زنان در روز جهانی زن، همچنان درمبارزه علیه تبعیض جنسیتی

شهرری(پانا)- روز جهانی زنان، هر ساله در روز ۸ مارس برابر با ۱۸ اسفند برگزار می‌شود و نقطه کانونی در جنبش حقوق زنان است. بسته به مناطق مختلف، تمرکز بر اهمیت دادن به این روز در راستای دفاع از حقوق زنان و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان هر جامعه است.

کد مطلب: ۱۱۶۹۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
زنان در روز جهانی زن، همچنان درمبارزه علیه تبعیض جنسیتی

رسمیت یافتن چنین روزی، گرچه برای جنبش جهانی زنان موفقیتی بزرگ بود، اما زنان می‌دانند تا زمانی که حقوق شهروندی چنان گسترش نیابد که تفاوت‌های جنسیتی از اجتماع بشری رخت بربندد و برابری کامل زن و مرد متحقق نشود، پیام چنین روزی شنیده نمی‌شود و مبارزه برای رفع تبعیض‌ها ادامه خواهد داشت.
در سال ۱۹۷۵ به انکار اهمیت این روز پایان داده شد و سازمان ملل متحد روز هشت مارس را به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخت؛ از آن پس، برگزاری این روز به رسمی بین‌المللی تبدیل شد.
یکی از شایع‌ترین دلایل اشتغال زنان، نه تنها در ایران، بلکه در جوامع مختلف، کمک به وضعیت اقتصادی همسر و خانواده است. بالا بودن هزینه‌های زندگی و تنوع نیازها و خواسته‌های خانواده، معمولاً مانع از آن است که درآمد مرد به تنهایی کفایت هزینه‌های خانوار را بکند. این نیاز، مخصوصاً در شرایط نابسامانی اقتصادی، بیشتر ضرورت می‌یابد و موجب روی آوردن زنان، به انواع و اقسام کارهای دست پایین، با مزد بسیار کم می‌شود.
باید به خود و دیگران یادآور شد که روز جهانی زن نه روز مادر است و نه روز عشاق و ترکیبی از این دو روز نیست، بلکه روز جهانی زن، روز مبارزه علیه تبعیض جنسیتی است.
تبعیضی که زنان ایرانی نیز با از دست دادن بسیاری از حقوق و امتیازهای اجتماعی خود، آن را آشکارا در زندگی روزمره‌شان لمس می‌کنند.

خبرنگار دانش‌آموز: فاطمه خسروی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار