زمان آغاز و اتمام امتحانات مدارس از زبان وزیر آموزش و پرورش

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه تیتر امشب به مناسبت هفته معلم، به بیان دستاوردهای آموزش و پرورش در دوران کرونا پرداخت و از معلمان بابت همکاری و سخت‌کوشی بی دریغ‌شان تشکر کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۲۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
زمان آغاز و اتمام امتحانات مدارس از زبان وزیر آموزش و پرورش

محسن حاجی میرزایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر ضمن تشکر و قدردانی از تلاش معلمان گفت: سالیان سال کار معلمان در امسال کرونایی در ذهن‌ها باقی می‌ماند. معلمان در کرونا با وضعیتی روبرو شدند که تجربه نکرده بودند و به یکباره همه روش‌ها و ساختارهایی که در گذشته استفاده می‌کردند، از کار افتاد اما آنان با اینکه تجربه‌ ای در این عرصه نداشتند به سرعت توانمندی‌های لازم را کسب کردند و به عنوان امین جامعه و دلسوز دانش‌آموزان به میدان آمدند.

وی با تاکید براینکه خانواده‌ها می‌توانند گواه صادقی باشند که معلمان در این یکسال تحصیلی چه سختی‌هایی کشیدند و چه تلاش‌هایی کردند افزود: استمرار آموزش یک کارکرد ضروری برای سلامت جامعه و رشد دانش‌آموزان است که معلمان اجازه ندادند آموزش تعطیل باشد.

ضرورت درک جایگاه والای معلم به عنوان فرهنگ عمومی

حاجی میرزایی به ضرورت درک جایگاه والای معلم به عنوان فرهنگ عمومی اشاره و اظهار کرد: علم آموزی، توسعه یادگیری و افزایش ظرفیت انسان‌ها یکی از مهم‌ترین کارکردهای نظام هستی است یعنی در نظام خلقت که انسان‌ها به دنیا می‌آیند، آن چیزی که باعث می‌شود انسان به کمال برسد، آن چیزی که تمایز ایجاد می‌کند و آن چیزی که انسان را ملائک می‌کند، آگاهی است لذا آگاهی عمود زندگی انسان‌هاست و متناسب با حجم آگاهی‌ها و فایده‌مندی آگاهی‌های‌شان می‌توانند در زندگی نقش‌آفرینی کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما نباید در برابر عظمت این جایگاه چیزی بگوییم چون این جایگاه والاست اضافه کرد: خداوند خودش را معلم می‌داند و اولین معلم انسان نیز خداست. اصولا هیچ تحولی پایدار در هیچ جامعه‌ ای اتفاق نخواهد افتاد مگر از طریق یادگیری.

معلمان کار دشواری دارند

وی اظهار کرد: ارتباط با دانش‌آموزان از حیث پاسخ دهی به سوالات و آموزش پیچیده‌تر شده است و معلمان کار دشواری دارند، همچنین بستر فعلی آموزش مقید به زمان نیست و تمام وقت معلمان درگیر دانش‌آموزان می‌شود. پیش از کرونا خانواده‌ها تا این حد با تعلیم و تربیت همراه نبودند، اما اکنون مداخله و مشارکت خانواده‌ها بیشتر شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شرایط فعلی آموزش غیرحضوری همچنان مشکلاتی برای دانش‌آموزان وجود دارد، اظهار کرد: روش‌های قبلی مسبوق به سابقه بود، اما اکنون شرایط جدیدی داریم و سهم دانش‌آموزان هم در فراگیری علم افرایش پیدا می‌کند علاوه بر آن حجم فعالیت‌هایی که در شبکه شاد داریم بسیار بالاست و برخی اوقات ترافیک شبکه داریم. البته از روزی که شاد فعالیت شبکه شاد آغاز شده است هفته به هفته شرایطش رو به بهبودی رفته و سیر پیشرفت مشهود است.

من به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادم حتی اگر یک ساعت در روز می‌شود دانش‌آموزان را به مدرسه بیاوریم و امیدواریم در آغاز سال تحصیلی جدید مدارس حضوری باشد

حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌های درس در سال آینده

وی درباره اینکه سال آینده کلاس‌های درس حضوری است یا غیر حضوری، اعلام کرد: چند هفته قبل اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان به صورت مجازی برگزار شد که در آن اجلاس تجربیات متفاوتی بیان شد؛ در جمع بندی نهایی آن اجلاس این نکته مورد تاکید بود که معلم و مدرسه جایگزین ندارد و ما باید مجددا دانش‌آموزان را به مدرسه ببریم.

حاجی میرزایی در ادامه تاکید کرد جمع بندی جهانی این است که هر کاری می کنید مدارس را باز نگه دارید و من هم به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادم حتی اگر یک ساعت در روز می‌شود دانش‌آموزان را به مدرسه بیاوریم و امیدواریم در آغاز سال تحصیلی جدید مدارس حضوری باشد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی والدین در این مورد بیان کرد: بنده هم یک پدر هستم، دغدغه‌ها را درک می‌کنم و کاری بدون نظر مسئولان بهداشتی نخواهیم داشت؛ در شرایطی که مصونیت جمعی ایجاد شده باشد مدارس بازگشایی می‌شوند و اگر چنین شرایطی در مهرماه ١۴٠٠ نباشد روش غیرحضوری خواهیم داشت البته امیدواریم مسئولان کشور این شرایط را زودتر ایجاد کنند.

کتاب‌های درسی سال آینده مجهز به بارکد شدند

وی عنوان کرد: کتاب‌های درسی سال آینده مجهز به بارکد شدند، این امکان در امر تحصیل به دانش‌آموزان کمک می‌کند و قطعا اگر شرایط بازگشایی نباشد، بازگشایی نسبی راه حل بهتری است. با تمهیدات انجام شده قطعا مهرماه ۱۴۰۰ قوی‌تر و با برنامه بهتری نسبت به شهریور ۹۹ پیش خواهیم رفت.

حاجی میرزایی به برگزاری آزمون پایان سال دانش‌آموزان اشاره و تصریح کرد: فقط پایه‌های نهم و دوازدهم به دلیل انجام هدایت تحصیلی و شرکت در کنکور سراسری آزمون حضوری دارند اما ممکن است با محدودیت‌های ستاد ملی کرونا مواجه باشیم در این شرایط زمان را به تاخیر می‌اندازیم و امتحان را در زمان دیگری خواهیم داشت، اکنون نیز با ستاد ملی کرونا در ارتباط هستیم و بدون نظر آن‌ها تصمیم نخواهیم داشت. تصمیم فعلی این است که آزمون‌ها در تمام دوره‌های تحصیلی بعد از عید فطر آغاز و قبل از انتخابات به پایان برسد و این شرایط تداوم دارد مگر اینکه اوضاع تغییر کند.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به سوال برخی دانش‌آموزان مبنی بر اینکه چرا در مقابل آموزش مجاری امتحان حضوری است، بیان کرد: نگران دانش‌آموزان و اعتراضات بعد از آن هستیم، امتحان سراسری اطمینان بخش‌تر است و برای کاهش نگرانی خانواده‌ها قطعا می‌گوییم کنار آن‌ها هستیم و بدون نظر آن‌ها کار نخواهیم کرد.

وی به رتبه بندی معلمان اشاره و تصریح کرد: در مجلس اکثر نمایندگان پیگیر مطالبات هستند و امیدوارم فرایند کار در مجلس به سرعت طی شود. رتبه بندی با هدف ایجاد انگیزه برای معلمان است و بر این اساس فارغ از رتبه بندی که معمولا بر حسب مدرک تحصیلی در هر دستگاهی داریم؛ در این رتبه بندی صلاحیت‌های واقعی معلمان را شناسایی می‌کنیم، معلمانی که دانس‌آموزان را برای فردا تربیت می‌کند بنابراین هدف این رتبه بندی افزایش حقوق نیست.

نمی‌توانیم معلمان را همپای سایر کارکنان دولت در یک نظام حقوقی و پرداخت قرار دهیم

در وضعیت نیروی انسانی به آرامش نسبی رسیدیم

به گفته حاجی میرزایی معلم کارمند نیست و نمی‌توانیم معلمان را همپای سایر کارکنان دولت در یک نظام حقوقی و پرداخت قرار دهیم، ابزار کار معلمان انسان‌ها هستند و اصلی‌ترین سرمایه خانواده‌ها به دست معلمان سپرده می‌شود پس باید به این قشر جایگاه ویژه‌ای داد و در حال تلاش هستیم تا معلمان از قانونی خاص برخوردار شوند.

وی درباره جذب نیروی انسانی نیز اشاره کرد: در وضعیت نیروی انسانی به آرامش نسبی رسیدیم البته زمانی که ابتدای مسئولیتم در شهریور ٩٨ بودم بیش از ١٠٠ هزار نفر آموزشیار نهضت، مربی پیش دبستانی و نیروی خرید خدمات آموزشی داشتیم و در این مدت فعالیت ١٠٢ هزار ردیف استخدامی کردیم و آنچه که قانون برای این گروه‌ها تعیین تکلیف کرده بود اجرایی کردیم. تمام افرادی که وضعیت استخدامی‌شان قبل از ٩٢ بودند در حال تعیین تکلیف شدن هستند، تعداد آن‌ها ۵٧ هزار نفر است که از این تعداد حدود ٣٠ هزار نفر دیگر از نظر تعیین تکلیف باقی ماندند و آن‌ها هم در آینده نزدیک وضعیت‌شان مشخص است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بعد از سال ٩٢ آموزش و پرورش جذب حق التدریس نداشته است و خرید خدماتی داشتیم، اما قانون در قبال آن‌ها تعهد استخدامی ندارد و این افراد برای استخدام شدن باید مانند سایرین در کنکور سراسری یا آزمون استخدامی شرکت کنند، امتیازی که این‌ها دارند می‌توانند به میزان سال فعالیت در حرفه معلمی به سقف مجاز سنی شرکت در آزمونشان اضافه شود.

وضعیت معلمان دانشسرایی

حاجی میرزایی درباره وضعیت معلمان دانشسرایی بیان کرد: با همکاری دیوان عدالت این موضوع حل شد، قبلا حکم وحدت رویه‌ای را دیوان صادر کرده بود که با همکاری دیوان عدالت این مشکل برطرف شد.

وی در پایان درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر جذب نیرو از دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی عنوان کرد: در شو‌ای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل اهمیت جایگاه رفیع معلمی صرفا افراد از طریق فراخوان عمومی جذب نیرو انجام شود و این موضوع به افزایش کیفیت حرفه معلمی کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار