مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت:

کاهش بارندگی موجب کم آبی برخی از شالیزارهای رشت شده است

رشت (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت کاهش بارندگی موجب کم آبی در برخی از شالیزارهای رشت از جمله در بخش‌های لشت نشاء و خشکبیجار شده است.

کد مطلب: ۱۱۸۱۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش بارندگی موجب کم آبی برخی از شالیزارهای رشت شده است

به گزارش روابط عمومی اداره جهاد و کشاورزی گیلان، مسعود اسدی‌پرور اظهار کرد: شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است و تاکنون در ۷۶ درصد از این شالیزارها شخم اول و در دو درصد شخم دوم انجام شده است.

وی افزود: خزانه‌گیری نیز در ۹۲ درصد از اراضی شالیزاری شهرستان رشت انجام شده است و به صورت موردی نشاء برنج نیز صورت گرفته است.

اسدی‌پرور با اشاره به کاهش بازندگی و کم آبی در سالجاری خاطرنشان کرد: برخی از شالیزارهای شهرستان رشت از جمله در بخش‌های خشکبیجار و لشت نشاء دچار خشکی هستند که به زودی آب سد رها سازی می‌شود تا این مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: کشاورزان به تقویم زراعی توجه کنند و طبق تاریخ‌های تعیین شده به انجام مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت برنج بپردازند، تا سال زراعی را به خوبی سپری کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: تا ۲۷ اردیبهشت ماه سالجاری زمان نشاء تعیین شده است و ضروری است، کشاورزان برای انجام نشاء وارد مزارع برنج خود شوند.

اسدی‌پرور با اشاره به کاهش ۱۶ تا ۲۰ درصد بارندگی اضافه کرد: باید آب را مدیریت کنیم تا پایان فصل شالیزارها آب داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: با توجه به اینکه پیش بینی شده است در اردیبهشت ماه هم بارش کمی داشته باشیم، رعایت تقویم زراعی بسیار ضروری است.

وی یادآور شد: شهرستان رشت برخلاف شهرستانهای شرق و غرب گیلان دارای کانال های مدرن نیست و به صورت سنتی است و به همین دلیل نیاز دو برابری به آب دارد.

اسدی‌پرور تاکید کرد: باید کارهای زیرساختی را همه ساله در شهرستان توسعه دهیم تا در چنین مواردی کمترین مشکلات را داشته باشیم.

وی از مرمت ۳۴ حلقه چاه خبر داد و افزود: به فرمانداری رشت نیز اعلام کردیم تا مشکلات برخی از چاه ها و ایستگاه های پمپاژ را برطرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: با توجه به بارندگی کمی که وجود دارد، انتظار می‌رفت برنجکاران بیشتری برای بیمه کردن شالیزارشان اقدام کنند، این در حالیست که در حال حاضر فقط ۲۲ درصد از شالیزارها بیمه شده‌اند.

اسدی‌پرور از کشاورزان خواست هر چه سریعتر برای بیمه کردن شالیزارهایشان اقدام کنند و کشاورزانی که نیاز به پمپ آب دارند نیز می‌توانند برای اخذ تسهیلات اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار