همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و بنیاد فرهنگی رضوی

تهران (پانا) - نشست بررسی جوانب توسعه همکاری‌های مشترک و تبادل تولیدات محتوایی میان سازمان  پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و بنیاد فرهنگی رضوی به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۷۵۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و بنیاد فرهنگی رضوی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این نشست تعاملی امروز سه شنبه 17 فرودین ماه در سالن شهید سلیمی جهرمی با حضور حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش، محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، حسین باغگلی مدیرعامل و قاسمی، گیوه چی، بذرافشان و همتی فر از بنیاد فرهنگی رضوی برگزار شد.

در ابتدا محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به عنوان هماهنگ کننده این نشست توضیحاتی را در خصوص نحوه آشنایی با بنیاد رضوی، فعالیت های این بنیاد و زمینه های همکاری مشترک بیان کرد.

سپس حسین باغگلی مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی گزارشی از فعالیت‌های مختلف این بنیاد؛ در اختیار داشتن 20 واحد آموزشی با حدود 7300 دانش آموز در مدارس اسلامی امام رضا علیه السلام؛ تولید 20 هزار دقیقه محتوای آموزشی ارائه کرد و خواستار همکاری بیشتر با سازمان پژوهش شد.

وی یکی از ماموریت‌های این بنیاد را زمینه‌سازی برای هم افزایی بیشتر با مدارس دارای رویکرد اسلامی دانست و گفت: شعار محوری مدارس امام رضا(ع) توانمند شدن برای زیست مومنانه و انقلابی در دنیای معاصر است، نقش آفرینی اجتماعی برای ما موضوعیت جدی دارد، زیرا خاصیت هویت سازی و توانمند شدن دانش‌آموزان برای دنیای واقعی را فراهم می‌آورد.

در ادامه حسن ملکی در این نشست با اشاره به منحصر به فرد بودن ماموریتهای سازمان پژوهش در تولید برنامه های درسی، رسانه های یادگیری، کتابهای درسی و غیره در عرصه تعلیم و تربیت رسمی اظهارداشت: آنچه به عنوان تحول در آموزش و پرورش از آن یاد می کنیم قلبش در اینجا است؛ معتقدم سازمان پژوهش طباخی آموزش و پرورش است چراکه غذای روحی و معنوی و علمی دانش آموزان در اینجا طبخ می شود و این پیامی دارد و آن این است که این سازمان باید طباخانی شایسته داشته باشد. با توجه به همین مأموریت ها، مقام معظم رهبری عنایت ویژه ای به این سازمان داشتند و این مایه مباهات ما است.

وی با تاکید بر اینکه بایستی تصدی گری در تالیف کتاب های درسی را کاهش داد و بر تنظیم گری و نظارت افزود، بیان داشت: ما باید در این زمینه مدیریت کنیم البته باید با تعریف دقیق شاخص ها با احتیاط قدم برداریم. چندان موافق به کار بردن کلمه برون‌سپاری نیستم چراکه ما چیزی را به بیرون نمی سپاریم بلکه دیگران را به مدد بگیریم به معنی بهره گیری از توانایی ها، قابلیت ها و شایستگی ها بیرون از سازمان، برای غنی سازی محتوای آموزشی استفاده می کنیم که این مساله نیازمند الگویی است که در حال انجام است.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه این سازمان محتاج تعامل با نهادهای فرهنگی و تربیتی به ویژه بنیاد فرهنگی رضوی است، ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که رویکرد ما رویکرد تحولی است و تلاش می‌کنیم تا این تحول در کتاب های درسی که در آینده بسته های آموزشی خواهد شد، صورت پذیرد. برخی خیال می کنند می توان کتاب زدایی کرد که اصلا موافق نیستم و می گویم که کتاب درسی قابل حذف نیست.کتاب درسی محوریت و اولویت دارد اما باید از سیطره پیدا کردن فاصله بگیرد و چیزی به عنوان بسته های آموزشی و تربیتی و یادگیری در کنار آن قرار گیرد.

وی با اشاره به وظیفه تعلیم و تربیت به عنوان صیانت کننده از مرزهای فرهنگی و اعتقادی و تفاوت نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی با دیگر نظام های جهانی و همچنین تمایز فلسفه ما با فلسفه جهانی یادآور شد: بایدنسبت صف و ستاد باز تعریف شود؛ مدرسه در صف است و تولیدات تمام طراحان برنامه درسی باید در مدرسه دیده شود. اهالی ستاد و صف باید با یک برنامه مشخص در کنار هم قرار گیرند و این رابطه را تلطیف کنند.

ملکی با تاکید بر اینکه داشتن لیاقت حرفه ای و لیاقت تربیتی شرط نخست تعالی در عرصه تعلیم و تربیت است، افزود: فرد نالایق به درد تعلیم و تربیت نمی خورد لذا نیازمند افرادی با قابلیت های حرفه ای هستیم. آمادگی جهت مواجهه با امور غیر مترقبه شرط دیگری است که نیازمند آن هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما در تولیداتمان نیازمند تنوع هستیم که در دو بخش چند تالیفی و تنوع رسانه ای(بسته های تربیت و یادگیری) خلاصه می شود. باید تصدی گر نباشیم و مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: در زمینه هنری و زیبایی شناختی برنامه درسی نیازمند تقویت هستیم. باید بتوانیم بسته های آموزشی را زیباتر بیان کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یادآور شد: تقویت ارتباط با اقشار تصمیم‌گیرنده تعلیم و تربیت مخصوصاً معلمان و خانواده ها اهمیت زیادی دارد. به طور مثال همین شرایط کرونایی نشان داد والدین به چه میزان می توانند در مسائل تربیتی موثر باشند.

ملکی در جمع بندی این جلسه با تاکید بر اینکه ارتباط با بنیاد فرهنگی رضوی می تواند موثر و مفید باشد برای همکاری با این بنیاد اعلام آمادگی کرد و خواستار تهیه و تنظیم مکانیزم فرایند این همکاری مشترک توسط محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار