در گفت و گو با پانا

رویای محیط‌بانان این است که به جای سلاح، قلم و دوربین در دست داشته باشند

تهران (پانا) - فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید تاکنون کمتر محتوایی با موضوع حفاظت محیط‌زیست تولید شده است اما «نفس بکش زمین» یک کار رضایت بخش بود

کد مطلب: ۱۱۸۲۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
رویای محیط‌بانان این است که به جای سلاح، قلم و دوربین در دست داشته باشند

سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در گفت و گو با پانا درباره مجموعه نمایشی «نفس بکش زمین» به کارگردانی احسان سید جوادی که با مشارکت سازمان حفاظت محیط‌زیست ساخته شده بود و پخش آن به تازگی از شبکه یک سیما به پایان رسیده است، مطرح کرد: تاکنون کمتر محتوایی با موضوع حفاظت محیط‌زیست تولید شده است اما این مجموعه نمایشی یک کار رضایت بخش بود و ما قدردان تلاش تیم سازنده هستیم.

وی ادامه داد: محیط‌بانی شغل جذاب و گسترده‌ای است که اصحاب هنر می‌توانند فعالیت‌های حافظان طبیعت را در قاب تلویزیون به نمایش بگذارند. همچنین ما باید با مشخص کردن جامعه هدف و تنظیم پرسشنامه‌ برای آن‌ها و از نظرها و تفکرهای آن ها استفاده کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه حفظ محیط‌زیست یکی از موضوعاتی است که این روزها دغدغه جامعه است، اظهار کرد: حفظ محیط‌زیست یکی از ارکان امنیت ملی و بقای سلامت مردم آینده به ویژه نسل‌های بعدی است. ما معتقدیم اگر محیط‌زیست از بین برود، موجودات زنده از جمله انسان، گیاهان، جانوران و...نیز از بین می‌روند. در حقیقت ارکان اصلی محیط‌زیست آب، هوا و خاک است که بقای این سه مورد بقای انسان، حیوان و گیاهان را رقم می‌زند.

محبت‌خانی افزود: ما به 2 صورت در سازمان حفاظت محیط‌زیست به دنبال پاسداری از محیط‌زیست هستیم. اول اینکه محیط‌بانان مسلح با افرادی که به دنبال تخریب محیط‌زیست در حوزه حیات‌وحش هستند، مبارزه می‌کنند و تعدادی هم در این راه شهید و جانباز شده‌اند. ما به دنبال این هستیم که با کارهای فرهنگی شاهد تقلیل شکارچیان غیرمجاز و مسلح در جامعه باشیم.

به گفته وی، رویای این سازمان این است که روزی محیط‌بان به جای سلاح، قلم بدست بگیرد و کارهای فرهنگی را دنبال کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی ما در سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه محیط‌بانی به عنوان ویترین و بازوی اجرایی سازمان اقدامات ایجابی است، تصریح کرد: ما برای برای حفظ محیط‌زیست کشورمان به دنبال تحقق راهبرد 80 میلیون محیط‌بان هستیم.

محبت‌خانی ادامه داد: با وجود سه هزار پانصد محیط‌بان نمی‌تواند تمام و کمال از محیط‌زیست محافظت کرد و ما معتقدیم با اقدامات لازم، کمک رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای همیار محیط‌بان را تعریف کنیم که راه تحقق آن اقدامات فرهنگی، استفاده از بستر رسانه‌ها و تولید فیلم و سریال مانند «نفس بکش زمین» است به گونه‌ای که در ابتدا شغل محیط‌بان را تعریف کنیم و از سختی‌های آن بگوییم سپس به اقدامات مردم تعمیم بدهیم و مشارکت را بالا ببریم.

وی تاکید کرد: سامانه همیار محیط‌بان فعال شده است و ما تاکنون برای دوستان 1500 کارت صادر کرده‌ایم. همچنین از اسفند 99 برای قدردانی از آن‌ها حمایت بیمه‌ای نیز در نظر گرفته‌ایم یعنی همیاری که کارت دارد اگر تحت مدیریت محیط‌بان و بنا به درخواست مسئول برای همیاری بیاید و اتفاقی برایش رخ بدهد، پوشش بیمه‌ای دارد و اگر جانش را نیز از دست بدهد عنوان فداکار خدمت به او اطلاق و دیه کامل یک فرد مسلمان به خانواده‌اش پرداخت می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه فرهنگ حفظ محیط‌زیست روز به روز در کشور ما در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در 15 اسفند 99 گفتند حفظ محیط‌زیست یک فعالیت دینی و انقلابی است. شخص حقیقی یا حقوقی، دستگاه مسئول و... اگر به دنبال یک فعالیت دینی و انقلابی است به یاری محیط زیست بشتابد چراکه با این کار به رهبر انقلاب نیز لبیک گفته است.

محبت‌خانی در پایان تاکید کرد: ما باید برای حفظ محیط‌زیست فرهنگسازی را از داخل خانه و آموزش به بچه‌ها شروع کنیم و آن را به سطح جامعه ارتقا دهیم. سریال‌هایی مشابه «نفس بکش زمین» با داستان‌های خوب و جذاب در کنار هدف نهایی خود که ارتقای فرهنگ حفظ محیط‌زیست و 80 میلیون محیط بان است به شدت مورد نیاز است و می‌تواند مفید و موثر واقع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار