چه کسانی شروع کننده فعالیت فرهنگی سرود و نمایش در مدارس بودند

تهران (پانا) - شروع کننده فعالیت فرهنگی سرود و نمایش در مدارس را بشناسید.

کد مطلب: ۱۱۶۹۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
چه کسانی شروع کننده فعالیت فرهنگی سرود و نمایش در مدارس بودند

داوود کیانیان نویسنده و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوانان در ویژه برنامه هفته سرود و نمایش با موضوع بررسی تاریخچه نمایش و تئاتر دانش‌آموزی بیان کرد: بدون شک تئاتر کودک و نوجوان ایران بیش از ۷ سال سابقه دارد که همگی در زمینه تئاتر دانش‌آموزی و افتخار بزرگی برای آموزش و پرورش و فرهنگ ماست.

وی با اشاره به اینکه مدارس ما همیشه فعالیت این چنینی را داشته اند افزود: حتی اقلیت‌های مذهبی نیز در مدارس با توجه به اینکه از کشورهای دیگر مطلع بودند برنامه‌هایی تحت نظر آموزش و پرورش وقت داشتند اما فعالیت‌ها پراکنده و مقطعی بود.

کیانیان ادامه داد: از سال ۱۲۹۸ جبار عسگرزاده یا باغچه بان اولین نمایش را در مدرسه احمدیه شهر مرند آغاز می‌کند که مورد توجه بچه‌ها و خانواده‌ها قرار می‌گیرد او در سال ۱۳۰۰ به تبریز می‌رود و باغچه اطفال را تاسیس می‌کند.

این نویسنده و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوانان گفت: باغچه بان چندین نمایش برای بچه‌ها می نویسد و بازیگری می‌کرده است همچنین اتاق تئاتر بزرگسال را تشکیل می‌دهد.

ناصر فلاحی یکی از اساتید موسیقی و کارشناس مسئول سابق هنرهای آوایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این برنامه درباره سرود دانش‌آموزی و تاریخچه آن اظهار کرد: سرود و موسیقی از هم منفک نیستند زیرا جریان آموزش موسیقی در ایران مقدمه فعالیت سرود در مدارس است؛ در اواخر دهه ۱۸۶۰ میلادی در سفر ناصرالدین شاه به فرانسه گارد موزیکی وجود داشته که باعث می‌شود او این برنامه را در ایران اجرا کند لذا از دولت وقت فرانسه برای معرفی معلم موسیقی کمک می‌گیرد و در سال ۱۸۶۸ فرد معرفی شده ای به ایران می‌آید و مدرسه موزیک نظام در دارالفنون شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این آموزش موسیقی ۱۵ سال در مدرسه دارالفنون ادامه پیدا می‌کند ادامه داد: وقتی هنرستان موسیقی شکل می‌گیرد موسیقی ملی و کلاسیک آموزش داده می‌شود و برای نخستین بار در سال ۱۳۱۲ در بحث تعلیم موسیقی در مدارس، خروجی این هنرستان به عنوان آموزگار موسیقی در مدارس فعالیت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار