومی بودن خدمات حوزه تربیت بدنی و سلامت است ارتقای سواد حرکتی و ترویج سبک زندگی سالم و تمرکز بر رویکرد تربیت‌ بدنی، اعمال یک مدیریت تغییر در گستره نظام تعلیم و تربیت با این چرخش تغییر پیدا کرد و یک نظام یکپارچه در گستره تعلیم و تربیت به وجود آمد.

وی با بیان اینکه امروز 40 هزار دبیر تربیت بدنی و مراقب سلامت برای اجرای طرح‌های این چنینی آماده هستند افزود: ما در این طرح شاهد ارتقای جایگاه سلامت و ارتقای منزلت مراقبان سلامت و مربیان تربیت بدنی در جامعه و توسعه مشارکت خانواده‌ها و مشارکت سفیران سلامت بودیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تعداد دانش‌آموزان شرکت کننده در طرح کوچ را اعلام کرد و گفت: در این طرح 25 میلیون و 155 هزار و 357 بار سنجش صورت گرفته است؛ در سنجش اولیه از بین 13 میلیون و 290 هزار و 720 دانش‌آموز که اطلاعات BMI آن‌ها و توده بدنی‌شان در سامانه سناد ثبت شده است 6 میلیون و 595 هزار و 38 نفر پسر و 6 میلیون و 695 هزار و 682 دختر بودند. در سنجش ثانویه نیز از بین 11 میلیون و 864 هزار و 637 دانش‌آموز که اطلاعات BMI آن‌ها ثبت شده است، 5 میلیون و 698 هزار و 744 پسر و 6 میلیون و 165 هزار و 893 دختر بودند.

حمیدی نتایج این طرح را این چنین اعلام کرد: در سنجش اولیه 6 درصد دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر بودند که در سنجش ثانویه به 5.29 درصد رسید در سنجش اولیه 63.9 درصد دانش‌آموزان دارای وزن طبیعی بودند که در سنجش ثانویه به 66.91 درصد رسید و در سنجش اولیه 30.1 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی بودند که این عدد به 27.7 درصد رسیده است.

وی درباره وضعیت وزن دانش‌آموزان دختر و پسر افزود: در سنجش اولیه 5.76 درصد دانش‌آموزان دختر، لاغر و خیلی لاغر، 67.96 درصد دارای وزن طبیعی و 26.28 درصد دارای اضافه وزن و چاقی بودند که در سنجش ثانویه این اعداد به 5.38 درصد، 70.9 درصد و 23.72 درصد رسید؛ در سنجش اولیه، 6.24 درصد دانش‌آموزان پسر، لاغر و خیلی لاغر، 59.76 درصد دارای وزن طبیعی و 34 درصد دارای اضافه وزن و چاقی بودند که در سنجش ثانویه این اعداد به 5.4 درصد، 62.6 درصد و 32 درصد رسید.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش وضعیت استان‌ها را در این شاخص‌ها اعلام و تصریح کرد: در دامنه لاغر و خیلی لاغر دانش‌آموزان، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، کرمان و یزد، در دامنه اضافه وزن، استان‌های شهر تهران، مازندران و گیلان و در دامنه چاقی، استان‌های گیلان، شهر تهران و مازندران قرار دارند.

حمیدی بیان کرد: اجرای 2سالانه این طرح به روندشناسی و ترسیم نیمرخ وضعیت توده بدنی نسل کمک کرده است و بازخوردهای برگرفته از این طرح به مدیران ارشد نظام در تدوین و اجرای برنامه‌های اثرگذار کمک می‌کند لذا استمرار این طرح به سلامت جامعه کمک می‌کند و از بروز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری و باعث پیشگیری از صرف هزینه‌های درمان کشور خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار