ارزیابی هنرمندان پیشکسوت از سطح جشنواره «معلمان هنرمند»

ایرج راد: در جشنواره، بازتاب معلمان را دیدیم

تهران (پانا) - جشنواره «معلمان هنرمند» به ایستگاه آخر رسید و در این مرحله با حضور داوران این جشنواره در سه بخش انیمیشن، داستانی و مستند آثار ارسالی معلمان مورد ارزیابی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۱۸۴۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ایرج راد: در جشنواره، بازتاب معلمان را دیدیم

گاهی فرصت برگزاری یک دورهمی از جنس جشنواره می‌تواند فرصتی باشد تا به عمق اندیشه و سبک زندگی آدم‌هایی پی ببریم که همیشه با نگاهی دیگر آن‌ها را تماشا کرده‌ایم و تصور دیگری از آن‌ها داشته‌ایم. همانند معلم‌هایی که همیشه تا بوده انتظار داشته‌ایم که در دستشان کتاب و دفتری ببینیم اما در جشنواره‌ای به نام «معلمان هنرمند» شاهد حضور جمعی از معلمانی بودیم که از دریچه دوربین با مخاطبشان که اتفاقاً دانش‌آموز هم نیستند، صحبت می‌کنند.
«ایرج راد»، بازیگر و رئیس خانه تئاتر ایران در گفت‌وگو با پانا از تجربه حضورش در این جشنواره به‌عنوان داور سخن گفته و تعریف می‌کند که چگونه در فیلم‌های حاضر در این جشنواره جور دیگری معلمان را دیده و با اندیشه‌های دیگر آن‌ها آشنا شده است.
جشنواره‌ای برای دغدغه هنری معلمان، نه دغدغه مالی
«ایرج راد»، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که یکی از داوران جشنواره «معلمان هنرمند» است درباره اهمیت برگزاری این نوع جشنواره‌ها اظهار کرد: «در هر زمینه‌ای که تلاش‌های فرهنگی و هنری داشته باشیم مثبت است و اشاعه فرهنگ و مسائل هنری می‌تواند در جامعه تأثیرات بسیار مثبتی داشته باشد. وقتی در جامعه معلمین هم‌چنین کاری انجام شود، بسیار ارزشمند است.»
وی افزود: «معلمین برای این جامعه زحمت‌های فراوانی می‌کشند و ارزش‌هایی که در جامعه دارند برای همه واضح و مبرهن است اما این روزها دائم درباره دغدغه‌های مالی معلمان صحبت می‌شود. البته درست هم هست، جامعه معلمان واقعاً در وضعیت مناسبی به لحاظ مالی نیستند و گاهی برخی‌شان ناگزیراند در کنار معلمی فعالیت‌های دیگری داشته باشند تا هزینه‌های زندگی‌شان را جبران کنند. ای‌کاش ما می‌توانستیم آن‌ها را به‌نوعی یاری کنیم تا فراغ بال بیشتری داشته باشند زیرا زمینه‌های تعلیم و تربیت اهمیت دارند و آموزشی که معلمان به فرزندان ما و آینده‌های این مملکت می‌دهند باید به‌طور ویژه موردتوجه همه جامعه قرار بگیرد زیرا سرمایه‌های این مملکت، بچه‌هایی هستند که درزمینهٔ تعلیم و تربیت رشد پیداکرده باشند و از دانش برخوردار باشند و در همه این مسائل با حمایتی که از قشر معلم می‌شود کاملاً در ارتباط است.»
تشویق معلمان به فعالیت‌های هنری، انگیزه‌بخش است
ایرج راد با اشاره به تأثیر ابتکار برگزاری جشنواره «معلمان هنرمند» بر ایجاد انگیزه در قشر معلم گفت: «اینکه جشنواره‌ای به‌صورت شاخص به فعالیت‌های هنری معلمان بهاداده است، ابتکار جالبی است حتی نام جشنواره هم جذاب است. این مهم می‌تواند تشویقی در این زمینه باشد تا معلمینی که علاقه‌مند به کار و فعالیت فرهنگی و هنری هستند، بتوانند در این زمینه‌ها هم فعالیت کنند. این مسئله دید خوبی به معلمان می‌دهد یعنی بر روی آن‌ها اثر مثبت دارد.»
در جشنواره بازتاب خود معلمان را دیدیم
این بازیگر پیشکسوت سینما افزود: «در آثاری که به این جشنواره ارسال شد بازتابی از خود معلمان را دیدیم. بازتابی که نشان‌دهنده خواستگاه و طرز تفکرشان است و ارتباطی که با بچه‌ها دارند را نشان می‌دهد. شرایط مکانی که در آن در حال تدریس هستند را نشان می‌دهند. من در این فیلم‌ها واقعاً می‌دیدم که برخی مدارس ایران تا چه اندازه به لحاظ امکانات ضعیف هستند و بچه‌ها حتی در چادر کلاس دارند و یا معلم باید فاصله طولانی را طی کند تا به مدرسه‌ای در یک روستا بیاید و دوباره بازگردد. همه این‌ها به‌نوعی در کار هنری و اثر هنری که توسط معلمان صورت می‌گیرد، بازتاب داشت و قطعاً روی مخاطبی که چندان آشنایی با شرایط مدارس در نقاط مختلف کشور ندارد، اثرگذار است.»
وی افزود: «این بازتاب نگرش فرهنگیان و زمینه‌های علاقه‌مندی آن‌ها که در جشنواره معلمان هنرمند به نمایش گذاشته شد، بر روی معلمان هم تأثیرات روحی روانی دارد. درواقع به معلمان هنرمند فرصت دیده شدن داده و آن‌ها را مورد تشویق قرار می‌دهیم. در کنار این مهم اگر امکاناتی در اختیارشان گذاشته شود تا اگر اوقات فراغتی در کنار تدریسشان دارند این فراغت را به یک کار فرهنگی و هنری بپردازند نه‌تنها بر روحیه خود معلم بلکه دانش‌آموزانی که با این معلمان کار می‌کنند اثر مثبت عمیقی دارد.»


فیلم‌های خوبی در این جشنواره دیدم
«کیومرث پوراحمد» بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به سطح بالای آثار ارسالی به این جشنواره از فیلم‌های خوب معلمان در این جشنواره سخن گفت.
«کیومرث پوراحمد» با اشاره به اینکه جشنواره فیلم رشد قدمت زیادی دارد و آموزش‌وپرورش برگزار می‌کند از اهمیت جشنواره معلمان هنرمند سخن گفت و افزود: «به نظر من بودن این جشنواره‌ایده خوبی است چون من در این جشنواره فیلم‌های خوب زیاد دیدم.»
پوراحمد با اشاره به خوب بودن سطح آثار ارسالی به جشنواره معلمان هنرمند درباره سطح داوری این جشنواره گفت: «داورهای جشنواره از فیلم‌ها راضی بودند و عموماً همگی باهم تفاهم داشتیم. درواقع هر سه بخش انیمیشن و داستانی و مستند فیلم‌های عالی و خیلی خوب و خوب بودند و امتیازهای لازم داده شد تا دست‌اندرکاران این جشنواره خودشان نتایج را بعداً اعلام کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار