به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان:

فضائل و کرامات روزه‌داری

شهرری(پانا)- ماه رمضان، در دین اسلام ماهی مبارک است؛ در این ماه مبارک روزه بر همه‌ مسلمانان که از سلامتی کامل برخوردار هستند، واجب است زیرا روزه تکلیف دینی هر مسلمانی است.

کد مطلب: ۱۱۷۶۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
فضائل و کرامات  روزه‌داری

این ماه فضائل و کرامات بسیاری دارد و روزه گرفتن نیز در این ماه از ارزش زیادی برخوردار است؛ روزه‌داری اثرات مفید، مؤثر و برکات‌ زیادی را در زندگی روزه‌داران ایجاد می‌کند.
هر ساله مرسوم بود که مسلمانان میزبانی افطار برگزار کنند اما دوسالی است که به علت وجود ویروس کرونا این میزبانی‌ها لغو گردیده است.

روزه عامل ملکه‌ نفسانی است

طلبه مصطفی هادی‌پور مدرس حوزه‌ علمیه، در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، فرصت خوبی برای پالایش و پاکسازی نفس و حرکت به سوی مسیر الهی است.
هادی‌پور افزود: رمضان از کلمه‌ «رمضه» سرچشمه می‌گیرد و به معنای سوزاندن گناهان است؛ چه بسا انسان در این ماه از نزدیک شدن به گناهان خود را منع می‌کند.
او در ادامه با اشاره به آیه‌ای در قرآن کریم درباره‌ ایمان آورندگان، واجب بودن روزه و نتایج آن در ماه مبارک رمضان گفت: مسلمان‌‌های جهان اعمال نیکی را در تمام سال انجام می‌دهند اما در ماه مبارک رمضان ثواب نیکوکاری‌های آنها افزون‌تر می‌شود؛ روزه یکی از عواملی است که روزه‌داران را با تقوا می‌کند، تقوا یک ملکه‌نفسانی است یعنی انسان به مقامی می‌رسد که نزدیک گناه نشود و در این مقام هشدارهایی به او داده می‌شود که نزدیک به گناه نشود و خود را از گناه در امان نگهدارد.
مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: روزه و روزه‌دار درجاتی دارد که با توجه به این درجات روزه‌دار به مقامی می‌رسد؛ گاهی افرادی روزه‌ دارند که فقط زبان، چشم و یا عمل آنها روزه است، اما با توجه به مراتب روزه‌‌داری، روزه‌دارانی ارزش بیشتری دارند که قلب آنها نیز روزه است. این نوع روزه‌داری به معنای این است که روزه‌داران فقط خداوند را در قلب خود دارند و این‌ها روزه‌داران واقعی هستند که تقوا الهی شامل حال آنها است.

برتری ماه رمضان بر تمامی ماه‌ها

حجت‌الاسلام رضا قوه، درباره‌ کرامات ماه رمضان با اشاره به فرمایش‌های حضرت محمد(ص) اظهار کرد: دلیل نام‌گذاری ماه رمضان این است که گناهان را می‌سوزاند؛ در این ماه روایات‌ اسلامی بسیاری است که ماه رمضان، ماه مهمانی خداوند و مهمانی امت پیامبر خوانده شده و خداوند در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی از روزه‌داران پذیرایی می‌کند.
قوه در ادامه یادآور شد: ماه رمضان تنها ماهی است که نام آن در قرآن ذکر شده است که با توجه به این موضوع ویژگی‌های منحصر‌ به‌ فردی در این ماه وجود دارد.
این ماه مبارک یکی از چهار ماهی است که جنگ در آن حرام اعلام شده است.
در ماه رمضان کتاب‌های آسمانی نیز مانند قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف ابراهیم و زبور نازل شده است.
او افزود: یکی از دلایل برتری ماه رمضان نسبت به سایر ماه‌ها، توفیق و سعادت روزه‌داری است. هرکس که توانایی درک ماه رمضان را داشته باشد، روزه گرفتن بر او واجب می‌شود و تقوا و پرهیزگاری را باید درپیش بگیرد.
حجت‌الاسلام قوه در ادامه گفت: از سایر برکات روزه‌داری اخلاص برای روزه‌دار است و روزه مانع نفوذ شیطان می‌شود، یکی دیگر از این فضائل مساوی بودن فقیر و غنی است، به این دلیل که زمانی که ما گرسنه و یا تشنه می‌شویم، ناخودآگاه فکر فقرا و نیازمندان به ذهن‌ ما می‌رسد و به همین دلیل شرایط سخت‌ آنها را درک می‌کنیم.


خبرنگار دانش‌آموز: سوگند رفیعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار