بررسی وضع آموزشگاه‌های هنری در شرایط کرونایی در گفت‌وگو با هنرمندان نقاش

موج‌های کرونایی، هنر را نشانه گرفته است

تهران (پانا) - در طول یک سال و اندی که از ظهور ویروس منحوس کرونا می‌گذرد افراد جامعه پا به‌پای دغدغه‌هایی که برای وضعیت سلامتشان داشتند، دل‌نگران کسب‌وکار و معیشتشان بودند و جامعه هنری از این مهم مستثنی نبود. در این میان آموزشگاه‌های هنری ازجمله فعالین حوزه طراحی بیشترین آسیب را دیدند و چه‌بسا تا مرز تعطیلی کامل آموزشگاه پیش رفتند.

کد مطلب: ۱۱۷۶۳۶۳
لینک کوتاه کپی شد
موج‌های کرونایی، هنر را نشانه گرفته است

با گسترش بی‌امان ویروس کرونا، پارها محدودیت‌های مختلف در سطح کشور اعمال شد، اما متأسفانه همواره انگشت اعمال محدودیت‌های کرونایی به‌نوعی اصناف هنری را اشاره گرفته و این قشر جامعه که تا پیش از کرونا هم با مشکلات اقتصادی بسیاری دست‌به‌گریبان بودند، حالا با آمدن کرونا و تعطیلی‌های چندباره بیش‌ از پیش به مشکل خورده و دچار رکود اقتصادی شده‌اند.
خطر تعدیل نیرو در آموزشگاه‌های هنری
یکی از گروه‌های هنری که کمتر در رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند، حوزه نقاشی و طراحی است. فعالان این صنف با گله از هزینه‌های سرسام‌آور اجاره‌بهای آموزشگاه‌هایشان که پس از تعطیلی‌ها، به کمرشکن شدن این هزینه‌ها اشاره‌کرده و ناگزیر به تعدیل نیروهایشان در پی کاهش درآمدها شده‌اند؛ این قشر خصوصی که پشتوانه حمایتی دولت خاصی هم ندارند، همواره دچار فراز و نشیب‌های اقتصادی در حرفه‌شان بوده‌اند و حالا که کرونا تیشه به ریشه بسیاری از کسب‌وکارها زده، بیشتر از گذشته دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند.
شیوا ابوالصدق، مدیر یک آموزشگاه نقاشی در شهر تهران با گلایه از تعطیلی آموزشگاه‌ها با هر موج کرونایی که پیش می‌آید، به پانا گفت: «شرایط پیش‌آمده برای این صنف نامناسب است. اکنون عملاً بسیاری از آموزشگاه‌های آزاد ورشکسته شده و تعدیل نیرو کرده‌اند، ای‌کاش ستاد مقابله با کرونا این موارد را نیز ببینند و در تصمیم‌گیری‌های خود تجدیدنظر کند.»
کرونا اول ‌ازهمه صنف هنری‌ها را نشانه می‌گیرند
ابوالصدق گفت: «مردم در سطح شهر بسیار بیشتر احتمال ابتلا به کرونا دارند تا آموزشگاه‌ها. برای مثال پارک و بازارچه‌ها، مراکز تجمع افراد بیشتری است و آموزشگاه‌ها تراکم کمتر افراد را دارند. از ابتدای شیوع ویروس فردی بدون ماسک و پاپوش در مرکز ما تردد نداشته است. متأسفانه با هر موج کرونایی که پیش می‌آید اول‌ازهمه نوک پیکان به سمت اهالی هنر می‌رود و در این میان بی‌دفاع‌ترین حرفه مربوط به آموزشگاه‌های هنری است.»
وی افزود: «معیشت مردم به‌اندازه کافی لطمه دیده بود و از تعداد هنرجویان کم شده بود و کرونا هم مزید بر علت شد. باوجوداین مشکلات با آمدن کرونا مشکلات چند برابر شده و بسیاری از آموزشگاه‌های هنری مجبور به تعطیلی شدند.»
در شرایط زرد هم محدودیت رفت‌وآمدها از تعداد هنرجوها کم می‌کند
وی با انتقاد از قانون‌های ستاد مقابله با کرونا گفت: «نه‌فقط تعطیلی سراسری آموزشگاه منجر به آسیب رساندن شده است بلکه حتی قوانینی که ستاد کرونا برای نحوه فعالیت مردم در شرایط کمی بهتر از اکنون هم باز برای فعالیت آموزشگاه‌های هنری آسیب است زیرا مخاطبان اصلی آموزشگاه‌های هنری یا شاغل‌اند و یا دانشجو، این افراد عملاً در ساعت‌های پایانی روزبه آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند که با محدودیت‌های ترددی که پیش آمد حتی درزمانی که اجازه فعالیت داریم هم باز آموزشگاه‌های هنری با مشکلات زیادی مواجه هستند.»
دردسرهای روش‌های آنلاین
این مدرس و مدیر آموزشگاه هنر طراحی با اشاره به استفاده از فرصت‌های آموزش مجازی در آموزشگاه، گفت: «ما به این روش آموزشی هم فکر کردیم و در حال حاضر از همین مسیر با هنرجویان در ارتباط هستیم اما این روش هم مزایا و دردسرهای خودش را دارد. اگرچه برای هنرجویان و مخصوصاً شاغلین فرصت خوبی است اما عموماً مردم فکر می‌کنند چون آموزش مجازی است پس باید حق‌الزحمه مدرس خیلی کمتر از زمان حضوری باشد درحالی‌که مدرس همان زمان و همان اطلاعات زمان حضوری بودن را ارائه می‌کند.»

تعطیلی آموزشگاه‌ها خطر شیوع کرونا به دلیل تدریس در خانه را افزایش داده است
منصوره پازکیان، از مربیان آموزش طراحی است که در گفت‌وگو با پانا به رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی در آموزشگاه‌های هنری اشاره‌کرده و اظهار کرد: «آموزشگاه‌های آزاد خصوصی پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از هر جای دیگری رعایت می‌کنند زیرا نظارت بر آن‌ها وجود دارد اما در شرایط کرونا اتفاق بدتری رخ‌داده است. با تعطیلی کلاس هاس هنری عموماً مدرسین به خانه‌های هنرجویان رفته و تدریس خصوصی دارند و این درحالی است که اگر همین کلاس‌ها در فضای آموزشگاه برگزار شود چون زیر نظر وزارت ارشاد است قطعاً تمام کنترل‌های لازم روی کلاس‌ها وجود دارد.»
آشتی هنر و فناوری
این مدرس نقاشی با اشاره به اینکه کرونا برای اهالی هنر فرصت‌های تازه‌ای نیز ایجاد کرده، گفت: «علی‌رغم همه سختی‌هایی که کرونا به وجود آورده اما فرصتی برای به‌روز شدن مربیان و مدرسان هنری درزمینهٔ فناوری ایجاد شد. در این شرایط می‌بینیم برخی از مدرسان و اساتید به‌صورت خودجوش کلاس آنلاین برگزار می‌کنند که این اتفاق مثبتی است. بسیاری از آموزشگاه‌ها نیز این روزها از طریق فضای مجازی و در قالب آموزش آنلاین با هنرجویانشان در ارتباط هستند. البته بخش مهمی از هنر در دیدن حضوری تعریف می‌شود اما با این شرایط به وجود آمده نباید منتظر ماند و می‌توان از فرصت آموزش‌های مجازی بهره برد.»
وی بابیان اینکه آموزش مجازی، امکان تکرار آموزش را بارها و بارها برای هنرجو فراهم می‌سازد، عنوان کرد: «یکی از هنرجویان من با آموزش برخط، نقاشی را فراگرفت و من برایش رفع اشکال می‌کردم و پس از مدتی در طراحی پرتره آن قدر موفق شده که هم‌زمان با ادامه یادگیری، آثارش را به فروش می‌رساند. به اعتقاد من کلاس‌های مجازی باکلاس‌های عملی تکمیل می‌شود ولی در شرایط کرونا، فضای مجازی بهترین راه ارتباطی استاد با هنرجویان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار