فرهاد قاسم پور*

به امید هوای تازه تر

سرود و نمایش دو ابزار کارآمد برای افرادی است که می‌خواهند در فرآیند تعلیم و تربیت گام بردارند. سند تحول بنیادین بارها از « ایجاد تنوع در فرصت‌های تربیتی در مراکز آموزشی و تربیتی برای پاسخ‌گویی به نیازهای دانش‌آموزان» همچنین «تنوع‌بخشی در ارائه خدمات آموزشی و فرصت‌های تربیتی متناسب با نیازها و علایق دانش‌آموزان در راستای شکوفایی استعدادهای آن‌ها»سخن گفته است و سرود و نمایش مصداق عینی این تنوع بخشی به فضای کلاس درس است.

کد مطلب: ۱۱۶۹۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد

امروز که دانش آموزان ما به دلایل مختلف سال ها از مربیان خود پیش افتاده اند، فاصله گرفته اند و این فاصله گرفتن همچنان و با سرعت نور در حال ادامه است، شاید یکی از مهمترین ابزار های ارتباط و تاثیرگذاری بر روی آن ها برای مربیان استفاده از زبان و بیان هنری است.

سرود و نمایش به عنوان گونه هایی از هنر که جذابیت های ویژه ای برای این نسل دارند یک ضرورت جدی و انکار نشدنی در فضای تعلیم وتربیت است و لازم است هر مدیری در آموزش و پرورش به این موضوع توجه جدی نشان دهد.

اگرچه حداقل نمایش در کشور ما بیش از 100 سال است که به همت جبار باغچه بان در فضای آموزش و پرورش کشور استفاده می شود اما آرزوی همه دلسوزان حوزه تعلیم و تربیت این است که روزی «زنگ نمایش و سرود» در برنامه درس ملی جای خود را باز کند و همه دانش آموزان در برنامه هفتگی خود «زنگ نمایش و سرود» را تجربه کنند اما برگزاری «هفته سرود و نمایش مدارس سراسر کشور» مقدمه ای است که تا آن زمان بار این خلاء عظیم در برنامه را درسی را بردوش خواهد کشید.

سخن آخر اینکه توجه ویژه به درس هنر در مدارس،‌ اهتمام به استفاده از سرود برای ایجاد نشاط و شادابی در بین دانش آموزان به ویژه سرود همگانی همچنین استفاده از نمایش های ساده در کلاس های درس به عنوان یکی از اصلی ترین روش های تدریس هر معلم، نگاه درست مدیران دستگاه تعلیم و تربیت به مقوله هنرهای آوایی و سرود در مدارس، ‌برگزاری دوره های آموزشی تئاتر درسی در آموزش وپرورش برای معلمان و‌توجه ویژه مراکز و دانشگاه های تربیت معلم به آموزش جدی نمایش و سرود به دانشجو معلمان، می تواند چراغ استفاده از این دو ابزار را در مدارس ما پرفروغ تر کرده و هوایی تازه تر در آموزش و پرورش جریان یابد و فرآیند تعلیم و تربیت را اثربخش تر کند.

*معاون برنامه‌ریزی فعالیت های فرهنگی هنری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار