معاون پژوهشی، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی؛

دبیر مرندی معلم منتخب کشوری شد

تبریز(پانا) - معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن بیان این مطلب که هفته معلم بهانه ای برای تجلیل از مقام شامخ معلم که عهده دار تعلیم و تربیت فرزندان این کشور است، گفت مهم ترین هدف این برنامه، شناساندن و انعکاس زحمات بدون وقفه معلمان در دوران کرونا است که تربیت را در این دوران تعطیل نکردند.

کد مطلب: ۱۱۸۱۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
دبیر مرندی معلم منتخب کشوری شد

کیانوش عطایی افزود: جامعه و جهان تحت تاثیر بیماری کرونا، زیست بوم جدیدی را تجربه کردند و تمام فعالیت های فرهنگیان هم تحت تاثیر آن قرار گرفته و جلوه های جدیدی از ایثارگری و از خودگذشتگی فرهنگیان نمود پیدا کرده است.
وی افزود: باید امسال با محوریت ارائه خدمات و فعالیت‌های معلمان متناسب با زیست بوم جدید ویژگی های خاصی از معلمان مانند ایثار، فداکاری و اخلاق خوب را به منظور الگوسازی جوانان به جامعه بشناسانیم. در زمان شیوع ویروس کرونا، کادر درمان، سربازان جبهه سلامت و معلمان سربازان خط آموزش در جامعه هستند.

عطائی در مورد نحوه انتخاب 20 فرهنگی منتخب استانی که در قالب جلوه های ویژه معلمی به مرحله کشوری راه یافتند، ملاک قضاوت را محتوای آثار و اقدامات بیان کرد و گفت: تمامی فرایندهای ارزیابی به صورت غیرحضوری در بستر فضای مجازی انجام گرفت. ۳۵ نفر از داوران خبره و متخصص مستندات و مدارک را در فضای مجازی مورد ارزیابی قرار دادند. 15 هزار و 402 نفر از معلمان نواحی و مناطق ۳۹ گانه استان برای شرکت در این رقابت داوطلب شدند که معادل ۳۵ درصد از کل معلمان استان است.
وی افزود: در نهایت از میان ۱۴ معلم منتخب سطح کشوری سال ۱۴۰۰، قدرت اسماعیلی از معلمان منطقه مرند و دبیر علوم اجتماعی از آذربایجان شرقی، در محور «حرفه ای گری در زیست بوم جدید» به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در سالجاری تعداد ۵۰۰۰ معلم از آذربایجان شرقی بازنشسته خواهند شد، در حالی که تعداد ورودی فرهنگیان فارغ التحصیل ‌و استخدامی ماده ۲۸ قانون احیای دانشگاه فرهنگیان حدود ۲۵۰۰ نفر است. اما با این وجود نیز قطعا با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود. ما این کمبودها را از طریق اضافه تدریس همکاران استخدامی، برون سپاری تدریس و اضافه تدریس و خرید خدمات از طریق جذب سرباز معلم و طلبه وظیفه جبران می کنیم تا درآغاز سال تحصیلی جدید هیچ کلاسی بدون معلم نباشد.
عطایی با بیان این‌که در کمبود فضای آموزشی در مدارس نسبت به استان‌های همجوار و هم سطح وضع مطلوب تری داریم گفت: با این وجود باز هم با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و یکی از راهکارهای رفع این کمبود فضا، افزایش تراکم دانش آموزی در سطح تعیین شده توسط وزارت است.
وی اظهار کرد: ۳۷۰۰ نفر در استان طبق قانون تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی، آموزشیاران و مربیان پیش دبستانی، معلمان شرکتی که قبل از سال ۹۱ و آموزشیاران نهضتی پیش از سال ۹۲ مشغول به کار بودند، جذب شده و مشغول تدریس هستند. دولت مکلف است آنها را به استخدام رسمی پیمانی تبدیل کند. این افراد برای تبدیل وضعیت به دانشگاه فرهنگیان معرفی شده‌اند و طی یک دوره آموزشی تبدیل به نیروی استخدامی می‌شوند.
معاون پژوهشی، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان در پاسخ به پانا مبنی بر تعیین وضعیت معلمان مدارس غیردولتی گفت: قانونی برای استخدام این قشر از معلمان وجود ندارد. ۱۵ الی ۲۰ درصد از دانش آموزان استان مدارس غیر انتفاعی مشغول تحصیل هستند. معلمان این مدارس نیز در مانند دیگر معلمان در فعالیت‌های آموزش و پرورش شرکت می‌کنند و لازم به ذکر است که از20 نفر منتخب استانی معلمان، یک نفر از مدارس غیردولتی برگزیده شده است.
دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان با نام گذاری هفته بزرگداشت مقام معلم که از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت ماه است اشاره کرد و افزود: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه به نام" شهید مطهری، معلم ماندگار"، دوشنبه ۱۳ اردیبهشت به نام"معلم، قدر و منزلت معلمی"، سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه به نام "معلم، افسران سپاه کشور" ، چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه به نام "معلم، مرجعیت تربیتی و اجتماعی"، پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه به نام "معلم، زیست بوم جدید، چالش‌ها و فرصت‌ها"، جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه به نام" معلم، خانواده و مشارکت اجتماعی" و شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه به نام "معلم، پیشسکوتان و چهره‌های ماندگار" نامگذاری شده است.
عطایی برنامه‌های کشوری هفته گرامیداشت مقام معلم را تبیین کرد و گفت: دیدار حضوری منتخبین معلم کشور با رئیس جمهوری در روز شنبه ۱۱ اردیبهشت، دیدار غیرحضوری با رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت و برگزاری برنامه سپاس معلم و گفتگوی زنده وزیر آموزش و پرورش جزو برنامه های این هفته است.
وی از رونمایی کتاب «ایران در مسیر تولید» که هم راستا با نامگذاری سال 1400 مقام معظم رهبری به نام تولید، پشتیبانی ها و رفع موانع زدایی ها بوده خبر داد و گفت: این کتاب اولین کتاب تالیف شده در این زمینه در سال جدید است. اجرای پویش سپاس معلم با مشارکت عموم مردم و فرهنگیان، تجلیل از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران فرهنگی و بانوان فرهنگی سرپرست خانوار، دلجویی از خانواده‌های فرهنگی متوفی، بیماران و پیشکسوتان به خصوص فرهنگیانی که در سال گذشته با بیماری کرونا به رحمت ایزدی پیوستند، اجرای غیرحضوری دوره های آموزشی برای عموم فرهنگیان که جنبه آموزشی و پرورشی خواهد داشت، برگزاری مسابقه فرهنگی در زمینه اندیشه و شخصیت افکار استاد مطهری در بستر شاد و فراخوان مسابقه تجربه نگاری فرهنگیان با مشارکت امور فرهنگیان که در فضای مجازی از جمله برنامه‌های استانی گرامیداشت هفته معلم در آذربایجان شرقی است.
معاون پژوهشی، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان در خصوص اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگیان طی سال گذشته، گفت: توسعه مراکز بهداشتی و درمانی و ورزشی در دولت تدبیر و امید رشد قابل توجهی داشته و به زیرساخت های رفاهی و درمانی استان مانند بهره برداری از باشگاه فرهنگیان، درمانگاه فرهنگیان برای کاهش اندکی از دغدغه های فرهنگیان توجه ویژه ای شده است.
وی گفت: برای فرهنگیانی که دارای بیماری صعب العلاجی هستند و باید به مدت چند روز در تبریز ساکن باشند مرکز تکرم فرهنگیان، مکانی برای اسکان خانواده های فرهنگی به صورت رایگان در نظر گرفته شده است. همچنین مرکز پیشکسوتان تبریز، پذیرای بازنشستگان تبریز است و مرکز تخصصی دندانپزشکی نیز خدمات دندانپزشکی را با تخفیفات قابل توجهی ارائه می‌دهد.

عطایی ادامه داد: رویکرد دولت دوازدهم در طی دو سال اخیر پرداخت تمامی معوقات و مطالبات فرهنگیان عزیز مخصوصا در چهارساله دوم پرداخت به موقع مطالبات آنها بوده است، به طوری که هیچ گونه طلبی از فرهنگیان باقی نمانده و پرداخت های پرسنلی به موقع صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار