منطقه آزاد تجاری از مزیت های مهم برای توسعه استان اردبیل است

اردبیل(پانا) - استاندار اردبیل اعلام کرد تصویب منطقه آزاد تجاری از جمله مزیت های مهم برای توسعه استان بود و استان اردبیل از پتانسیل لازم برای ایجاد این منطقه برخوردار است.

کد مطلب: ۱۱۸۳۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
منطقه آزاد تجاری از مزیت های مهم برای توسعه استان اردبیل است

به گزارش اداره کل استانداری اردبیل، اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در گفت و گو با صداوسیمای مرکز اردبیل سابقه درخواست ایجاد منطقه آزاد اردبیل را سال ۹۲ اعلام کرد و افزود: در جریان سفر رییس جمهور در سال ۹۲ به استان، یکی از درخواست‌های مردم از ایشان بحث منطقه آزاد بود که مورد موافقت قرار گرفت.

او بیان کرد: استان اردبیل توجیه اقتصادی لازم برای ایجاد این منطقه را داشته و ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با همسایه خارجی، تولید پنج میلیون تن محصولات کشاورزی، نیروی انسانی متعهد و معتقد دارد.

استاندار اردبیل وجود ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان، معادن، ارتباط با روسیه و قفقاز و مزیت‌های طبیعی را از جمله ظرفیت های استان برای توجیه تصویب منطقه آزاد در استان بر شمرد.

بهنام جو اظهار کرد: همه این توجیه های اقتصادی لازم بود تا از سال ۹۲ کارها شروع شده و از سوی مسوولان و نمایندگان وقت در استان پیگیری شود.

او بیان کرد: این درخواست از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد تا مصوب شود و در مجلس چند سال منتظر تصویب بود و با کمی مقاومت مواجه بود.

استاندار اردبیل گفت: از سال ۹۶ به بعد هم پیگیری نمایندگان و بنده با همراهی آنان انجام شد.

بهنام جو افزود: در ابتدا ۲۰۹ هزار هکتار از اراضی استان از شمال تا جنوب برای منطقه ازاد شدن انتخاب شده بود که این مساحت بعد به ۴۱ هزار هکتار و سپس به ۹۱ هزار هکتار می رسد .

استاندار اردبیل افزود: بر اساس قانون مناطق آزاد ، این مناطق نباید جاده های بین شهری و روستایی را قطع کند و نباید از زمین های مردم عبور کند .

او افزود: چون منطقه آزاد باید محصور و محدود شود تا قوانین خاص این منطقه در آن مستقر شود، گمرک در آن ایجاد شده و در حالت کلی برای منطقه آزاد یکسری امتیازاتی می‌خواهند قائل شوند که باید اینها حذف می شد.

استاندار اردبیل به برگزاری نشست با کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: در این نشست ها توانستیم این موارد را قطع و کم کنیم تا نهایتا سمت مرز آمده و توانستیم از ۲۰۰ هزار هکتار به ۱۰ هزار هکتار برسانیم تا شرایط تصویب را داشته و مانعی نداشته باشد.

بهنام جو اظهار کرد: با تلاش نمایندگان، منطقه آزاد در مجلس مصوب شد و به شورای نگهبان رفت که در شورای نگهبان ایراداتی گرفته شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و یک سال در مجمع بود.

او ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان آمد و ظرفیت استان را که در حال صنعتی شدن است از نزدیک مشاهده کرد.

بهنام جو تصریح کرد: جلسه ای هم در این خصوص در سال‌جاری با حضور کمیسیون اقتصادی و زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام با مسوولان استان انجام و دفاع های لازم انجام شد.

استاندار اردبیل بیان کرد: در کمیسیون ها و در صحن مجمع هم رای‌گیری شد و مورد تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

او اظهار کرد: آنچه که در مجمع تصویب شده این است که استان اردبیل دارای ظرفیت و پتانسیل بوده و این موضوع را تایید کردند که استان اردبیل ظرفیت منطقه آزاد را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار