چاقی منجر به آلزایمر می‌شود؟

تهران (پانا) - به گفته محققان بریتانیایی، اضافه وزن یا چاقی، قدرت مغز را در برابر اثرات مخرب بیماری آلزایمر کاهش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۱۷۴۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
چاقی منجر به آلزایمر می‌شود؟

به گزارش Conversation در مطالعه‌ای که بر روی ۵۷ فرد سالم، ۶۸ بیمار با اختلال شناختی خفیف و ۴۷ بیمار با تشخیص بالینی آلزایمر انجام شد، محققان دریافتند که هر چه وزن بیشتر باشد، میزان از دست دادن سلول‌های خاکستری مغز بیشتر می‌شود و جریان خون در مغز فرد کاهش می‌یابد. همچنین در فیبرهایی که سلول‌های مغز را به هم متصل می‌کنند، آسیب‌هایی ایجاد می‌شود. همه این تغییرات بر عملکردهای ذهنی تأثیر می‌گذارد، از جمله اینکه فرد به خوبی چیزها را به یاد نمی‌آورد و توانایی انجام کارهای روزمره را ندارد.
جالب اینجاست که هرچه وزن پایین‌تر باشد، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمتر شاهد از دست دادن سلول‌های مغزی هستند. این نشان می‌دهد که حفظ وزن در محدوده سالم، حتی پس از تشخیص بیماری زوال عقل، ممکن است به بیماران کمک کند سلول‌های مغزی بیشتری را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند و کمتر دچار عوارض آلزایمر شوند.
نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و به رغم چندین دهه مطالعه و تحقیق، هنوز درمانی برای این بیماری کشف نشده است. بنابراین پیشگیری از جمله فاکتورهای مهم در فرایند مبارزه با این بیماری و عوارض آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار