رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

واکسن رازی «کوو پارس» در مقابل جهش‌های فعلی ویروس کرونا مقاوم است

تهران (پانا) - رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه واکسن رازی «کوو پارس» بر اساس پلتفرم پروتیین نوترکیب تولیدشده معتقد است ویروس کرونا تاکنون جهش جدی که واکسن‌های موجود را بی‌فایده کند، نداشته است. در نتیجه این واکسن در مقابل جهش‌های فعلی ویروس کرونا مقاوم است.

کد مطلب: ۱۱۶۸۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
واکسن رازی «کوو پارس» در مقابل جهش‌های فعلی ویروس کرونا مقاوم است

به گزارش ایرنا، مسعود سلیمانی دودران با اشاره به مقاومت بالای این واکسن گفت: در عین حال، در ساخت این واکسن ایرانی پیش بینی شده که مقاومت بالایی در مقابل برخی جهش های ویروس کرونا از جمله جهش های فعلی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن رازی کووپارس در مقابل همه جهش های آینده ویروس کرونا پاسخ می دهد و اثر خود را حفظ خواهد کرد، گفت: عمده واکسن های موجود نسبت به جهش هایی که تاکنون معرفی شده اند، ایمنی زایی ایجاد کرده و بدن افراد را نسبت به آنها مقاوم می کنند. ممکن است در آینده جهش هایی در ویروس کرونا رخ دهد که واکسن های موجود بی اثر شوند اما از الان نمی شوند برای آن موارد پاسخ قطعی داد.

سلیمانی تاکید کرد: اگر شاهد جهش های دیگری در ویروس کرونا باشیم، مسیری را که محققان موسسه تحقیقات سرم سازی در طول حدود یک سال گذشته انجام دادند، می توانند طی مدت بسیار کوتاه تری انجام دهند و به واکسن جدید دست پیدا کنند تا مردم در مقابل این بیماری بی سلاح نباشند.

گام اول تهیه شواهد بی‌خطری و اثربخشی واکسن ایرانی کرونا برداشته شد

وی ادامه داد: با آغاز کارآزمایی بالینی از روز یکشنبه (۱۰ اسفند ماه) گام اول تهیه شواهد بی خطری و اثربخشی واکسن ایرانی کرونا با عنوان رازی کووپارس برداشته شد.

سلیمانی اظهار داشت: با توجه به مطالعات وسیعی که در بخش پیش بالینی این محصول روی حیوانات متعدد انجام شده، امید زیاد داریم این واکسن تاثیر خوبی بر انسان ها داشته و سلامت آنان را حفظ کند.

وی، مهمترین راهکار برای اثبات بی خطری و اثربخشی واکسن را انجام تست بالینی اعلام کرد و گفت: ما باید داده های این محصول فناورانه را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده و در قالب گزارشات و مقالات به اهل فن عرضه کنیم تا این موارد به اثبات برسد. در آن موقع با افتخار می توانیم بگوییم که یک واکسن نوترکیب مطمئن و ایمن تولید کرده ایم و مردم با اطمینان می توانند آن را استفاده کنند.

سلیمانی به روند انتخاب داوطلبان این طرح مطالعاتی اشاره کرد و افزود: بررسی های بسیار گسترده ای برای سالم بودن این افراد انجام می شود که از جمله آن می توان به معاینات مختلف بالینی و روان شناسی اشاره کرد تا افراد واجد شرایط با اطمینان کامل وارد این طرح مطالعاتی شوند.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان باید سالم بوده و قبلا هم دچار بیماری نباشند، گفت: افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله وارد این طرح مطالعاتی می شوند که دچار بیماری هایی از جمله بیماری های مزمن، خونی، برخی از سرطان ها و شیمی درمانی و امثال آنها نباشند و قبلا هم نباید دچار بیماری کرونا نشده باشند.

به گزارش ایرنا، واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج رونمایی شد.

این واکسن به عنوان اولین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید- ۱۹، توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید شد.

موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

واکسن کووپارس رازی تحت رهبری وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن روی ۱۳ نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار