۱.۸ میلیون فرصت شغلی در دولت دوازدهم ایجاد شده است

تهران (پانا) - طبق آخرین آمارها از ابتدای دولت دوازدهم تا پایان آذرماه ۱۳۹۹ حدود ۱.۸ میلیون فرصت جدید شغلی یعنی به طور میانگین سالیانه ۴۸۴ هزار شغل ایجاد شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۲۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایرنا، تداوم تحریم‌های بین­‌المللی، افزایش نرخ ارز، قیمت کالا و خدمات ناشی از آن، شیوع ویروس کرونا همراه با حوادت طبیعی غیرمترقبه سیل و زلزله در برخی مناطق کشور، همگی در کند شدن روند چرخ‌های اقتصاد در سطوح مختلف از جمله بازار کار کشور ایران نقش داشته‌­اند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا بخش اعظمی از مشاغل و کسب وکارها و صنوف خدماتی دچار آسیب شدند و این مساله باعث شد تا به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و رکود و تعطیلی بنگاه‌­ها، بیشتر نیروهای کار شاغل در این کسب و کارها با بیکاری نسبی مواجه شوند.

براساس این گزارش با وجود اینکه اثرات بیماری کرونا بر بازار کار در سه فصل اخیر تعدیل شده است، تعداد شاغلان کشور نسبت به سال‌های قبل افت بسیاری شدیدی کرده به گونه‌ای که طی ۹ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، حدود یک میلیون و ۲۴۷ هزار نفر از تعداد شاغلین کشور کاسته شده است و این رقم تاثیرپذیری بازار کار از شیوع کرونا را تایید می‌­کند.

بیشترین تاثیر کرونا بر بخش خدمات بوده است؛ رستوران‌­ها، هتل‌­ها، تالارهای پذیرایی، اغذیه فروشی ها، آرایشگاه­‌ها، مهدکودک­‌ها، باشگاه‌­های ورزشی و مراکز اقامتی و گردشگری که در بخش خدمات فعال بودند به تدریج تحت تاثیر کرونا راکد یا تعطیل شدند.

با وجود تاثیرات شیوع بیماری کرونا، تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی برنامه‌های متعددی همچون اشتغال فراگیر، فعال بازار کار و خرد، اشتغال خرد و معیشتی و تداوم اجرای قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری با استفاده از صندوق توسعه ملی را برای حفظ اشتغال موجود در دستور کار قرار داد.

همچنین در کنار حمایت‌های حقوقی و بیمه‌ای و مالیاتی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مطابق با دستورالعمل اجرایی ابلاغی ریاست جمهوری، برای مدیریت مخاطرات ناشی از بیماری بر کسب و کارها، اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت با نرخ سود ۱۲ درصد و با تنظیم فرآیند سهل‌گیرانه، اعطای تسهیلات را در دستور کار قرار داد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اجرای برنامه‌­های اشتغال، زمینه ایجاد حدود ۱.۸میلیون فرصت جدید شغلی را از ابتدای دولت دوازدهم تا پایان ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۹ فراهم کرده است.

با توجه به داده­‌های ثبتی و جمع‌­آوری شده از طرح‌­ها و برنامه‌­های استان­‌ها طی دوره مذکور به طور متوسط سالیانه ۴۸۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که بخش قابل ملاحظه­‌ای از ایجاد اشتغال جدید از طریق اقدامات و برنامه‌­های اشتغال­‌زایی و نهادهای حمایتی انجام گرفته است.

بررسی عملکرد برنامه‌های ایجاد اشتغال در ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد که در این دوره حدود ۳۴۱ هزار فرصت شغلی فراهم شده است.

بر اساس داده­‌های سامانه کارا تا پایان آذر ماه بیش از ۶۴۴ هزار شاغل در واحدهای اقتصادی به شدت آسیب­‌دیده مورد حمایت مالی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار گرفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار