کریم کمال رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۴ استان اصفهان،

در ناحیه 4 آموزش و پرورش اصفهان دو هنرستان در حال ساخت داریم

اصفهان (پانا) - درمورد آموزش های غیرحضوری مصاحبه ای با جناب آقای کریم کمال رییس آموزش و پرورش کل استان اصفهان با محوریت آموزش و فعالیت های مجازی دانش آموزان و فعالیت سال های اخیر آموزشی انجام شد.

کد مطلب: ۱۱۸۴۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
در ناحیه 4 آموزش و پرورش اصفهان دو هنرستان در حال ساخت داریم

کریم کمال رئیس آموزش و پرورش ناحیه 4 استان اصفهان در گفتگو با خبرگزاری پانا در مورد برنامه ی این اداره برای آموزش مجازی دانش آموزان و دبیران گفت:وضعیت کرونایی ،شرایط را به طوری کرده است که هم دانش آموزان و هم دبیران عزیزمان توانایی برگزاری کلاس هارا به صورت مجازی در خودشان به وجود آوردند و بالاخره پذیرفتیم که در این شرایط، وضعیت سلامتی بر همه چیز مقدم تر هست و مقدمات لازم هم برای اثبات این امر فراهم شد.

وی افزود:بعد از آموزش مجازی هیچ‌کس نمی تواند ادعا کند که آموزش مجازی، آموزشی واقعی است و قطعاً به آموزش حضوری و واقعی نیاز داریم ولی از این شرایط هم بالاخره تجربه آموزش مجازی را فراگرفتیم و همکاران توانایی برگزاری آموزش مجازی را به دست آوردند، اما هم قشر دانش آموز و هم همکار ما در هر دو مورد دغدغه ها بیشتر شد به طوری که دغدغه‌ی یک معلم قبل از شرایط کرونا فقط ۹۰ دقیقه‌ی سر کلاس بود ولی الان همکار ما باید قبل از اینکه تلفن همراه خود را روشن می کند، محتوای درسی را آماده بکند و شاید ساعت کاری آنها بیشتر از دو برابر شده باشد و الان یک معلم بیشترین وقت خود را باید صرف تولید محتوا بکند و بعد از ارائه‌ی محتوای درسی، بحث پاسخگویی به دانش آموز آغاز می شود. بیشتر همکاران را من به طور متعدد دیدم که به دلیل وجدان کاری که دارند و به خاطر اینکه علاقه دارند دانش آموز خود را ارتقا بدهند تا نیمه های شب پاسخگوی سوالات دانش آموزان بوده اند.

کمال افزود: به دلیل شرایط کرونا و اینکه سلامتی دانش آموز بر همه چیز تقدم دارد، قطعا کلاس ها باید با توجه به ویروس کرونا به شکل آنلاین برگزار شود، که انشالله در این بخش مشکلی نداشته باشیم؛ اما امتحانات، همینطور که وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام کردند، امتحانات سایر پایه ها غیر حضوری هست ولی دو پایه‌ی نهم و دوازدهم، به دلیل این که مقطع دوازدهم مبنای کنکور هست و یک بخشی از معدل هم برای کنکور محسوب می شود و پایه نهم هم به خاطر بحث هدایت تحصیلی که دارد واقعیت این است که خیلی فرصت نیست به این دلیل که از تمام پایه ها امتحان گرفته بشود و رعایت مقررات هم برای این دو پایه راحت تر هست.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه 4 اضافه کرد: سال گذشته هم تجربه ی برگزاری آزمون به صورت حضوری این دو پایه را در خرداد، شهریور و دی ماه داریم، الحمدلله خوب هم از این دو مرحله عبور کردیم و همه ی مواردی که لازم و بود از فاصله گرفته تا پروتکل های مورد نیاز دانش آموزان و مسائل دیگر رعایت شد و برای اینکه یک مبنایی برای استاندارد آموزش داشته باشیم باید امتحانات این دو پایه به صورت حضوری برگزار شود.

وی اضافه کرد، الان مهترین چالش ما در ناحیه۴ ، چالش نیروی انسانی هست، چون ما الان حدود ۲۰ هزار ساعت حق التدریس شاغل بازنشسته و حدود ۶۰۰ نفر نیروی خدمات نیاز داریم تا بتوانیم کلاسی بدون معلم نداشته باشیم و هر سال این شرایط تشدید می شود، به دلیل این که تعداد همکارهایی که به بازنشستگی می رسند تعدادی زیادی هستند.

وی در پاسخ به سوال این که که الان نیاز های دانش آموزان در پایه های مختلف به مشاور تحصیلی بیشتر است، ولی مشاوران مدرسه فقط روز های کمی در مدرسه حضور دارند و این امر برای دانش آموزان کفایت نمی کند، دلیل و چاره‌ی این کار چیست؟گفت:

این موضوع بر می گردد به سوال قبل که ما وقتی نیروی انسانی کافی نداریم، و این یکی از موارد کم بودن نیروی انسانی هست که کمبود را به وضوح مشخص می کند و دوم اینکه ما الان بر اساس ابلاغیه وزارتی موظف هستیم مشاورانمان را بر اساس فرم دانش آموزان اول، در متوسطه‌ی اول بگذاریم، چون بحث هدایت تحصیلی وجود داره و بعد اگر نیرویی داشتیم برای متوسطه دوم هم مشاور بفرستیم، واقعیت این است که ما برای دوره متوسطه‌ی اول هم تعداد کافی نیروی مشاور نداریم، چه در بخش خواهران و چه در بخش برادران، ما نیرو به اندازه کافی نداریم، این هم که چند ساعتی در مدرسه حضور پیدا می کنند ما سعی می کنیم از ساعت حضور کم کنیم و سعی می کنیم که متوسطه‌ی دوم هم حداقل ها را داشته باشند. در صورتی که گفته می شود مشاور از دوره ابتدایی و دبستان باید در مدرسه حضور داشته باشد ولی متاسفانه ما به اندازه‌ی متوسطه اول هم که محوریت هست نیروی کافی نداریم.

کمال در مورد چشم انداز ها برای بهتر شدن سازمان دانش آموزی گفت:

مهم ترین چشم اندازی که برای سازمان دانش آموزی فکر می کنم باید پیگیر آن باشیم این است که جایگاه سازمان دانش آموزی را در بین دانش آموزان ترویج بدهیم و توسعه بدهیم، به نظر من الان در بین دانش آموزان، سازمان دانش آموزی آن طور که باید شناخته شده نیست و دوم این که سازمان دانش آموزی مختص خود دانش آموز هست و ما باید به طوری سازمان را به دانش آموزان بشناسانیم و زمینه فعالیت مختلف را از علمی،آموزشی و فرهنگی‌و... برای دانش آموزان فراهم بکنیم.

کمال افزود:من در مجموع می گوییم که فعالیت های فوق برنامه‌ای ما در بستر فضای مجازی وضعیت خوبی داشته، یعنی اینکه این شکل نبوده که به دلیل وجود در فضای مجازی مشکلی در فعالیت ها به وجود آمده باشد و ضمن این که فضای مجازی این فرصت را هم فراهم کرد که بعضی از فعالیت ها هم از لحاظ کمیتی و کیفیتی خیلی بهتر توسعه پیدا کند.

وی در مورد اینکه در ناحیه 4 برای رشد و توسعه رشته های فنی و حرفه ای چه کاری انجام شده است ، گفت:

ناحیه ۴ در بحث توسعه رشته ها، به طور متوازن عمل کرد،طوری که هم دانش آموزان به سمت رشته های نظری و هم رشته های فنی حرفه ای بر اساس برنامه‌ی پیش بینی توسعه‌ای انجام داده‌اند؛ الان نزدیک به ۵۰ درصد درخواستی و محصل در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش داریم، در واقع کاری که کردیم این بود که امکاناتی که در این چند سال نداشتیم را با کمک خیرین و با کمک مردم فراهم کردیم.

کریم کمال اضافه کرد:افتخارمان این است که اکنون در مجموعه‌ی ناحیه ۴ ، دو هنرستان در حال ساخت داریم که یک هنرستان به کمک خیر محترم و هنرستان دیگر هم با اعتبارات دولتی در حال ساخت است و دو هنرستان دیگر هم کلک احداث آن خورده و این امر موجب زمینه‌ی رشد دانش آموزان در هنرستان ها است.

خبرنگاران: سپیده موچک کیانی،مهسا رسولیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار