مروری بر پروژه‌های بین‌المللی «علیرضا قربانی»

خواننده‌ای که ثابت کرد موسیقی ایرانی مرز نمی‌شناسد

تهران (پانا) -«علیرضا قربانی» ازجمله خوانندگان مطرح و شناخته‌شده‌ای است که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهایش این است که بتواند در قالب پروژه‌های بین‌المللی موسیقی ایرانی را به دنیا معرفی کند.

کد مطلب: ۱۱۶۹۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
خواننده‌ای که  ثابت کرد موسیقی ایرانی مرز نمی‌شناسد

«علیرضا قربانی» خواننده ایرانی معتقد است؛ زمانی که به موسیقی خوبی مربوط به هر ملتی گوش می‌دهیم، بدون اینکه در بسیاری از موارد حتی کلامی از ادبیات مربوط به آن را بشناسید یا حتی فواصل و نوع موسیقی و لحن آن‌ها را بشناسید از آن لذت می‌برید، به‌طور قطع موسیقی سنتی ایرانی نیز شامل این کاراکترها خواهد شد. بنابراین اشتیاق ما این است که بتوانیم موسیقی خود و فرهنگ خود را، تفکر و اشعار خودمان را در موسیقی با کلام به‌صورت نسبی و در حدی که در توانمان هست به مردم کشورهای دیگر معرفی کنیم و باعث شناخت آن‌ها شویم.

همکاری قربانی و برادران فلسطینی
قربانی این روزها با تک آهنگ «عروج» که با همراهی یک گروه فلسطینی منتشر کرده بازهم چهره رسانه‌ای موسیقی جهانی این روزها شده است. اگرچه این موسیقی اولین همکاری «علیرضا قربانی» با «جبران تریو» است اما این مهم در راستای پروژه‌های بین‌المللی این خواننده سرشناس موسیقی ایران است.
در آهنگ عروج شنونده دو رباعی از «ابوسعید ابوالخیر» هستیم که این اثر توسط «حسام ناصری» تنظیم‌شده و «آرش پاکزاد» هم میکس و مستر این آهنگ را انجام داده است. «جبران تریو» عنوان یک گروه سه نفره فلسطینی است که فعالیت آن از سال ۲۰۰۴ آغاز شد. اعضای این گروه مطرح، سه برادر به نام‌های «سمیر» و«سام» و «عدنان جبران» و از نوازندگان برجسته‌ساز عود هستند.
اعضای جبران تریو تاکنون پنج آلبوم را منتشر کرده‌اند و کنسرت‌های متعددی را در اقصی نقاط جهان برگزار کرده‌اند که همیشه اجراهایشان با استقبال خوب مخاطبان موسیقی مواجه می‌شود. آن‌ها همچنین با موزیسین‌های مطرح دنیا نظیر راجر واترز هم همکاری‌هایی را انجام داده‌اند.

«ربابی» با هم‌صدایی قربانی و خواننده آذربایجانی
علیرضا قربانی طی در ماه‌های گذشته در راستای پروژه‌های بین‌المللی‌اش اثری با عنوان «ربابی» دارد که اولین هم‌صدایی این خواننده به همراه «عالیم قاسم‌اف»، خواننده برجسته جمهوری آذربایجان، بود و چندی پیش منتشر شد. آن اثر هم با موسیقی حسام ناصری و همراهی نوازندگان سرشناسی از ایران و کشورهای دیگر تولیدشده بود.
علیرضا قربانی در بسیاری از فستیوال‌های معتبر دنیا در آسیا، اروپا و شمال آفریقا حضورداشته است. همچنین ۲ آلبوم از او به نام‌های «جلوه گل» با همراهی داریوش طلایی و همچنین «سودایی» به آهنگسازی سامان صمیمی در اروپا منتشرشده است.

خیام خوانی در همکاری مشترک با خواننده تونسی
یکی دیگر از شاهکارهای علیرضا قربانی همکاری مشترک او با خواننده تونسی به نام «سرمستی» (Ivresses) است که از رباعیات خیام نیشابوری خواندند با استقبال بی‌نظیری در اروپا مواجه شد و در بسیاری از فستیوال‌های معتبر دنیا به اجرا درآمد.


اشعار «سعدی» در همکاری مشترک با خوانندگان ایتالیایی و بین المللی
علیرضا قربانی در اردیبهشت امسال و در شرایط کرونایی طی همکاری با خوانندگان ایتالیایی و نوازندگان دیگر کشورها اثری جدید را با آهنگسازی پژمان تدین منتشر کرده است. شعر این اثر که توسط قربانی و دیگر خوانندگان و نوازندگان به‌صورت خانگی و با موبایل ضبط‌شده، سروده معروف سعدی بانام «بنی‌آدم» است.
علیرضا قربانی درباره این اثر در صفحه شخصی خود نوشته است: «بین آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. این‌گونه شعر جان‌بخش سعدی شیراز پس از قرن‌ها برای ما الهام‌بخش شد تا در کنار چند دوست هنرمند دیگر از سراسر دنیا در کنار هم جمع‌شویم و تا نوای صلح و دوستی سر بدهیم. چراکه مرهم این روزهای سخت و پردرد را غیر از همدلی و هم‌صدایی نیافتم.»
این پروژه با همکاری تئاتر «بیوندو پالرمو» و دعوت از نوازندگان کشورهای مختلف و خوانندگی «تونی بونگارو» و «باربارا اِرامو» در بخش ایتالیایی آماده انتشار شده است. پژمان تدین در این اثر تنبور نواخته و دیگر نوازندگان نیز از کشورهای فرانسه، آرژانتین، کره جنوبی، سنگال، آلمان، اسپانیا، هندوستان و استرالیا به‌عنوان نوازنده حضورداشته‌اند.


علیرضا قربانی و همکاری با خواننده کشمیری
علیرضا قربانی در ادامه‌ همکاری‌ با پروژه‌ بین‌المللی «صداها و پل‌ها»، قطعه‌ جدیدی به نام «نازنی‌نی» (به زبان کشمیری«نازنین من») را خوانده است. در این پروژه که پس از تجربه‌ السوئنو (El Sueño) و در ادامه‌ همکاری‌های قربانی با احسان مطوری شکل می‌گیرد در کنار علیرضا قربانی، «قیصر نیظامی» خواننده‌ معروف کشمیری نیز اشعاری از ابراهیم مسکین را می‌خواند. اشعار فارسی این قطعه سروده‌ فریدون مشیری‌ است. این اثر با همکاری نوازندگان بین‌المللی همچون مایک بلاک (نوازنده‌ ویلن‌سل در گروه سیلک رود)، رانی ملای (نوازنده‌ عود از فلسطین) و علی منتظری، حسام ناصری، میلاد محمدی و میثم مروستی (نوازندگان ایران) به‌زودی به علاقه‌مندان موسیقی تلفیقی ایران و جهان عرضه خواهد شد.
قطعه «رؤیا» با نام لاتین ال‌سوینیو از آلبوم «صداها و پل‌ها» برنده مدال برنز جایزه موسیقی جهانی ۲۰۱۹ میلادی شد. قطعه «رویا» به آهنگسازی احسان مطوری و خوانندگی علیرضا قربانی و سولانژ مردینیان در مرداد ۱۳۹۷ خورشیدی منتشر شد.
آلبوم «صداها و پل ها» به زبان فارسی و چند زبان دیگر با همکاری ساندیپ داس، علی منتظری، مایک بلاک، سیلیا وود اسمیت، کورش بابایی، علی جعفری پویان، همایون نصیری و دیگر موزیسین‌های ایرانی و خارجی تولید شده است. این قطعه توانسته در قسمت موسیقی جهانی و زیر نظر داوران معتبری مثل چارلز دیوید دنلر، حائز این رتبه شود.
همکاری مشترک او با هوشنگ کامکار به نام سمفونی مولانا در ایران و خارج از کشور منتشر شد و در ۲۰۱۴ میلادی به دعوت ارکستر سمفونیک دوسلدورف در سالن Tonhalle این شهر اجرا شد.

شروع فعالیت موسیقیایی قربانی
علیرضا قربانی از خواننده‌های موسیقی سنتی کشورمان است که از سال 63 حضور جدی در دنیای موسیقی را آغاز کرد و سال 1377 بعد از آغاز فعالیت ارکستر موسیقی ملی، همکاری خود را به‌عنوان خواننده ثابت ارکستر ملی ایران آغاز کرد.
این خواننده کشورمان یکی از چهره‌هایی است که تیتراژهای زیادی را برای فیلم و سریال‌ها خوانده است و در این مطلب مروری بر ماندگارترین تیتراژهای علیرضا قربانی خواهیم داشت.
این تیتراژها با صدای علیرضا قربانی ماندگار شد. علیرضا قربانی برای اولین بار در سال 84 تیتراژ ابتدایی سریال «مرده متحرک» به کارگردانی رضا کریمی را خواند و بعدازآن تیتراژ بیش از 20 فیلم و سریال را خوانده است.
تیتراژ سریال «مدار صفر درجه»
یکی از ماندگارترین تیتراژهایی که با صدای علیرضا قربانی روی آنتن تلویزیون رفت مربوط به سریال «مدار صفر درجه» است. مدار صفر درجه یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون بود که سال 86 از شبکه یک سیما پخش شد و مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت. علیرضا قربانی تیتراژ این سریال را خواند و یکی از ماندگارترین تیتراژهایی بود که با صدای او روی آنتن رفت.
تیتراژ سریال «هم گناه»
تیتراژ سریال هم گناه با صدای علیرضا قربانی یکی دیگر از تیتراژهای ماندگار این خواننده کشورمان بود که برای این سریال نمایش خانگی خواند. سریال هم گناه به کارگردانی مصطفی کیایی از اسفندماه سال 98 در شبکه نمایش خانگی توزیع شد و علیرضا قربانی تیتراژ فصل اول و دوم این سریال را خواند و خیال خوش موسیقی کلیپ فصل دوم این سریال بود.

تیتراژ سریال «شب دهم»
یکی دیگر از تیتراژهای ماندگار علیرضا قربانی، ترانه‌ای است که او برای سریال شب دهم خواند. شب دهم سریالی به کارگردانی حسن فتحی بود که سال 1381 از شبکه یک سیما پخش شد و علیرضا قربانی در چهارمین تجربه تیتراژ خوانی، تیتراژ این سریال را خواند.

تیتراژ سریال «وضعیت سفید»
یکی دیگر از تیتراژهای ماندگار علیرضا قربانی در تلویزیون مربوط به سریال وضعیت سفید است. سریال وضعیت سفید به کارگردانی حمید نعمت‌الله سال 1390 از شبکه سه سیما پخش شد و یکی از سریال‌های پربیننده تلویزیون بود. علیرضا قربانی که تجربه‌های متعددی در خواندن تیتراژهای تلویزیونی داشت بار دیگر تیتراژ این سریال را هم خواند.
از دیگر تیتراژهای شناخته‌شده‌ای که علیرضا قربانی خوانده‌شده است عبارت‌اند از: سریال کیف انگلیسی، تیتراژ سریال تنهایی لیلا و تیتراژ سریال کیمیا.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار