خود هیپنوتیزم درمانی

تهران (پانا) - خود هیپنوتیزم درمانی یک روش هیپنوتیزم است که شما میتوانید خودتان در منزل انجام دهید. البته قبل آن باید آموزش ببینید. در این مقاله به بررسی روش انجام آن می‌پردازیم.

کد مطلب: ۱۱۷۶۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
خود هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم یک روش درمانی برای حل بسیاری از مشکلات است که در آن شخص باید ذهن خود را از کلیه افکار انحرافی خالی و پاک کند. همچنین شخص باید به اصالت علمی هیپنوتیزم و قابلیت عملی هیپنوتیزور اعتقاد و ایمان داشته و به اندازه کافی قدرت تمرکز و تصور پیدا کند.

از هیپنوتیزم درمانی برای موارد زیر استفاده می شود:

درمان پرخوری و چاقی

ترک اعتیاد به دخانیات، الکل و بسیاری از مواد مخدر

درمان بی‌خوابی با هیپنوتیزم

معالجه حالات اضطرابی

درمان حالات هیجانی

معالجه افسردگی

درمان ضعف و فقدان اعتماد به نفس

ایجاد انگیزه و امید

درمان وسواس و رفتارهایی که فرد به صورت اجباری انجام می‌دهد.

درمان عادت جویدن ناخنها

معالجه عدم قدرت در تمرکز فکری

درمان لکنت زبان در مواردی که نقص عضوی در کار نباشد.

درمان حالاتی که فرد در شناخت هویت خود دچار مشکلاتی شده است.

درمان ناتوانی جنسی

انواع هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی یک روش درمانی است که در یک مرحله یا مراحلی از آن از هیپنوتیزم استفاده می‌شود. انواع هیپنوتیزم درمانی عبارتند از:

دگر هیپنوتیزم درمانی
در روش دگر هیپنوتیزم درمانی، درمانگر پس از صحبت کردن با بیمار و ایجاد آمادگی ذهنی و روحی در او، در صورت نیاز بیمار به القای خُلسه هیپنوتیزمی، او را به عمق مناسبی که برای برنامه درمانی‌ اش مناسب باشد، می‌رساند.

خود هیپنوتیزم درمانی(Self-hypnosis)
در روش خود هیپنوتیزم درمانی ، بیمار طی ۲ یا ۳ جلسه، اموزش خود هیپنوتیزم درمانی را یادگرفته و بعد از آن خودش را در خلسه هیپنوتیزمی قرار دهد. در این شرایط، به صورت ذهنی، متن تلقین را مرور کند و یا به نوار صوتی که پس از چند دقیقه سکوت. (مدت لازم برای رسیدن او به حالت خود هیپنوتیزم) متن تلقین را پخش می‌کند، گوش دهد. این روش توسط خود شخص انجام می شود و دیگر نیازی به حضور و هزینه و صرف زمان ندارد و در منزل هم میتواند این کار را انجام دهد.

آموزش خود هیپنوتیزم درمانی

در اولین مرحله برای خود هیپنوتیزم درمانی باید بدانید که محل و زمان مناسبی را باید برای اجرای تمرینات انتخاب کنید. در آنجا باید آرامش نسبی باشد و به هیچ وجه مشغله خانوادگی و کاری وجود نداشته باشد.

هیچ وسیله اضافی نباید به شما وصل باشد. مثل ساعت، انگشتر و ….

در اموزش خود هیپنوتیزم درمانی شما بیاد لباس ساده و راحتی تن تان باشد.

بهترین حالت برای خود هیپنوتیزم درمانی آنست که به پشت دراز بکشید. همچنین میتوانید روی صندلی یا مبل راحتی نشسته و سپس چند نفس عمیق بکشید.
نحوه نفس کشیدن عمیق اینگونه است که اگر در مدت هشت ثانیه عمل دم را انجام می دهید، باید در حدود یک ثانیه، آن هوای فشرده داخل ریه را کاملا تخلیه کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که گرمای ملایمی در قسمت چپ یا راست سر یا گردن احساس کنید.

در مرحله پنجم برای خود هیپنوتیزم درمانی باید کلمه یا لغت یا جمله کلیدی را که از قبل برای خود انتخاب کرده اید را برای آرامش جسم و روح تان چند بار تکرار کنید.

اکنون می توانید چشم هایتان را ببندید و مجددا لغت کلیدی را چند بار دیگر تکرار کنید.

در ذهن با خود صحبت کنید و بگوئید که "من از یک تا ده می شمارم و در حین شمارش پلک چشم هایم کم کم سنگین می شوند، به طوریکه بعد از شمردن عدد ده، نمیتوانم پلک هایم را باز کنم" سپس شروع به شمردن کنید و زمانیکه عدد ده را شمردید، آنگاه پلکهایتان را دانه دانه آزمایش کنید.
یادتان باشد که فاصله هر شمارش می تواند بین دو تا سه نفس کشیدن معمولی شما باشد. اگر در این هنگام پلک چشم ها باز نشدند شما توانسته اید قسمتی از بدن خود را تحت تاثیر نیروی تلقینات ذهنی خودتان در بیاورید. ولی اگر پلک چشم های شما از هم باز شدند، باید دوباره تمرین را تکرار کنید. این مرحله بسیار مهم است و شما باید به درستی آن را انجام دهید.

وقتیکه اطمینان پیدا کردید که نمیتوانید چشمهایتان را باز کنید، آنگاه به ذهن خود بفهمانید که تا عدد ۲۰ می شمرید و با هر شماره پلک چشم ها سنگین تر شده و به عضلات بدن شما، حالت سستی دست می دهد. سپس شروع به شمارش کنید. وقتی این مرحله انجام شد دوباره چشمتان را امتحان کنیدو اگر باز نشد به کارتان ادامه دهید. وگرنه باید از مرحله اول مجددا شروع کنید.

وقتی که آرامش و سستی را در عضلات بدن حس کردید، به ذهن خود تلقین کنید که تا عدد ۳۰ می شمارم و با هر شمارش که بین ۴ تا ۶ نفس کشیدن است، عضلات بدنم از سر و گردن و سینه و دست و شکم و کمر و باسن و پا و … کم کم حرکتشان را از دست می دهند و قدرت هر حرکتی از آنها گرفته می شود، آن گاه شروع به شمردن بکنید.

در این زمان وقتیکه عدد ۳۰ را شمردید، به یکی از اعضاء بدن خود مانند پنجه پای راست یا دست چپ و … توجه کنید و سعی کنید آن را تکان دهید، اگر نتوانستید آن را تکان دهید تلقین پذیری شما کامل بوده، ولی اگر حرکت کرد باید مجددا از تمرین سوم و از شمارش ۲۰ شروع کنید و این بار فاصله شمردن ها را باید بیشتر کنید. یعنی در بین هر شمارش بین پنج تا هفت تنفس فاصله دهید و پس از شمارش عدد ۳۰ مجددا همان قسمت از عضو بدن را آزمایش کنید و چنانچه در این بار آن قسمت از بدنتان تکان نخورید یعنی کارتان را درست انجام دادید.

برای برگشتن از حالت خود هیپنوتیزم درمانی با شمارش معکوس به ذهن خود بفهمانید که وقتی از عدد ۳۰ به عدد ۲۰ رسیدم، تمام عضلات بدن به حالت عادی بر می گردند و زمانی که شمارش به عدد ۱۰ رسید، حالت سستی از بدنم دور می شود و پلک چشمها سبک تر خواهند شد و وقتیکه شمارش عدد به یک رسید چشمهایم کاملا از هم باز شده و با آرامش کامل از جایم بلند می شوم.

این تمرینات باید ۲-۳ بار در هفته و هر بار حدود ۳۰ دقیقه انجام شوند تا وقتیکه شخص مطمین شود در کارش موفق بوده است.

منبع: طبنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار