گفت و گوی پانا با دانش آموز حافظ ۲۰جزء از قرآن کریم

هر روز خود را با قرآن شروع کردم

تهران(پانا)- فاطمه یکتا، دانش آموز پایه نهم دبیرستان شاهد شهید دکتر باهنرمنطقه ۱۷، حافظ ۲۰ جزءاز قرآن کریم و کسب رتبه اول منطقه در رشته حفظ قرآن، از تجربیات خود گفت.

کد مطلب: ۱۱۸۴۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
هر روز خود را با قرآن شروع کردم

فاطمه یکتا از دوران دبستان حفظ قرآن را با صدای استاد پرهیزگار شروع کرد. او حفظ قرآن را به طور جدی از ۹ سالگی آغاز کرده است. برای آشنایی بیشتر با حافظ برتر قرآن و چگونگی طی مسیر موفقیت در این فعالیت معنوی صحبت های وی را می خوانیم.

یکتا در رابطه با روند حفظ کل قرآن و مدت زمان و تثبیت آیات حفظ‌ شده و برنامه‌ریزی و تمرین خود گفت: از کلاس سوم ابتدایی زمانی که ۱۰ سال داشتم شروع به حفظ قرآن کردم و در مراکز قرآنی آموزش دیدم. از ابتدای کلاس سوم دبستان حفظ قرآن را به طور جدی شروع ‌کردم و طی هشت سال موفق به حفظ ۲۰ جزء از قرآن کریم شدم. از ابتدا روند حفظ قرآن را به خوبی آغاز کردم و تا کلاس هفتم موفق به حفظ ۱۰ جزء شدم. در سال هشتم برای اینکه بتوانم در هدفی که دارم موفق شوم یک سال مرخصی تحصیلی گرفته و ۱۰ جزء دوم را حفظ کردم. تثبیت برای هر حافظی برنامه متفاوتی است؛ بنده با برنامه مشخصی که برای تمرین به ما می دادند برنامه ای هم مشخص کرده و هر روز مقداری از آیات را با نوشتن و تکرار و تمرین تثبیت می کردم. همچنین استفاده از حافظه شنیداری و شنیدن صدای استاد پرهیزگار از برنامه های روزانه بود.

وی در رابطه با انگیزه اصلی خود برای پرداختن به حفظ قرآن و مشوقان اصلی و استاد خود در حفظ افزود: انگیزه های زیادی برای این کار است و هر شخصی انگیزه خاصی دارد ولی بنده موفقیت و آرامشی که در انجام کارها به دست می آوردم باعث شد تا انگیزه ای برای حفظ قرآن در من ایجاد شود. اصلی‌ترین مشوقم پدر ومادرم و همچنین خانم ایمانی استاد حفظ من در دارالقرآن مکتب الزهرا(س) بودند که با تشویق ها و انگیزه ای که به من می دادند من را برای رسیدن به هدف مشتاق تر کردند.

یکتا در رابطه با تجربه خاصی که در روند حفظ قرآن برای دیگران مفید باشد گفت: استفاده از حافظه شنیداری و شنیدن صدای استاد پرهیزگار تسلط من را بر روی آیات بیشتر کرد.همچنین باعث تقویت لحن و صوت و تجوید بنده شد.

وی رمز موفقیت خود را در حفظ قرآن و تأثیر حفظ قرآن بر روحیه، اخلاق و منش زندگی خود را ارزشمند دانست و افزود: هر روز حتی به میزان کم آیات قرآن را تلاوت کنم و هر روز خود را با قرآن آغاز کنم.حفظ قرآن تاثیر زیادی در آرامش روح و ایجاد اخلاقی خوب در من شده است. در زمینه درسی هم چیشرفت زیادی داشتم و چون هر روز خود را با قرآن شروع می کردم باعث می شد تا در همه کارها موفق باشم.

وی در رابطه با مسابقات قرآنی که شرکت کرده و رتبه‌هایی که به دست آورده‌ است گفت: در مسابقات زیادی شرکت کرده و رتبه آورده‌ام که شامل مسابقات کشوری امام علی(ع)، مسابقات اداره اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی و کسب رتبه‌های دیگر که همه، لطف الهی و تلاش استادان و مادرم و پدرم بوده است.

یکتا در رابطه با زیباترین آیه قرآن و این که آیه چه تأثیری بر او داشته و از بهترین خاطره‌ای که از دوران حفظ و انس با قرآن داشته گفت: به نظر من آیه ۲ و سوره انفال از زیباترین آیات قرآن کریم هستند چرا که خداوند در این آیات می فرمایند: " نَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ ءَایَتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَناً وَ عَلَى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ‏ .الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ‏"
(مؤمنان، تنها کسانى هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دل هایشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آیات خدا بر آنان تلاوت شود، ایمان شان را مى‏ افزاید و تنها بر پروردگارشان توکّل مى‏ کنند. آنان که نماز را برپا مى‏ دارند و از آنچه به ایشان روزى داده ‏ایم، (به محرومان) انفاق مى‏ کنند.) که تعریف مومنان واقعی است.
خاطرات جالبی از حفظ قرآن دارم که حفظ قرآن را برایم شیرین‌تر و زیباتر کرده است. یکی از خاطراتم این بود که هر روز رابا قرآن آغاز می کردم که باعث رزق و روزی برای خودم و خانواده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار