معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس
سازمان دانشآموزی زمینهساز تکامل شخصیت دانشآموزان است
شیراز(پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس، سازمان دانشآموزی را یکی از تشکلهای بسیار موثر و فعال در عرصههای فرهنگی و تربیتی، خصوصا در حوزه تربیت اجتماعی برشمرد.
جهانبخش بانشی با تبریک سالروز تأسیس سازمان دانشآموزی در گفتوگو با پانا با اشاره به اجرای برنامههای متنوع در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت:«فعالیت و رویکردهای ما در دهه ۶۰ حول محورهای قرآنی و مذهبی بود اما پس از دهه ۶۰ در مدارس رویکردهای تربیتی، فرهنگی و اجتماعی مانند تئاتر و سرود شکل گرفت و به اوج خود رسید و این تکامل تا تشکیل تشکلهای دانش آموزی نظیر سازمان دانشآموزی، بسیج دانشآموزی و شوراهای دانشآموزی ادامه یافت.»
بانشی هدف از ایجاد تشکلهای دانشآموزی را اعتلای ساحتهای دانشآموزان دانست، که به تکامل شخصیت دانشآموزان کمک شایانی کرده است.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش فارس مثبتنگری و مثبتاندیشی، قدرت تحلیل، انتقاد و شجاعت را از جمله آثار راهبردی این تشکل برشمرد.
وی ادامه داد:«نگاه سازمان دانشآموزی اینگونه بود که دانشآموزان را در مسیر تربیت اجتماعی و جامعه پذیری و جامعه شناسی و پیدا کردن نقش اجتماعی مناسب چه در زمانی که دانشآموز هستند و چه در زمانی که فارغ التحصیل میشوند و وارد محیط جامعه میشوند را تشخیص و تثبیت کنند.»
بانشی با اشاره به اهداف این تشکل افزود:«خوب زیستن و اداره زندگی، ایجاد فضای معنوی ارزشی و مطلوب بر اساس قواعد دینی و مذهبی و فرهنگی فرد را به عنصری با نشاط و فعال تبدیل میکند که این امر موجب تقویت روحیه کار در آنها میشود.»
او همچنین با بیان اینکه کار در دین ما یکی از فریضههای دینی به شمار میآید که به آن بسیار سفارش شده است و بوسیدن دست کارگر توسط پیامبر به صراحت این موضوع را بیان می کند، افزود:« تا فرهنگ کار در جامعه به عنوان یک رکن اساسی پذیرفته نشود، کشور ساخته نمیشود و بر این اساس نیاز است تا فرهنگ کارکردن و روحیه حرکت به سمت کار را در دانشآموزان از همین سنین ایجاد کنیم.»
وی ادامه داد:«هدف ما مطالبه کار از دانشآموز نیست، بلکه هدف ایجاد روحیه کار و مسؤلیتپذیری در دانشآموز به عنوان آیندهسازان این کشور است.»
او نهادینه کردن اهداف سازمان دانشآموزی را در کارکردها و زیرشاخههای سازمان دانشآموزی مانند رصدهای دانشآموزی و اردوهای سازمان دانشآموزی عنوان کرد و گفت:«قسمتی از سازمان دانش آموزی که نیازمند توجه خاص است، بحث مهارتآموزی است.»
بانشی با اشاره به آموزش انواع مهارتها در اردوهای سازمان دانشآموزی، تأکید کرد:«گره یکی از نمادهای سازمان دانشآموزی است و نمادها همواره دارای رویکردی هویتی بودهاند؛ اما نباید صرفا به چشم نماد به آنها نگریست، بلکه باید در راستای پیشبرد اهداف این سازمان در زندگی و تربیت اجتماعی از آنها استفاده کرد.»
او در ادامه با ارائه پیشنهاد خود به جامعه دانشآموزی افزود:«دانشآموزان از این بستر استفاده کنند و متناسب با امکانات بومی، منطقهای و جغرافیایی و در چهار چوب استعدادها و ظرفیتهای شخصی خود به کسب مهارت بپردازند.»
معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش فارس افزود:«نگاه دانشآموزان به جامعه خود باید نگاه مسئولانه باشد و این امر با مسؤلیتپذیری همراه است که سازمان دانشآموزی در ایجاد روحیه مسؤلیتپذیری در افراد نقش موثری داشته است.»
او در ادامه با تأکید بر فعالیتهای گسترده دانشآموزی گفت:«دانشآموزان ما باید با یک دید مسئولانه و برای منافع اجتماعی در همه مسیرهای مرتبط با حوزههای فعالیت اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی گام برداشته و نقش موثری را ایفا کنند.»
بانشی با اشاره به اهمیت مجلس شورای دانشآموزی که یکی از اساسیترین ارکان و شاخههای سازمان دانشآموزی است اظهار کرد:«دانشآموزان در دورههای دو ساله عضو مجلس دانشآموزی میشوند که انتقادات، مطالبات و نظریات خود را در قالب کمیسیونها در اختیار مسؤلان مربوطه قرار میدهند که در صورت هوشمندی مسؤلان استفاده از این پیشنهادات بسیار در تصمیمگیری امور کارساز خواهد بود، چرا که دانشآموزان با آشنایی نسبت به محیط پیرامون خود مطالبات جامعه را شناسایی میکنند.»
او با بیان اینکه مجلس دانش آموزی باید تقویت شود، افزود:«مجلس دانشآموزی باید یک حرکت فرهنگی و پویا و موثر در دل فعالیتهای مدرسه باشد.»
بانشی ادامه داد:«از زوایه مجلس دانشآموزی میتوان به تربیت سیاسی_اجتماعی پرداخت، چرا که این آموزشها زمینهای برای حضور فعال دانشآموزان در دهه اخیر به عنوان مسؤلان کشوری میشود.»
او خبرگزاری پانا را یکی دیگر از ارکان مهم سازمان دانشآموزی دانست و اضافه کرد:«یکی از فعالترین زیر شاخههای سازمان دانشآموزی خبرگزاری پانا است.»
بانشی در ادامه ضمن قدردانی از پانا برای آموزش و کادرسازی در نیروهای دانشآموزی گفت:« داوطلبان این حوزه در کمال صداقت و با بهرهگیری از آموزشهای خود در راستای منفعت عمومی گام برداشته و با حضور در جامعه به فرآیند پیشرفت جامعه کمک کنند.»
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش فارس با تأکید نیاز جامعه به پانا اظهار کرد:«باید زمینه رشد و توسعه این مجموعه را فراهم کنیم و نیروهای با استعداد و داوطلب از تمامی مناطق حتی مناطق محروم و دور دست جذب و پس از آموزش راهی جامعه کنیم.»
ارسال دیدگاه