به بهانه یکم اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی؛ سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

اسلامشهر (پانا) - امروزه مردمان زیادی هستند که توجه خود را به آثار سعدی نشان می‌دهند و به همین دلیل چند قرن است که دوستداران ادبیات در ایران و جهان برای تجلیل از سعدی، اول اردیبهشت و روز آغاز نگارش کتاب گلستان را روز سعدی نام‌گذاری کردند.

کد مطلب: ۱۱۷۹۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
به بهانه یکم اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی؛ سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

زهرا عباسی مهر، دبیر ادبیات دبیرستان هیات امنایی ام ابیها (س)، آموزش و پرورش اسلامشهر در گفت‌و‌گو با پانا و در رابطه با یکم اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی اظهار کرد: سعدی در نظامیه بغداد که مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلامی آن دوران بود، تحصیل کرد و بعد از آن به عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد و سپس به زادگاه خودش شیراز برگشت و تا پایان عمر در آنجا زندگی کرد و آرامگاه او نیز در شیراز واقع شده که به سعدیه معروف است.

کتاب بوستان سعدی

عباسی مهر در مورد آثار سعدی از جمله کتاب بوستان تصریح کرد: کتاب بوستان از آثار معروف سعدی و یکی از شاهکارهای بزرگ ادبیات فارسی به شمار می‌رود، این کتاب را در نسخه‌های قدیمی سعدی‌نامه نامیدند، اما بعدها به بوستان شهرت پیدا کرد. بوستان به نظم یا همان شعر، در ۱۰ فصل نوشته شده و حدودا شامل ۴۰۰۰ هزار بیت و قالب شعری آن مثنوی است.

او بیان کرد: بوستان کتابی اخلاقی و آموزشی هست و سعدی آرمان شهر مطلوب خودش را در آن به تصویر کشیده است، بوستان با مقدمه‌ای طولانی آغاز می‌شود که حمد خداوند و ستایش پیامبر اسلام را دارد و در هر فصل حکایت‌ها پی در پی نقل شده است و نگارش آن در سال ۶۵۵ هجری قمری پایان یافت.

کتاب گلستان سعدی

دبیر ادبیات‌دبیرستان هیات امنایی ام ابیها (س) آموزش و پرورش اسلامشهر در مورد اثر گلستان سعدی افزود: کتاب گلستان، که یک سال پس از بوستان نوشته شد، به نثر آهنگین و آمیخته با نظم و در ۸ فصل نوشته شده است. گلستان یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌های نثر ادبیات فارسی است. این کتاب مجموعه‌ای از حکایت‌های مستقل و حاوی اندرزها و جمله‌های مهم است.

برجسته‌شدن آثار سعدی

او در رابطه با علت برجسته شدن سعدی، در ادبیات ما افزود: همانطور که رزم و حماسه را هیچ کسی مثل فردوسی نتوانست در قالب ادبیات فارسی بیاورد، روانی کلام سعدی را هم هرگز کسی نتوانسته در آثارش تکرار کند.

عباسی مهر در رابطه با توجه امروز دانش‌آموزان و مردم، به سعدی در حوزه ادبیات، تأکید کرد: سعدی در بین مردمان فارسی زبان کاملا شناخته شده و حتی در عرصه بین الملل هم به عنوان یکی از شاعران بزرگ مطرح است امروزه مردمان زیادی هستند که توجه خود را به آثار سعدی نشان می‌دهند؛ به همین دلیل چند قرن است که دوستداران ادبیات در ایران و جهان برای تجلیل از سعدی، اول اردیبهشت و روز آغاز نگارش کتاب گلستان، را روز سعدی نام‌گذاری کردند.

خبرنگار دانش‌آموز: الینا ولی زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار