حاجی میرزایی خبر داد
احتمال جابه جایی زمان امتحانات دانشآموزان
تأکید کردیم امتحانات پایههای نهم و دوازدهم حضوری باشد
تهران (پانا) - به گفته وزیر آموزش و پرورش اگر ستاد کرونا در روزهای آینده با محدودیتهایی مواجه شده و محدودیتهایی را به ما توصیه کند، ممکن است زمان برگزاری امتحانات را جابه جا کنیم، اما ارزشیابی سایر پایههای تحصیلی، در اختیار شورای مدرسه است تا به هر روشی که صلاح میدانند، عمل کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در گفت و گوی مستقیم با «مدیران مدارس استان بوشهر» که به صورت ویدئو کنفرانس و در بستر «شبکه شاد» برگزار شد، با آرزوی توفیق روزهداری حقیقی و بهرهمندی از فیوضات ماه مبارک رمضان و تبریک پیشاپیش ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، اظهار کرد: در آستانه لیالی قدر هستیم که ارزشی بیشتر از هزار ماه دارد و میتواند تأثیر عمیقی در زندگی ما بگذارد؛ امیدوارم همه ما به درک فیوضات این شبها نائل شویم.
وی با تبریک پیشاپیش «هفته بزرگداشت مقام معلم» تصریح کرد: از زحمات و سخت کوشیها و فداکاریها، مهربانیها و همدلیها و دلسوزایهای همه همکاران فرهنگی در استان بوشهر، تقدیر و تشکر میکنم. سال سختی را گذراندیم و من وظیفه میدانم از همه همکاران تشکر کنم.
حاجی میرزایی گفت: بوشهر؛ سرزمین مبارزان خستگی ناپذیر، دریانوردان دریادل، شهر شاعران و نویسندگان نام آشنا، نخلستانهای پر بار،آفتابهای گرم و بادهای آتشین، دریای پرتلاطم، سرزمینی با طولانیترین مرز دریایی، بزرگترین میدان گازی، بزرگترین نخلستانها، مهمترین پایانهای نفتی، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی، زیباترین گنبد نمکی، بزرگترین بندر صیادی، شهر قهرمان نام آشنای ملت ایران، رئیسعلی دلواری، استان مدرسه سعادت، استانی که جز پیشگامان دایر کردن مدارس سبک جدید بوده است و در جنوب این سرزمین بزرگ، میدرخشد.
وی افزود: استانی با این همه برجستگی و فوق العادگی، قطعاً از مدیران و فرهنگیانی برخوردار است که زیباترین نمایش مسئولیت پذیری، سخت کوشی، فداکاری، همدلی و مهربانی، خلاقیت و نوآوری و خلق نتایج تحسین برانگیز را میتوان از او انتظار داشت.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: استانی که در عرصههای گوناگون درخششهای چشمگیری داشته است، قطعاً اتکای این توفیقات بر نهاد تعلیم و تربیت بوده است، اصحاب تعلیم و تربیت در این استان باشکوه، خدمات ارزشمندی را انجام دادهاند. در این میان مدیران؛ «عمود خیمه تعلیم و تربیت» هستند، مدیران مدارس کارگردانان مأموریت خطیر آموزش و پرورش هستند، مدیران؛ راهبران تحقق اهداف بلند تعلیم و تربیت و حلقه اتصال صف و ستاد هستند، مدیران مدارس، بین معلمان و دانش آموزان و ستاد آموزش و پرورش ارتباط برقرار میکنند و از طریق هدایت و مدیریت این پیوند و ارتباط، تحقق اهداف تعلیم و تربیت را میسر می کنند.
وی ادامه داد: توفیقات استان بوشهر مایه افتخار است و نشان می دهد، آموزش و پرورش این استان زنده و پرتلاش است و مسیر خودش را پیدا کرده است.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: موفقیت در ارتقای وضعیت دانش آموزان، موفقیت در امتحانات نهایی، تقویت بنیه علمی، بهبود عملکرد دانش آموزان در امتحانات نهایی، افزایش پوشش تحصیلی، کاهش نرخ ترک تحصیل، افزایش نرخ ارتقا و گذر و جذب بیشتر بازماندگان از تحصیل، بخش مهمی از خدمات بوده است. این خدمات و موفقیتها، به همت مجموعه فرهنگیان استان حاصل شده و در این میان نقش مدیران، نقشی برجسته و درخشانی است.
وی ادامه داد: همه دستگاه عظیم و گسترده تعلیم و تربیت، تلاش میکنند دانش آموز پرورش و ارتقا پیدا کند و سطح دانش و آگاهی و یادگیری او افزایش یابد و این کار در منظر و چشم مدیران اتفاق میافتد.
همه امید ما برای تحقق این هدف، به تدبیر مدیران بستگی دارد؛ این مدیر است که با سازماندهی سنجیده معلمان و نظارت آگاهانه بر کار آنها و مراقبت صمیمانه و دلسوزانه نسبت به دانش آموزان، تحقق این اهداف را میسر میکند.
حاجی میرزایی گفت: جامعه اهداف بلندی را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است؛ اگر استان بوشهر مأموریت دارد که از طریق میادین نفتی و گازی بنادر دریایی تحصیل درآمد کند و منابع لازم را برای اداره کشور، فراهم کند، به مدیران نیز این فرصت داده شده است که انسانهایی خلاق که سازنده همه این تحولات هستند را پرورش دهد.
تأثیر نقش آفرینی مدیران در همه پیشرفتهای استان، انکار شدنی نیست و در نگاه انسانهای تیزبین و هوشیار، نتایج تلاش فرهنگیان در تحولات یک جامعه، کاملاً قابل مشاهده است.
وی اضافه کرد: وقتی یک اتفاق خوب در جامعه فرهنگی واقع میشود، اثرات آن را برای سالهای سال، میتوان در جامعه مشاهده کرد، ما و شما مدیران وظایفی داریم، آن بخش از وظایفی که به ما محول شده، این است که شرایط، مقدمات و تمهیدات برنامهها فراهم نموده و میسرها را هموار کنیم تا شما بتوانید اهداف نظام تعلیم و تربیت به به نحو مطلوبی محقق کنید؛ بنابراین ما در این مسیر، تلاش کرده و همه توان و انرژی خود را به کار خواهیم گرفت.
وی افزود: ایمان دارم که برای افزایش رضایت شغلی همکاران و فراهم کردن زمینههای کار و تلاش آنها، باید بیش از پیش تلاش کنیم، اگر لایحه رتبه بندی تدوین و در دولت تصویب و در مجلس شورای اسلامی، تقدیم شود، گامی است برای حمایت از همکاران فرهنگی، که به آن اهتمام داریم. در سالی که گذشت، تلاشهای گستردهای کردیم و در بسیاری از شاخصها، وضعیت را در مقایسه با سالهای قبل، ارتقا دادیم. منابع بیشتری را در اختیار استانها قرار دادیم، تا شرایط مناسبتری را فراهم کنیم. البته به این معنا نیست که امروز، شرایط کاری همکاران مطلوب است؛ اما از هیچ کوششی برای بهبود شرایط، دریغ نکرده و نخواهیم کرد.
عضو کابینه تدبیر و امید، تصریح کرد: به شما مدیران اطمینان میدهم همکاران شما در حوزه ستادی، تمام تلاش خود را برای بهبود فضای کاری فرهنگیان، به کار گرفتهاند. البته مسئولیتی هم بر عهده شماست؛ آن چه باعث به ثمر نشستن تلاش همه عوامل، میشود، «فعالیت و نقش آفرینی مدیران» در مدرسه است. نتایج فعالیتهای ما باید در مدرسه مشاهده شود.
وی ادامه داد: مدیران مدارس باید اطمینان داشته باشند که همه دانش آموزان تحت آموزش قرار گرفتهاند و به آموزشهای با کیفیت دسترسی دارند. ما باید از تحقق اهداف تعلیم و تربیت در مورد دانش آموزان اطمینان حاصل کینم. آن کسی که باید این اطمینان را به ما بدهد، مدیران مدارس هستند.
حاجی میرزایی اذعان کرد: در سالی که گذشت، شاهد سخت کوشیهای فراوان «مدیران» و «معلمان» و دیگر عوامل و ارکان مدرسه بودیم، کار معلمان و مدیران، با شرایط کرونایی، بسیار دشوار و پیچیدهتر شد. به طوری که برای انجام مأموریتی که در گذشته با روشهای سادهتری امکان پذیر بود، اینک باید راه و روشهای متنوع و جدیدی را میآموختند و توانمندیهای جدیدی را کسب میکردند و از روشهای متنوع و جدیدی استفاده میکردند.
پیمودن مسیرهای قبلی، همواره با آرامش بیشتری همراه است و خالی از اضطراب بوده و سادهتر از پیمودن مسیرهای جدید است، اما وقتی پای در مسیر ناشناخته میگذاریم و به عرصهای وارد میشویم که تواناییهای دیگری را طلب کرده و موقعیت ما را دشوارتر میکند؛ این شرایط دشوار، دو عنصر مهم در درون خود دارد؛ اول این که، ما را رشد میدهد و موجب ارتقای تواناییهای ما میشو؛ دیگر آن که تجربیات ما را غنیتر و شایستگیهای مدیران را افزایش میدهد.
وی سال کرونایی را یک دوره تحصیلی برای همه نظام تعلیم وتربیت دانست و گفت: این دوران، دورهای بود که ما با تجربیات جدیدی آشنا شدیم و تواناییهای جدیدی پیدا کردیم و روشهای متفاوتی را تمرین کردیم و این موضوع کمک میکند تا تواناییهای عمومی مجموعه ما ارتقا یابد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدیران باید اطمینان داشته باشند که، همه دانش آموزان تحت آموزش قرار دارند، یک مدیر سرافراز و باشکوه، مقتدر، سرافراز و خلاق، کسی است که اطمینان داشته باشد که همه دانش آموزان در کنترل او قرار دارند و از وضعیت تمامی آنها با خبر باشد. اطمینان داشته باشد که بر کار همه معلمان، اشراف داشته و با آن ها در ارتباط باشد، و بداند که معلمان با چه کیفیتی برنامههای آموزشی مدرسه را ارائه میدهند.
وی مدیر موفق را مدیری دانست که بتواند ارتباطات مناسبی را با خانوادهها برقرار کند و در این مسیر سخت خانوادهها را به یاری بطلبد و اظهار کرد: با اطمینان میگویم مسیری که امسال طی کردیم، بدون همراهی و همکاری خانواده ها، امکان پذیر نبود، وقتی دانش آموز در دید ما قرار ندارد، خانوادهها باید چشم مدرسه باشند، خانوادهها، دستیار معلمان هستند برای این که مأموریت مهم آنها محقق شود.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: ما در یک آزمون قرار گرفتیم، آزمونی که خود و دیگران، تواناییهای ما را بسنجند، آیا میتوانیم کار را با همان کیفیت قبلی انجام دهیم، بنابراین جامعه ما را مورد ارزیابی قرار میدهد، و همه خانوادهها، ناظر کار مدرسه هستند، خلاقیت معلمان از سوی خانوادهها، ارزش گذاری میشود، و مسئولیت پذیری معلمان توسط خانوادهها، سنجیده میشود، ممکن است بیان نکنند، اما مطمناً در خاطر آنها، باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: مدیران و معلمان عزیز بدانند، موقعیتی که دارند، موقعیتی جاودانه است؛ خاطرات همه ما از «معلمان»، «مدیران» و یا از همکلاسیها و سایر کادر مدرسه است، اما کمتر دانش آموزی است که از رئیس منطقه، مدیرکل، معاون وزیر و یا خود وزیر، خاطرهای داشته باشد، آن چه در اذهان دانش آموزان و خانوادههایشان ماندگار است، تصویر زیبایی از ارکان مدرسه است.
حاجی میرزایی افزود: تلاش کنیم تصویری زیبا و ماندگاری در ذهن دانش آموزان نقش ببندد، باید خاطره این سال کرونایی به حدی جذاب و دلپذیر باشد که همه عوامل تعلیم و تربیت علاقهمند باشند این تصویر را در اذهان خود قاب کنند و ثبت کنند. ما در موقعیتی هستیم که میتوانیم به عنوان تابلویی زیبا و ثابت در ذهن آنها بدرخشیم؛ این فرصت را از دست ندهید، این فداکاریها مانگار است.
وی خطاب به مدیران، گفت؛ تجربیات خود را با هم مبادله کنید و این دوره تحصیلی را جدی بگیرید و همان طور که از ۱۵شهریور تا ۳۰خرداد برای دانش آموزان «مدرک تحصیلی» دارد؛ برای شما نیز مدرک فداکاری، مهربانی، سخت کوشی، نظارت حداکثری، ... داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش، مدیر مطلع از وضعیت همه دانش آموزانش را «مدیری بزرگ» برشمرد و افزود: با توجه به نزدیک شدن پایان سال، مهمترین وظیفه ما، ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان است، این مرحله را به مدیران و شورای مدرسه واگذار کردیم، بنابراین، همه تلاش خود را برای یک ارزشیابی سنجیده و درست به کار بگیرید.
بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، تأکید کردیم امتحانات پایه «نهم» و «دوازدهم» حضوری باشد، علت این موضوع هم «حیاتی بودن امتحانات این دو پایه تحصیلی» است. در این دو پایه، همه دانش آموزان باید در یک شرایط برابر با هم سنجیده شوند و نباید در این حق دانش آموزان، تعدّی کنیم.
وی ادامه داد: البته اگر ستاد کرونا در روزهای آینده با محدودیتهایی مواجه شده و محدودیتهایی را به ما توصیه کند، ممکن است زمان برگزاری امتحانات را جابجا کنیم، اما ارزشیابی سایر پایههای تحصیلی، در اختیار شورای مدرسه است تا به هر روشی که صلاح میدانند، عمل کنند و امتحانات را برگزار کنند و پایان مناسب و دلپذیری را برای سال تحصیلی رقم بزنند.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: در پایان، مجدداً از همه همکاران خود سپاسگزاری میکنم، عمیقاً پیچیدگی و دشواری کار مدیران و معلمان را درک میکنم؛ اما تحقق همه امید و آمال ما به شما مدیران بستگی دارد؛ این مدیران هستند که میتوانند ارزش کار دیگران را افزایش دهند؛ همه تلاشها، با شما مدیران معنا میشود و اعتبار مییابد، امیدوارم امسال، سال خوبی باشد.
برای همه عوامل تعلیم و تربیت، آرزوی موفقیت دارم و توصیه میکنم تا جای ممکن، ارتباطات خود را تقویت کنید تا کارهای بهتر و با کیفیتتری را ارائه نمایید؛ سختی کارهای شما را درک میکنم اما امید من به شماست، این شما هستید که میتوانید همه تلاشهای ما معنا کنید و همه تلاشهای ما با شما اعتبار پیدا میکند.
ارسال دیدگاه