آرزو فلاح*

اثرات چهارشنبه سوری مدرن بر هیجانات نوجوانان

ورامین(پانا)- چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های سنتی و کهن در ایران باستان است که مردم با روشن‌کردن آتش‌های کوچک و پریدن از روی آن آرزوی سلامتی و قدرت می کردند. اما امروزه با گرایش نوجوانان به هیجانات کاذب و مخرب، عدم آگاهی از آداب و رسوم سنتی، با ورود بازارهای جهانی و افراد سودجوی اقتصادی به این جشن باستانی، چهارشنبه‌سوری به شیوه سنتی کم کم به فراموشی سپرده شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
اثرات چهارشنبه سوری مدرن بر هیجانات نوجوانان

یکی از جشن‌های ایران باستان چهارشنبه‌سوری است که در غروب شب قبل از آخرین چهارشنبه هر سال برگزار می‌شود. این سنت اصلی در آداب و رسوم ایرانی برپایی آتش و خواندن شعر «زردی من از تو، سرخی تو از من» هنگام پریدن از روی آتش بوده است که معتقد بودند که زردی چهره و ناراحتی خودشان را به آتش می‌سپارند و از سرخی و گرمای آتش، قدرت آن را می‌گیرند و سال جدید را به دور از غم، به خوبی و قدرت آغاز می‌کنند.

از دیگر آئین‌های چهارشنبه‌سوری اجرای رسم معروف قاشق‌زنی، شال‌انداختن، تهیه نان و شیرینی سنتی که متاسفانه امروزه با عبور از تونل زمان و ورود به عصر جدید ظاهر اجرای این آئین سنتی تغییر کرده و به صورت مدرن و پر‌خطر اجرا می‌شود که از آسیب‌های پیش رو آن می‌توان به معظلات جسمی و روحی در نوجوانان، خسارات جبران‌ناپذیر و از همه مهمتر تغییر فرهنگ و رسوم سنتی دانست.

در سال‌های اخیر اکثر خانواده‌ها برای امنیت فرزندانشان از شرکت در این جشن خودداری می‌کنند و این امر باعث شده است که جوانان تخلیه هیجانی کاذب داشته باشند، بطوریکه از اوایل اسفند‌ماه صداهای نابهنجار از کوچه وخیابان‌ها به گوش می‌رسد و در نهایت تصویری از یک میدان جنگ در شب چهارشنبه آخر سال اتقاق می‌افتد.

همین امر یک فرصتی برای تبدیل به بازارهای جهانی، کشورهای صنعتی در صادرات خرید و فروش مواد منفجره گران‌قیمت و بازار سیاه در پایان سال شده که برای رفع این معضل از دستگاه‌های قوه قضائیه و نیروی انتظامی انتظار می‌رود تدابیری اندیشیده شود تا هرساله شاهد صحنه‌های دلخراشی در شب عید نباشیم.

در این خصوص ارگان‌ها و سازمان‌هایی مانند سازمان ورزش جوانان، سازمان جوانان، شهرداری، مراکز آموزشی و دیگر دست‌اندکاران باید تلاش کنند با اجرای برنامه‌ها و فضای مناسب هیجانات نوجوانان را به سمت مثبت هدایت کنند تا یک شب به‌یاد ماندنی و به دور از هرگونه از هیاهو داشته باشند.

البته در این میان سازمان‌های تبلیغات اسلامی، صدا وسیما با آموزش‌های لازم و تبلیغات مفید و به موقع همراه با فرهنگ‌سازی در تخلیه هیجانات کاذب نوجوانان می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. زیرا نوجوانان و جوانان همیشه یک شور هیجانی خاصی دارند و به دنبال نشاط و سر‌زندگی هستند که اگر به سمت اتفاق‌های مثبت بروند می‌توانند اندیشه‌های خوبی داشته باشند.

امیدوارم مردمان سرزمینم سال جدید را با سلامت و قدرت آتش آغاز کنند و روزهای خوب همراه با آرامش داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار