الهیار در نشست خبری هفته بزرگداشت هفته معلم:

جلوه‌های معلمی برای اولین بار در سال 1400 شناسایی می‌شوند

تهران (پانا) - قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به تشریح برنامه‌های هفته معلم که از 12 اردیبهشت آغاز می‌شود و تا 18 اردیبهشت ادامه دارد، پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۸۰۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
جلوه‌های معلمی برای اولین بار در سال 1400 شناسایی می‌شوند

علی الهیارترکمن در نشست خبری صبح امروز 7 اردیبهشت که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم برگزار شد با بیان اینکه مقام معظم رهبری در 11 شهریورماه سال گذشته سخنان مهمی را درباره جایگاه تعلیم و تربیت و نقش معلمان ایراد کردند اظهار کرد: کلید واژه سخنان ایشان این است که معلمان افسران پیشرفت اسلام تلقی شدند ایشان برای تکریم معلم 3 سطح معلم، وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های تبلیغی و ترویجی برای نشان دادن جلوه‌های معلمی را تعیین کردند.

الهیارترکمن بیان کرد: مهم ترین هدف ما در برنامه‌های سال جاری هفته معلم شناساندن و انعکاس دادن فعالیت‌های معلمان در کرونا برای جلوگیری از ایجاد وقفه در امر آموزش است. اگر معتقدیم کادر درمان سربازان جبهه سلامت هستند؛ معلمان نیز سربازان خط آموزش در جامعه هستند.

وی با بیان اینکه برای اجرای برنامه‌ها و ابلاغ آنان به استان‌ها تفویض اختیاری را درنظر گرفتیم افزود: در سطح ملی نیز برنامه‌هایی پیش بینی شده است؛ نامگذاری ایام هفته معلم از جمله این کارهاست از 12 تا 18 اردیبهشت ماه نامگذاری‌هایی صورت گرفته است.

تشریح نامگذاری ایام هفته معلم

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم ضمن تشریح نامگذاری هفته معلم گفت: یکشنبه 12 اردیبهشت؛ شهید مطهری، معلم ماندگار؛ دوشنبه 13 اردیبهشت؛ معلم، قدر و منزلت معلمی؛ سه شنبه 14 اردیبهشت؛ معلم، افسران سپاه کشور؛ 4شنبه 15 اردیبهشت؛ معلم، مرجعیت تربیتی و اجتماعی؛ 5شنبه 16 اردیبهشت؛ معلم، زیست بوم جدید، چالش‌ها و فرصت‌ها؛ جمعه 17 اردیبهشت؛ معلم، خانواده و مشارکت اجتماعی؛ شنبه 18 اردیبهشت؛ معلم، پیشسکوتان و چهره‌های ماندگار نامگذاری شده است.

وی گفت: علاوه بر نامگذاری ایام هفته، تقویم اجرایی را پیش بینی کردیم این برنامه‌ها از شنبه 11 اردیبهشت ماه با دیدار رئیس جمهور با فرهنگیان آغاز می‌شود در شنبه 8 نفر از فرهنگیان به صورت حضوری خواهند بود و مابقی در استانداری‌های استانی شرکت می‌کنند.

الهیارترکمن ادامه داد: در یکشنبه 12 اردیبهشت ماه پخش پیام و بیانات رهبر را داریم ارسال پیام تبریک وزیر نیز برای معلمان، اجرای برنامه سپاس معلم به صورت نمادین از سوی وزیر در مدرسه تلویزیون ایران، 3 اقدام درباره گرامیداشت یاد شهید مطهری از دیگر برنامه‌هاست.

گفت‌وگوی تلفنی وزیر با خانواده شهیدان مطهری، رجایی و باهنر

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم بیان کرد: دوشنبه دیدار مجازی بین وزیر با فرهنگیان در سراسر کشور انجام می‌گیرد و معلمان با حضور در ادارات کل آموزش و پرورش استان با وزیر ارتباط می‌گیرند. در این روز گفت‌وگوی تلفنی وزیر را با خانواده شهیدان مطهری، رجایی و باهنر همچنین چهره‌های ماندگار را داریم. روز چهارشنبه وزیر آموزش و پرورش و معاونان در برنامه‌های مختلف رسانه ای شرکت می‌کنند. روز پنج شنبه نیز دیدار مجازی با رئیس مجلس را داریم. روز جمعه هم به دلیل تعطیلی نماز جماعات به دلیل کرونا برنامه خاصی نخواهیم داشت. روز شنبه 18 اردیبهشت وزیر آموزش و پرورش سخنرانی پیرامون جمع بندی هفته بزرگداشت را دارد.

شناسایی جلوه‌های معلمی برای اولین بار

اگر مطالبات معلمان را به مطالبات سطح پایه و سطح بالاتر تقسیم کنیم، آموزش و پرورش در مطالبات سطح پایه علی رغم مشکلات و مضایق مالی کشور خوب عمل کرده است

وی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار برنامه ای تحت عنوان شناسایی جلوه‌های معلمی داریم عنوان کرد: در این برنامه تلاش کردیم بالاترین امتیازات و مستندات را جمع آوری و معرفی کنیم. ۳۰۵ هزار و ۹۱۱ معلم در برنامه خودارزیابی عملکردی شرکت کردند که از این تعداد ۲۲۸ هزار و ۱۸۹ نفر در سطح مدرسه ارزیابی و به منطقه معرفی شدند. تعداد ۷۰ هزار نفر مستنداتی را در سامانه بارگذاری کرده بودند و ۴ هزار و ۲۶ نفر وارد ارزیابی استانی و در نهایت ۳۸۳ نفر وارد مرحله کشوری شدند که تجلیل می‌شوند.

الهیارترکمن با تاکید براینکه اثربخشی برنامه‌های هفته معلم افزود: نارضایتی شغلی یک اپیدمی کلی است و کانون‌های صنفی در مشاغل مختلف برای کاهش نارضایتی شغلی شکل می‌گیرند. تدوین قانون خاص معلمی هدف نهایی است که بتواند شرایط کار معلمی را تعریف و زمینه ساز رفع تبعیض‌ها باشد. اگر مطالبات معلمان را به مطالبات سطح پایه و سطح بالاتر تقسیم کنیم، آموزش و پرورش در مطالبات سطح پایه علی رغم مشکلات و مضایق مالی کشور خوب عمل کرده است. باید به سمت مطالبات سطح بالاتر که نوسازی در فرایندها و روش‌های مالی اداری در چارچوب سندتحول بنیادین است حرکت کنیم.

راه‌اندازی سازمان نظام معلمی

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به راه‌اندازی سازمان نظام معلمی اشاره و اظهار کرد: معتقدم شکل‌گیری سازمان نظام معلمی با توجه به شرایط ناظر بر ساختار مالی و اداری وزارتخانه نمی‌تواند ایفای نقش موثری داشته باشد. لذا باید به قانون خاص اداری مالی آموزش و پرورش برسیم و سپس سازمانی ناظر بر آن فعالیت کند. برنامه هفتم توسعه باید به جراحی روش‌های آموزش و پرورش بپردازد.

امتیارات درنظر گرفته برای جلوه‌های معلمی

وی در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه برای جلوه‌های معلمی که امسال برای اولین بار شناسایی می‌شوند چه امتیازاتی مدنظر دارید اظهار کرد: کار شناسایی جلوه‌های معلمی یک اقدام خوبی است ما در این راستا شاخص‌هایی را مشخص کردیم تا پس از خودارزیابی از سوی خود معلمان این موضوع را به سطح منطقه و استان برسانیم.

الهیارترکمن اضافه کرد: معلمان باید با بارگذاری مستنداتی حدنصاب امتیازهای درنظر گرفته شده را کسب کنند از بین 305 هزار نفر حدود 35 هزار نفر مستنداتی را بارگذاری نکرده اند اما تاکید می‌کنم ملاک کار داوران برای امتیازدهی مستندات است.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم ادامه داد: داوران در یک کاربرگ شاخص‌ها و امتیازات مشخص شده را ارزیابی می‌کنند تا این تجربه برای سال‌های آینده نیز اثرات مثبتی را داشته باشند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کمبود معلم برای دوره‌های تحصیلی مختلف بیان کرد: اطلاعات کمبود معلم را در اختیار سازمان اداری استخدامی قرار دادیم و بعد از گرفتن مجوز جذب و استخدام نیرو برای سال ۱۴۰۰، اطلاعات تکمیلی را اعلام خواهیم‌ کرد.

الهیارترکمن با بیان اینکه سال گذشته مصوبه ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره روش‌های جذب و تامین نیرو دریافت کردیم افزود: قرار است این موضوع به مصوبه دولت تبدیل شود تا آن بتوانیم نیروهای اداری را از نیروهای آموزشی تفکیک کنیم.

تفاهم نامه تامین مسکن را با وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۱ به طور جدی در دستور کار قرار دادیم و عمده ظرفیت مسکن‌ها در شهرهای جدید است

رتبه بندی معلمان اعلام وصول شده و در حال بررسی است

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه بندی معلمان گفت: ما از حداکثر ظرفیت‌ها از سال ۹۴ تا ۹۸ استفاده کردیم تا رتبه بندی را ارائه کنیم. رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده و در حال بررسی است.

الهیارترکمن در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تامین مسکن فرهنگیان ادامه داد: تفاهم نامه تامین مسکن را با وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۱ به طور جدی در دستور کار قرار دادیم و عمده ظرفیت مسکن‌ها در شهرهای جدید است. سال گذشته اولین سال اجرای قانون بود و ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد قطعی شد که ۲۵ هزار مورد به مرحله اجرایی رسیده و فرهنگیان برای دریافت وام به بانک مسکن معرفی شده اند. بر اساس اطلاعات و ثبت نامی‌های انجام شده ۱۷۰ هزار نفر از فرهنگیان فاقد مسکن بودند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان جزئیات طرح خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای تامین نیرو وجود دارد؛ چندسال است که تعداد نیروی خرید خدمات را افزایش ندادیم و از سال ۹۶ به این سو به هیچ استانی اجازه ندادیم نیروی خرید خدمات جذب کند. ۳۵۰ هزار دانش‌آموز و ۱۶ هزار معلم در این طرح بودند که تعدادشان ثابت مانده است.

اعتبارات آموزش و پرورش

مشکل معلمان دانشسرایی حل شده است

الهیارترکمن کل اعتبارات آموزش و پرورش را برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم سال گذشته ۸۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی درباره مشکل معلمان دانشسرایی و ابطال طرح معلمان تمام وقت در دیوان عدالت اداری نیز توضیح داد: درباره معلمان دانشسرایی با هماهنگی دیوان عدالت اداری و تفسیر حقوقی توانستیم مشکل را حل کنیم و قرار شده است صندوق بازنشستگی پرونده‌ها را به جریان بیندازد.

معاون وزیر درباره طرح معلم تمام وقت بیان کرد عمده هدف ما برقراری ۱۷.۵ درصد فوق العاده ویژه بود. اگر معلم تمام وقت را اجرا هم نمی‌کردیم آن ۶ ساعت اضافه ساعت باید در قالب حق التدریس پرداخت می‌شد. هدف ما این بود که باب برقراری پرداخت فوق العاده ویژه را در آموزش و پرورش باز کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار