نگاهی به دلایل تشکیل و شکست زودهنگام ایده سوپر لیگ اروپا

به خاطر چند دلار بیشتر

تهران (پانا) - سوپر لیگ اروپا تنها 48 ساعت دوام آورد، شاید این پروژه در تمام تاریخ فوتبال، تنها پروژه جهانی در حوزه فوتبال که با حجم عظیمی از مخالفت روبرو شد و در نهایت باید گفت فعلا طرح به صورت قاطع شکست خورده است.

کد مطلب: ۱۱۷۹۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
به خاطر چند دلار بیشتر

از زمان شیوع ویروس کرونا در سال 2019 اقتصاد فوتبال مانند اقتصادهای بزرگ جهان با مشکل مواجه شد. قرنطینه شهرها، تعطیلی لیگ‌ها و بعد از آن بدون تماشگر برگزار شدن تمام مسابقات در جهان بزرگترین ضربه‌های مالی بود که اقتصاد تیم‌های اروپایی را تا مرز نابودی برد. به طور مثال باشگاه بارسلونا فصل 20/2019 با خسارت 97 میلیون یوریی ناشی از اثرات کووید-19 پایان برد و در حال حاضر این رقم بدهی به بالای یک میلیارد یورو میرسد که باعث شده این باشگاه در چندین نوبت از بازیکنان و کادرفنی خود بخواهد که حقوق دریافتی خود را کاهش دهند.

ایده سوپر لیگ از کجا آمد؟

ایده برگزاری مسابقات سوپر لیگ اروپا به 12 سال قبل برمیگردد یعنی سال 2009 زمانی که مدیر باشگاه رئال مادرید فلورنتینو پرز از تغییر و نیاز رقابتی شدن مسابقات صحبت کرد؛ این صحبت‌ها در این سال‌ها همچنان ادامه داشت تا همین چند روز پیش و پس از اعلام رسمی شروع این مسابقات که بازهم فلورنتینو پرز از وضعیت بد اقتصادی باشگاه‌ها و نیاز به جذابتر شدن مسابقات برای نسل جدید صحبت به میان آورد و حتی این ایده را که می‌توان تغییرات گسترده‌تری هم در فوتبال مانند کمتر کردن زمان مسابقات ایجاد کرد که با واکنش‌های منفی بسیاری از هواداران فوتبال در سرتاسر دنیا همراه شد.

مهمترین دلیلی که باعث شد مدیران 12 تیم بزرگ اروپایی به فکر تشکیل سوپر لیگ باشند بحث اقتصادی، جبران بدهی‌های باشگاه و درآمد بیشتر است؛ حتی اگر به تغییر قوانین مهم فوتبال بیانجامد . سوپر لیگی که فوتبال را بیشتر به سمت سرگرمی می‌برد ولی این چیزی بود که خیلی از افرادی که درگیر این صنعت بزرگ هستند مانند مربیان و بازیکنان و همین‌طور هواداران را در مقابل تشکیل این لیگ قرار داد. شاید فساد بزرگی که در یوفا و فیفا وجود دارد، عدم مدیریت صحیح، شکست در پروژه فیر پلی مالی و نداشتن ایده‌هایی برای جذاب‌تر شدن مسابقات ( مانند ایده جدیدی که برای تغییر فرمت لیگ قهرمانان اروپا ارائه دادند ) باعث این شد که مدیران باشگاه‌های بزرگ اروپایی راهشان را از این دو نهاد جدا کنند و به جنگ با یوفا و فیفا بروند. اما این زنگ خطری بزرگ برای تمام تصمیم‌گیران فوتبال در دنیا است که نشان می‌دهد این صنعت آنقدر بزرگ و سودآور شده که سرمایه‌داران عرب و بانک‌های بزرگ آمریکایی به راحتی راضی شوند که در این صنعت میلیاردها یورو سرمایه‌گذاری کنند و چنان قدرتی به باشگاه‌ها بدهند که دیگر راضی به بازی کردن زیر پرچم یوفا و حتی فیفا نباشند.

انحصار

انحصاری که این 15 تیم تشکیل می‌دادند و پول بسیار زیادی که هر فصل قرار بود به واسطه اسپانسرها به این 15 تیم تزریق شود عملا می‌توانست باعث نابودی تیم‌های کوچک باشد و تمام برنامه‌ریزهای آنها برای چندین سال آینده را به نابودی بکشاند اما نباید این نکته را هم نادیده گرفت که در حال حاضر هم تیم‌های بزرگ به راحتی می‌توانند تیم‌های کوچک‌تر را از نظر خرید ستاره‌هایشان ببلعند و این تیم‌های بزرگ به راحتی با رقم‌هایی باور نکردنی ستاره‌های جوان تیم‌هایی مثل آژاکس و دورتموند را هر فصل بخرند اما تغییراتی مثل برگزاری سوپر لیگ نه تنها باعث بهتر شدن این وضعیت نمی‌شود بلکه اختلاف طبقاتی را بین این 15 باشگاه با بقیه باشگاه‌ها اروپایی به شدت افزایش می‌دهد و بلکه شاید در آینده باعث نابودی خیلی از تیم‌های اروپایی باشیم . باید این سوال را از فلورنتینو پرز رئیس دوره اول لیگ اروپا پرسید که اگر به گفته خودش جوانان 16 تا 24 سال دیگر علاقه‌مند به تماشا فوتبال نیستند به این دلیل باشد که سال‌ها با انحصار پخش مسابقات به دست رسانه‌های بزرگ برای درآمد بیشتر و محروم کردن دسترسی جوان‌ها به این مسابقات فوتبال باشد که دیگر علاقه ای به دیدن این ورزش ندارند.

15 تیم ثابت بدون سقوط یا حذف شدن از مسابقات این یکی از مهمترین نکته‌های این فرمت سوپر لیگ اروپا بود که واکنش‌های منفی شدیدی را به همراه داشت . فوتبال ذاتا صنعتی سرگرم کننده است که متاسفانه پول بسیار زیادی که از منابع مختلف و برای کسب درآمد بیشتر به این صنعت تزریق می‌شود باعث شده خیلی تغییرات گسترده‌ای در آن صورت بگیرد و ایده سوپر لیگ و کودتای 12 باشگاه اروپایی بر علیه نهاد یوفا می‌تواند از جنجالی‌ترین اتفاقات تاریخ جهان فوتبال باشد اما مطمئنا هواداران بسیار زیاد این ورزش در تمام دنیا که شاید یک دلار هم از این صنعت به جیب‌شان نیاید و حتی چه بسیار دلارهایی که از جیب‌شان برای تیم‌هایشان خرج کرده‌اند به دنبال نفس مسابقه و رقابت در این ورزش هستند و این جمله‌ای که این چند روز بارها از زبان مخالفان سوپر لیگ شنیده شد که فوتبال به هوادارها تعلق دارد و هوادارها به دنبال رقابت در این ورزش هستند و اگر این رقابت حذف شود و فرقی بین برد و باخت نباشد و فقط تیم‌های بزرگ بخاطر چند دلار بیشتر فوتبال بازی کنند دیگر این ورزش نیست و یا به گفته پپ گواردیولا : « این که مهم نباشد ببازی و نسبتی میان برد و پاداش وجود نداشته باشد و وقتی موفقیت تضمین شده باشد فوتبال بی معناست »

بعد از ورود مقامات سیاسی و اعلام مخالفت خود با تشکیل سوپر لیگ، نشان داد که این حرکت فراتر از فوتبال است. آخرین اتفاقات پیرامون سوپر لیگ با انصراف لیورپول از حضور در این رقابت‌ها استارت زده شد و سپس تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها یک به یک انصراف خود را اعلام کردند و تنها رئال مادرید و بارسلونا به صورت رسمی اعلام انصراف نکردند؛ روندی که عملا پروژه سوپر لیگ را فعلا با شکست مواجه کرده اما باید منتظر ماند تا ببینیم این کودتا در روزها و شاید سال‌های آینده به کجا کشیده می‌شود و چه گروهی برنده این جنگ بزرگ در فوتبال هست.

*بخاطر چند دلار بیشتر فیلمی از سرجیو لئونه

گزارش از: علی شریف زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار