طرح سنجش اصلاح ساختار قامتی بانوان در روستاهای گلستان

گلستان(پانا)- رئیس گروه امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان گلستان گفت با هدف شناسایی ناهنجاری‌های قامتی زنان روستایی، پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از آن و درمان ناهنجاری‌ها از طریق ورزش، طرح سنجش اصلاح ساختار قامتی ۴۱ هزار و ۳۰۰ زن ساکن ۱۰۱ روستای استان اجرا شد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
طرح سنجش اصلاح ساختار قامتی بانوان در روستاهای گلستان

به گزارش ایرنا، کیانوش دیلمی گفت: اجرای این طرح از سال ۹۶ در گلستان آغاز شده و به دلیل نیاز بانوان روستایی به رفع این مشکلات، کماکان ادامه دارد.

وی بیان کرد: سال گذشته وزارت ورزش و جوانان با توجه به شرایط بحرانی شیوع کرونا، سنجش و ارزیابی ساختار قامتی ۲۸۰ نفر را برای گلستان در نظر گرفت اما با توجه به ضرورت گسترش این طرح، بیش از ۳۰۰ نفر در ۱۵ روستا مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دیلمی ادامه داد: در صورت کاهش مشکلات ناشی از شیوع کرونا امسال اصلاح ساختار قامتی حدود ۲۰ هزار نفر در ۵۰ روستای گلستان مورد سنجش قرار می گیرد.

رئیس گروه امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان گلستان بیان کرد: ارزیابی گردن کج، سر به جلو، پشت گرد، پشت صاف، پشت کج،پشت تابدار، کمر گود، شانه نامتقارن، زانوی خم، زانوی عقب رفته، زانوی ضربدری، زانوی پرانتزی، کف پای صاف، کف پای گود، شست کج، پای چرخیده به داخل، پای چرخیده به خارج، کمر صاف و لگن مایل بانوان و دختران رده سنی ۱۵ تا ۶۵ سال در این طرح مورد معاینه قرار می‌گیرد.

وی افزود: مهمترین عارضه شناسایی شده در قالب طرح مذکور میان زنان گلستان شانه متقارن، پشت گرد، کمر گود، شانه نامتقارن،شست کج، زانوی پرانتزی، پای چرخیده به داخل یا خارج بوده که اطلاع‌رسانی و اقدام‌های لازم اصلاحی و کمک به رفع این ناهنجاری قامتی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: انجام کارهای کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی تهدیدی اساسی برای تندرستی زنان به شمار می رود که جامعه زنان روستایی را مستعد گسترش انواع ضعف های عضلانی و ناهنجاری های اسکلتی می کند.

دیلمی اظهار کرد: شناسایی زمینه های بروز این تغییرات نامطلوب قامتی در بین زنان روستایی و سپس ارائه حرکات جبرانی و اصلاحی برای پیشگیری و رفع آنها، باعث کاهش هزینه های اجتماعی و توسعه سلامت در بین زنان روستایی گلستان می شود.

رییس گروه هماهنگی امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان گلستان گفت: این طرح با مربیگری و همکاری هفت مربی تربیت بدنی با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد در استان در حال اجراست.

کیانوش دیلمی با اشاره به رایگان بودن تست های ساختار قامتی زنان روستایی اظهار کرد: برای انجام این تست در بخش های دولتی ۳۰۰ هزار ریال و در بخش خصوصی بین یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و صد هزار ریال هزینه دریافت می شود.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، بیش از یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آن را بانوان تشکیل می دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار