این واکسن زده‌ها مرده‌اند

تهران (پانا) - از ابتدای اجرای واکسیناسیون تاکنون، ۵ هزار و ۸۰۰ مورد ابتلا به کرونا و ۷۴ مورد مرگ در میان افراد واکسن‌زده ثبت شده است.

کد مطلب: ۱۱۸۲۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
این واکسن زده‌ها مرده‌اند

به گزارش بهداشت‌نیوز، پرواضح است که واکسن‌های ساخته شده برای ویروس تاج‌دار کرونا، یک موفقیت در مبارزه با این بیماری محسوب می‌شود. اما این واکسن‌ها کامل نبوده و سیستم ایمنی بدن ما نیز همینطور. براساس اطلاعات جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده، حدود ۵۸۰۰ نفر از ۷۸.۵ میلیون واکسینه شده آمریکایی به ویروس آلوده شده‌اند. از این تعداد ۳۹۶ نفر در بیمارستان بستری شده و ۷۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

این اعداد به ما نشان می‌دهد که واکسن‌ها در عمل و زندگی واقعی، فراتر از آزمایش‌های بالینی و با دقت کنترل شده، کار می‌کنند و اولین شواهد حاکی از آن است که ایمن نیستند. دکتر دین بلومبرگ، رئیس بخش بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستانی در آمریکا در این خصوص گفت: هیچ واکسنی ۱۰۰٪ کار نمی‌کند و دلایل زیادی برای آن وجود دارد. اما این نارسایی‌ها نادر است و بیماری در افراد واکسینه شده به مراتب خفیف‌تر از افراد محافظت نشده و واکسن‌نزده است. پزشکان این موارد را "دستیابی به موفقیت" می‌خوانند - عبارتی نظامی برای حمله تهاجمی دشمن به یک خط دفاعی و جلوگیری از نفوذ آن.

کارشناسان معتقدند در حالی که ناراحت‌کننده است که فردی که تلاش کرده با دریافت واکسن، خود را در برابر این بیماری مرگبار ایمن کند، باز هم مبتلا شود اما چنین نقصان‌هایی فقط برای واکسن ویروس کرونا نیست. چندین دهه تجربه نشان می‌دهد که محافظت از واکسن در برابر انواع بیماری‌های عفونی دیگر -مانند آبله‌مرغان، اوریون و آنفولانزا- نیز تضمین نشده است. این بیماری‌ها نیز مانند کووید۱۹، در افراد واکسینه شده خفیف‌تر است. به گفته کارشناسان، علت چنین بیماری‌های مهمی به طور کامل شناخته شده نیست.

دکتر ماریسا هولوبار، پزشک بیماری‌های عفونی در مرکز مراقبت‌های بهداشتی استانفورد تصریح کرد: احتمالاً انواع مختلفی از توضیحات برای موارد معدودی از ابتلا که در افراد واکسینه شده مشاهده کرده ایم، وجود دارد و برخی موارد ممکن است قبل از پاسخ ایمنی کامل نسبت به واکسن، بروز کرده باشد. همچنین برخی از افراد ممکن است پاسخ ایمنی تاخیری داشته باشند. اگرچه اکثر افراد پس از دو هفته واکسیناسیون کاملاً ایمن می‌شوند اما بعضی از افراد مدت بیشتری طول می کشد. شاید بعضی از قسمت های سیستم ایمنی در برخی افراد کمی کندتر باشد.

دلایل بیولوژیکی دیگری نیز وجود دارد. برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی بگونه‌ای باشند که پاسخ ایمنی را با شدت کمتری دریافت می‌کنند. برخی دیگر مانند افراد مسن، با گذشت زمان در فرآیندی که ایمنی‌سازی نامیده می‌شود ، قدرت دفاعی بدن خود را از دست می‌دهند. طبق گزارش CDC، حدود ۴۰٪ از عفونت‌های پس از واکسن در افراد ۶۰ سال یا بیشتر بوده است.

افرادی که سیستم ایمنی بدنشان نیز ضعیف است- به عنوان مثال به دلیل درمان سرطان یا دیالیز- نیز ممکن است آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. آنها ممکن است به اندازه افراد با سیستم ایمنی سالم‌تر، واکنش قوی نسبت به واکسن نداشته باشند.

ویروس تغییر شکل داده نیز ممکن است مقصر باشد. ویروس پس از جهش، به انواع ژنتیکی جدید تبدیل می‌شود که از واکسن فرار می‌کنند. وقتی واکسینه می‌شویم، سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی ایجاد می‌کند که پروتئین‌های خاص ویروس را تشخیص می‌دهد. اما اگر ویروسی جهش هایی داشته باشد که ساختار پروتئین آن را تغییر دهد ، دیگر آنتی‌بادی آن را تشخیص نمی‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار