ارائه خدمات آموزشی با رویکرد یادگیری ترکیبی در سال جاری
تهران (پانا) - مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی با اشاره به اینکه ساماندهی محتوا و خدمات در فضای مجازی عمده فعالیت سال ۹۹ سازمان پژوهش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود، بیان کرد نگاه جدیدی در برنامه های مواجهه با زیست بوم فضای سایبری در سال آینده اجرا خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محسن باهو درباره اقدامات سال ۹۹ اظهار کرد: هنگام شیوع ویروس کرونا، سازمان پژوهش به عنوان محوریترین بخش در برنامه ریزی درسی و تولید محتوای آموزشی، مسئولیت بسیار سنگینی پیدا کرد. ضرورت ارائه محتواهای الکترونیکی به طور مستقیم در فرایند یادگیری رسمی مجازی که باید بر بستر فضای مجازی در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار میگرفت از چالشهای بسیارجدی وزارت آموزش و پرورش بود، از آنجایی که این محتواها برای همه پایهها و دروس مهیا نبود، سیاست ساماندهی وسازماندهی با استفاده از منابع محتوایی موجود و توانمندیهای کشور در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: بر همین مبنا نخستین کار انجام شده، احیای مجدد شورای سیاستگذاری و دبیرخانه دائمی توسعه فناوری خدمات فضای مجازی سازمان بود تا ضمن سیاستگذاری هماهنگیهای لازم با همه معاونتها، واحدهای سازمان و ظرفیتهای بخشهای توانمند کشور، اقدامات لازم در این بخش به انجام برسد.
احیای شبکه ملی مدارس ایران (رشد)
مشاور فناوری و رئیس دبیرخانه دائمی توسعه فناوری و خدمات فضای مجازی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: اقدام مهم دیگری که در این دوره به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت، احیای شبکه ملی مدارس ایران (رشد) برای شرایط خاص کرونا بود. برای این مهم کارگروه هماهنگی اجرایی با محوریت شورای سیاستگذاری و معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری از طریق دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و دفاتر مختلف برنامه ریزی درسی و تالیف بستههای تربیت و یادگیری؛ تامین برنامه و محتواهای مورد نیاز متناسب با شرایط سال تحصیلی در دستور کار قرار گرفت؛ که ماحصل آن ارتقای ظرفیتهای زیرساختی و محتوایی بود تا علاوه بر میزبانی خدمات برای تامین نیاز مخاطبان و مراجعان، امکان ارائه خدمات برای دانش آموزان و دسترسی به محتواها و خدمات بر بستر رشد و شبکه ملی اطلاعات انجام شود.
افزایش ظرفیت منابعی و پهنای باند برای خدمات برخط
باهو از اتخاذ سیاست مشارکت پذیری برای همکاری با بخش ذی صلاح جهت تامین زیر ساخت و پشتیبانی و افزایش ظرفیت منابعی و پهنای باند برای خدمات برخط بر بستر شبکه رشد، خبر داد و گفت: طرح همکاری با یکی از مجموعههای سرویس دهنده دارای مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب سیاست مشارکتی شکل گرفت تا کلیه خدمات و محتواهای سازمان با کیفیت خوب به مخاطب برسد و هر نوع نیاز منابع زیرساختی و پهنای باند در زمان افزوده شود.
وی اضافه کرد: در این راستا، محتواهای الکترونیکی یا چند رسانهای که از قبل در سازمان آماده بود، ساماندهی و در بستر شبکه ملی رشد، بارگذاری شد تا امکان بهرهبرداری رایگان برای همه وجود داشته باشد. برای هماهنگی با مدارس در شرایط کرونایی، بسته راهنمای عمل برنامه درسی و یادگیری ترکیبی شرایط زرد و قرمز که با مشارکت کلیه مدیران و معاونین تدوین شده بود با ابلاغ رئیس سازمان پژوهش به استانها و صدور بخشنامه انجام پذیرفت.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد: این بستهها با شرایط زمانی و اقتضائات موجود در قالب کار ویژه با همه توان موجود انجام شد، البته همانطور که میدانید، کارهایی که در شرایط بحران انجام میشوند قابلیت بازخوانی و اصلاح را همواره دارند. این کار به انتظام بخشی بودجهبندی برنامه آموزشی و تدریس کمک کرده و هماهنگ و همسویی در حجم مطالب و شیوه تدریس و ارزشگذاری را فراهم ساخت.
آموزش ترکیبی و تهیه محتوای لازم
باهو گفت: به منظور شناخت بهتر یک مطالعه وِیژه برای تولید بسته یادگیری، تربیت و روشهای ارائه خدمات آموزشی با رویکرد یادگیری ترکیبی توسط اساتید مجرب و آشنا با فناوری آموزشی در دانشگاههای مختلف همچون علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی و ... انجام می پذیرفت که ماحصل آن دستیابی به یک الگوی مناسب برای امر برنامه ریزی تولید بسته تربیت و یادگیری بوده و به زودی با تکمیل و تدوین استانداردها برای تولیدات سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
او از همکاری با شرکتهای دانش بنیان در این مسیر خبر داد و افزود: به منظور استفاده از فرصتهای بهتر با مشارکت موسسات دانش بنیان و شرکتهای صاحب تجربه، محتوای درسی را در قالب کتاب الکترونیکی متعامل و مدیریت پذیر به صورت یک خدمت دارای ارزش افزوده، که قابل استفاده بر روی حاملهای سیار و وب مشارکت شده باشد و با آماده سازی و تولید ۲۲۰ عنوان بسته یادگیری در قالب کتاب الکترونیکی، خدمت جدید و ویژه ای در اختیار مخاطبان قرار گرفت تا به صورت رایگان از این خدمات بهرهمند شوند.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره استفاده از رمزینههای سریع پاسخ، توضیح داد: بنابر تکالیفی که وزیر آموزش و پرورش برای استفاده از رمزینههای سریع پاسخ در خدمات الکترونیک برای سازمان تعیین کردند، کارگروهی در این راستا شکل گرفت تا بتواند چارچوبهای دسترسی به محتواها را مبنی بر الگوهای رمزینه سریع پاسخ طراحی کند. برابر شرایط اجرای ممکن، الگوهای رمزینهها در کتابهای هدف درج و چاپ سپاری شد و آماده سازی محتواها جزء برنامههای اصلی این کارگروه برای سال آینده قرار گرفت تا علاوه تامین محتواهای الکترونیکی برنامههای سازمان محتواهای متناسب با زمینه تامین و به موقع عرضه شود.
باهو ادامه داد: برای سال آینده چند محور را در توسعه خدمات فناورانه مد نظر داریم که نخستین آنها تعیین یک الگوی عملیاتی شونده برای تطبیق پذیری با تمامی شرایطهای خاص چه کرونایی و چه پسا کرونایی و حالتهای اضطراری دیگر است تا متناسب با شرایط و اقتضائات موقعیت یادگیری دانش آموزان، از صددرصد حضور در کلاس تا صددرصد غیر حضوری قابل انطباق و تحقق پذیر باشد. همچنین نحوه تعامل بین معلمان، دانش آموزان و خانواده ها و چگونگی فرصت های یادگیری مفید، پیش بینی و چارچوب گذاری خواهد شد.
وی افزود: استفاده از مشارکت افراد توانمند در این عرصه که تولیدات آنها متناسب با استانداردها و مصوبه ۸۲۸ باشد، نیز از دیگر برنامههای سال ۱۴۰۰ خواهد بود. بنابراین امیدواریم در سال آینده چارچوب تنظیم گری و تعرفه گذاری این بخش انجام شود تا محتواهایی که امکان بارگذاری بر روی شبکه ملی رشد یا برنامه شاد را داشته باشند منطبق با سیاست های اجرایی آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی تصریح کرد: در مسیر تحول آینده، الزام جدی در تغییر تفکر و گفتمان ارائه خدمات سایبری از منظر مدیریتی و حکمرانی خوب در وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی را خواهیم داشت. در واقع نحوه مواجهه و استفاده از فناوری و فضای مجازی تغییر کرده و با توجه به شکل گیری زیست بوم سایبری کشور و آموزش و پرورش شناخت الزامات، مولفه های اساسی و نحوه مواجهه با این زیست بوم، از هدف های اساسی برای سال ۱۴۰۰ است که کار فشرده و پیچیده ای را لازم دارد تا ضمن تعریف و تدوین مستندات علمی و گفتمانسازی لازم، مولفههای تاثیر گذار تعیین و اطلاعرسانی شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، باهو در پایان افزود: امیدواریم با برنامههای در دست اجرا توانمندی و تاب آوری آموزش و پرورش به گونه ای ارتقا پیدا کند تا دیگر شاهد غافلگیری و عدم پیش بینی یا پاسخگویی در شرایط خاص نباشیم.
ارسال دیدگاه