مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خبر داد:

تدوین سند جذب بازماندگان از تحصیل یکی از اقدامات مهم آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان است

زاهدان-(پانا)-مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت در پی تهیه و تدوین اسناد آمایشی شاخص های مختلف در استان و ارائه به حوزه ستادی، با دستور وزیر آموزش و پرورش، کمیته پیگیری و حل مشکلات و چالش های سالیان متمادی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تشکیل شد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تدوین سند جذب بازماندگان از تحصیل یکی از اقدامات مهم آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، حمیدرضا رخشانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه آموزش و پرورش همیشه از همراهی اصحاب رسانه به عنوان چشمان بینای جامعه و بازوی قدرتمند نظام بهره مند بوده و است.

وی در ادامه به تشریح برخی اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش استان پرداخت و گفت: یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش استان کمبود نیروی انسانی است و از آنجایی که نیروی انسانی مهمترین مولفه برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است برای حل این مشکل در استان یک سند تدوین شد که شرایط موجود و آینده در آن تشریح شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نیروی انسانی موجود آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری 31 هزار و 330 نفر است که 10 هزار و 248 نفر کمبود داشتیم.

رخشانی افزود: این میزان کمبود نیروی انسانی را از طریق خرید خدمات، حق التدریس نیروهای آزاد، سرباز معلمان و حق التدریس شاغلین برطرف کردیم.

وی مشکل کمبود فضای آموزشی را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری جمعیت دانش آموزی استان به 825 هزار و 152 نفر رسید که با وجود 37 هزار و 144 کلاس موجود، 15 هزار و 716 کلاس کمبود داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در زمینه توسعه فضاهای آموزشی استان نیز یک سند تهیه و تدوین شده است که به توصیه ویژه وزیر آموزش و پرورش کمیته ای برای پیگیری نیازهای سیستان و بلوچستان تشکیل شده که موظف به پیگیری هفتگی این موارد است.

رخشانی به افزایش بی سابقه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر بالغ بر 20 هزار نفر مجوز جذب نیرو از طریق استخدام آزاد ماده 28، خرید خدمات، حق التدریس، سرباز معلمان و دانشگاه فرهنگیان برای استان تخصیص داده شد تا مشکل کمبود نیرو برطرف شود اما همه این سهمیه جذب نشد.

وی ادامه داد: به طور مثال در استخدام ماده 28 سال 99 حدود 1500 سهمیه خالی ماند که البته از این تعداد حدود 300 نفر در مرحله مصاحبه حضور پیدا نکردند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای استفاده از این سهمیه رایزنی‌های لازم با استانداری و وزارت آموزش و پرورش انجام شده تا در صورت موافقت مجوز تکمیل ظرفیت با ویرایش استانی فراهم شود و بتوانیم از سایر پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون استخدامی برای پر کردن ظرفیت موجود استفاده کنیم.

رخشانی تصریح کرد: در سال گذشته 8 هزار و561 نفر در دانشگاه فرهنگیان جذب شدند که برای رعایت عدالت آموزشی از این تعداد 5 هزار و 565 نیرو به جنوب استان اختصاص دارد.

وی افزود: جذب نیروهای خرید خدمات نیز به صورت صددرصد در جنوب استان انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در رابطه با ساخت فضای آموزشی در استان نیز گفت: در طول سه سال اخیر 5 هزار و 156 کلاس درس به آموزش و پرورش تحویل داده شده و یا در حال ساخت است.

رخشانی درباره استاندارسازی وسایل سرمایشی و گرمایشی مدارس استان نیز گفت: تمام اسپیلت هایی که برای مدارس شمال و مرکز استان درنظر گرفته شد بود تحویل شده است. در جنوب استان هم وسایل سرمایشی به طور کامل تامین شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در رابطه با وسایل گرمایشی هم به هر نقطه ای که گاز شهری رسیده کار گازرسانی و تجهیز مدارس در حال انجام است.

رخشانی به رشد بی سابقه معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم استان اشاره کرد و گفت: سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی گذشته موفق به کسب رتبه اول ارتقای میانگین معدل نهایی پایه دوازدهم در کشور شد.

وی ادامه داد: میانگین معدل نهایی استان از 10/59 در خرداد 98 با 81 صدم افزایش به 11/04 در خرداد 99 رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان همچنین به افزایش درصد قبولی کنکور دانش آموزان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: درصد قبولی دانش آموزان در دانشگاه فرهنگیان 53/87 درصد، در رشته های پزشکی 91/13 درصد، در رشته های پیراپزشکی 54/170 درصد و در سایر رشته ها 41/44 درصد رشد داشته است که همه این ها برای اولین بار در آموزش و پرورش استان رقم خورده است.

رخشانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از مدارس استان توسط خیران ساخته شده است، گفت: دو سوم کل مدارس استان به صورت مشارکتی توسط خیران و سازمان نوسازی مدارس ساخته شده است و افزایش مشارکت خیران در نهضت مدرسه سازی استان تا کنون تاثیرات بسیار مطلوبی در تامین فضای آموزشی مورد نیاز داشته است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد از دانش آموزان استان به شبکه شاد و آموزش مجازی دسترسی دارند، اظهار کرد: در استان 2 هزار و 668 مدرسه شهری و 5 هزار و 632 مدرسه روستایی و عشایری وجود دارد که 51 درصد جمعیت دانش آموزی استان یعنی بیش از 420 هزار نفر در مدارس شهری و 404 هزار نفر نیز در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند.

رخشانی با اشاره به اینکه بسیاری از مناطق استان تحت پوشش اینترنت قرار ندارد و یا بسیاری از دانش آموزان از امکانات الکترونیک برای بهره مندی از آموزش مجازی برخوردار نیستند، گفت: در مناطق روستایی و عشایری با توجه به جمعیت پایین کلاس ها، بومی بودن معلمان و همچنین سفید بودن وضعیت شیوع بیماری کرونا کلاس ها به صورت حضوری برگزار شد و بنابراین 404 هزار دانش آموز روستایی در این مدت از آموزش بی بهره نماندند بلکه به دلیل حضوری بودن آموزش ها وضعیت بهتری نسبت به دانش آموزان شهری داشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت آموزش مجازی در مدارس استان چگونه رصد شد، تصریح کرد: با توجه به گستردگی و پراکندگی استان سامانه استانی با نام سامانه جامع تهیه شد تا همه مدیران مدارس استان وضعیت دقیق مدرسه خود را در آن بارگزاری کنند.

رخشانی اظهار کرد: علاوه بر این 890 کارشناس معین برای راستی آزمایی اطلاعات این سامانه مشخص شدند و در تمامی نقاط استان از فرایند آموزش بازدید کردند.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات احصا شده از این سامانه بیش از 378 هزار دانش آموز استان از وسایل الکترونیک مانند تبلت و گوشی تلفن برخوردار و در شبکه شاد عضویت دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: بیش از 453 هزار دانش آموز دیگر نیز در شبکه شاد عضو نیستند که بیشتر آنان در مناطق حاشیه شهرها و یا مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند.

رخشانی در پاسخ به سوالی درباره بازماندگان و تارکان از تحصیل در سیستان و بلوچستان نیز گفت: بازمانده از تحصیل به کسانی اطلاق می شود که به سن ورود به مدرسه رسیده اند اما ثبت نام نکرده اند. در سال 99 براساس آمار موالید در ثبت احوال 107 هزار نفر باید به مدرسه وارد می شدند اما 102 نفر ثبت نام کردند و 5 هزار نفر نیز باقی ماندند که هیچ اطلاعاتی از آنان در دست نیست.

وی افزود: تارکان از تحصیل کسانی هستند که وارد مدرسه شده اند اما بنا به دلایلی مدرسه را ترک کرده اند که از سال 93 تاکنون 148 هزار و 864 نفر تارک تحصیل در استان شناسایی و از این تعداد 87 هزار و 192 نفر جذب مدرسه شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: تهیه سند جذب بازماندگان از تحصیل یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه است.

رخشانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در دوران آموزش مجازی مدارس غیرانتفاعی حق گرفتن شهریه را دارند، خاطر نشان کرد: شهریه مدارس غیرانتفاعی در شورای نظارت وزارت آموزش و پرورش براساس شرایط و ویژگی های مدارس تعیین می شود و دریافت شهریه مصوب حتی در دوران آموزش مجازی کاملا قانونی است مگر اینکه مدرسه ای شهریه بیشتر از شهریه مصوب دریافت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار