یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

احتمال جهش ویروس کرونای ایرانی وجود دارد؟

رضا صالحی: موج چهارم کرونا هنوز تمام نشده است/ وضع عمده شهرهای نارنجی شکننده است/ اگر پروتکل‌ها رعایت نشود موج پنجم کرونا شکل می‌گیرد

تهران (پانا) - یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با هشدار نسبت به اینکه هنوز موج چهارم بیماری کرونا در کشور تمام نشده است، درباره احتمال بروز جهش ایرانی کرونا توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
احتمال جهش  ویروس کرونای ایرانی  وجود دارد؟

رضا صالحی در گفت‌وگو با پانا درباره احتمال بروز جهش ایرانی کرونا نیز گفت: این احتمال زیاد است زیرا وقتی ویروس وارد جمعیت می‌شود بر اساس چرخش و تغییراتی که دارد، موتاسیون‌های اختصاصی آن کشور را رقم می‌زند همانطور که در انگلیس، برزیل، هند و آفریقای جنوبی دیدیم. البته این بسته به خوپذیری ویروس با جمعیت و ژنتیک آن منطقه است یعنی ویروس خود را با توجه به شرایط منطقه تغییر می‌دهد تا سازگاری بیشتری با محیط داشته باشد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضع کرونا در کشور اظهار کرد: «هرچند روند بیماری در موج چهارم بیماری کرونا نزولی شده است و فقط 3 شهرستان در وضع نارنجی کرونا هستند اما هنوز موج چهارم کرونا تمام نشده است و این نگرانی وجود دارد که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها و برگزاری دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی از طرفی و شیوع ویروس‌های جهش یافته در کشور از طرف دیگر، موج پنجم بیماری شکل بگیرد که خطرناک‌تر از موج‌های دیگر است. بنابراین در این زمینه نباید غفلت کرد.»

وی با بیان اینکه اکنون عمده شهرهای کشور در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند اما این وضعیت شکننده است، گفت: «این وضع در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها به قرمز تبدیل خواهد شد.»

این پزشک متخصص خاطرنشان کرد: «اکنون حجم بالای مراجعه به بیمارستان‌ها نسبت به اوج پیک چهارم، کاهش یافته است و قدری از نگرانی این موضوع که پایان موج چهارم چه زمانی است، کاسته شده است. البته نباید به دلیل نزولی شدن روند بیماری و نارنجی شدن وضع کرونا و از سرگیری فعالیت برخی مشاغل، بازهم از بیماری کرونا غافل بود.»

صالحی با بیان اینکه ویروس‌های جهش یافته قدرت انتقال را بیشتر کرده است، گفت: «مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و امیدواریم با پوشش گسترده‌تر واکسیناسیون شاهد کنترل بیشتر بیماری باشیم زیرا اگر رعایت پروتکل‌ها اتفاق نیفتد، موج پنجم کرونا در کشور آغاز خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار