حکیم‌زاده: چگونگی استفاده از فضای مجازی دردوران پساکرونا چالش پیش روی نظام آموزشی است

شیراز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد توسعه حرفه‌ای فردی و گروهی از طریق منابع یادگیری ایجاد شده دردوران کرونا، ایجاد ارتباط بیشتر و ارائه جذاب و خلاقانه آموزش‌ها و مفاهیم و همچنین ایجاد فضایی پویاتر و با نشاط‌تر با بهره‌گیری از فضای مجازی در دوران پس از کرونا در مدارس، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید به آن‌ها توجه کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: چگونگی استفاده از  فضای مجازی دردوران پساکرونا چالش پیش روی نظام آموزشی است

رضوان حکیم زاده در دومین روز از برگزاری همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در فارس گفت: این همایش فرصتی برای غنیمت شمردن زمان و برنامه‌ریزی درست برای آینده نظام آموزشی کشور است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر نظام آموزشی و دوگانه فرصت‌ها و چالش‌های آن، گفت: کرونا به صورت ناگهانی بر همه نظام‌های آموزشی در سراسر دنیا تحمیل شد و از زمانی که آموزش عمومی شد تا زمان شیوع کرونا هرگز درهای مدارس در این سطح و گستردگی بسته نشده بود.

وی گفت: بلایای طبیعی، جنگ‌ها و سایر بحران‌ها همواره آموزش را در بخشی از سرزمین‌ها متوقف می‌کرد، اما با شیوع کرونا برای اولین بار در سراسر جهان درهای مدارس بسته شد و پس از اندکی با درک خطرات دور ماندن کودکان از مدرسه و آموزش حضوری، بویژه در دوره ابتدایی و پیش دبستانی، درهای مدارس در برخی از کشورها باز شد، اما در کشور ما و معدودی از کشورهای جهان این تعطیلی همگانی هنوز ادامه دارد.

حکیم زاده با اشاره به تاثیر کرونا در تغییر نقش‌ها در ارکان اصلی آموزش شامل معلم و مدیر، خانواده و دانش‌آموز، گفت: کرونا همه نقش‌های قبلی این ارکان در فضای سنتی، همچون برنامه‌ریزی، ارائه مطالب و ارزیابی‌ها را به صورت شتابان تغییر داد و همه را به دنیای فناوری پرتاب کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: کرونا علاوه بر تغییر نقش‌ها، روش‌های ما بویژه در حوزه آموزش، پرورش و فعالیت‌های تربیت بدنی را نیز تغییر داد که این امر ناشی از تفاوت آموزش حضوری و مجازی است.

وی با اشاره به عدم آمادگی لازم در نظام آموزشی و سایر ارکان آن برای این تغییرات گفت: در ابتدای این همه گیری، تلاش شد تا همان تدریس سنتی در فضای مجازی نیز اعمال شود که موجب بروز مشکلات زیادی شد، چرا که با این بحران روش تدریس، دریافت بازخوردها که حاصل رابطه مستقیم و چشمی با مخاطبان در آموزش حضوری بود تغییر کرد و با گذر زمان متوجه شدیم که از این فضای جدید می‌توان برای درک بهتر رابطه‌ها و ارزیابی‌ها استفاده کرد و یکی از فرصت‌های مهم کرونا نیز همین بازگشت به ارزیابی‌های تکوینی بود.

حکیم زاده در ادامه به دوگانه چالش و فرصت‌های ایجاد شده در نظام آموزشی ناشی از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در فضای جدید با انفرادی شدن آموزش، توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان امکان بروز و ظهور پیدا کرد و از سوی دیگر چالشی که بوجود آمد، ایجاد تفاوت در فرصت‌های یادگیری در بین خانواده‌های برخوردار و کمتر برخوردار بود که در فضای مجازی تشدید شد.

وی افزود: با توجه به اتکای زیاد دانش‌آموزان، بویژه در دوره ابتدایی در امر یادگیری به خانواده‌ها، در آموزش حضوری کودکانی که از حمایت والدین بی‌بهره بودند از حمایت معلم بهره‌مند می‌شدند، در حالی که در فضای مجازی فرزندان خانواده‌های کمتر برخوردار به دلیل مشکلات مختلف اقتصادی و فرهنگی و ... بیشتر از حمایت والدین بی‌بهره شدند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به دوگانه چالش و فرصت شیوع کرونا برای معلمان نیز ،گفت: امکان بروز خلاقیت ها برای همه فرهنگیان در سراسر کشور در فضای مجازی و ایجاد زمینه اشتراک گذاری محتوای آموزشی برای همه معلمان از فرصت‌های این رویداد بود و در کنار آن نیز چالش هایی همچون برداشته شدن چارچوب زمان و مکان و بر هم خوردن نظم زندگی معلمان در آموزش مجازی بوجود آمد.

او به ایجاد دوگانه چالش و فرصت برای خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: در همه‌گیری کرونا والدین به میدان آموزش وارد شده و از سوی دیگر نیز به دلیل عدم آشنایی به نحوه ارائه نقش خود در آموزش مجازی با چالش روبرو شدند.

حکیم زاده گفت: در این اتفاق برای نظام آموزشی نیز فرصت‌ها و چالش‌هایی به وجود آمد که از جمله آن می‌توان به آشکار شدن جایگاه ویژه مدرسه در امر تعلیم و تربیت و ارزش‌های آموزش حضوری برای جامعه، کوچ سریع نظام آموزشی به زیست بوم جدید فناوری، افزایش شایستگی‌های فناورانه معلمان و ایجاد شبکه ارتباطی از صف تا ستاد در نظام آموزشی کشور اشاره کرد.

وی افزود: در کنار این موارد به چالش‌هایی همچون از بین رفتن فرصت فراگیری مهارت‌های مختلفی همچون دوست یابی، همکاری در فعالیت‌های اجتماعی و... توسط دانش‌آموزان در آموزش مجازی، آشکار شدن فاصله دیجیتالی بین دانش‌‌آموزان، انزوا و کم تحرکی بیش از حد دانش‌آموزان در فضای مجازی، افت سطح تحصیلی و سطح سواد دانش‌آموزان می توان اشاره کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به آینده نظام آموزشی در دوران پسا کرونا اشاره کرد و گفت: عصر پسا کرونا قطعا همانند دوران کرونا و پیش از آن نخواهد بود، چرا که آموزش آینده آموزش ترتیبی خواهد بود و روش‌های ما تغییر پیدا کرده و باید تلاش کنیم تا از فناوری‌ها برای ارتباط بیشتر استفاده کنیم و این امکان ایجاد شده را نباید از دست دهیم.

وی با اشاره به حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی، گفت: چالش اساسی ما این است که با پایان دوران کرونا باید این فضا را همچون گذشته برای دانش آموزان محدود کنیم یا خیر.

حکیم زاده افزود: با توچه به غیر منطقی بودن بازگشت به دوران پیش از کرونا در استفاده از فضای مجازی در فرایند آموزشی، ماباید قادر باشیم قابلیت های فناوری را با ویژگی های دانش آموزان همچون تمایل به خلاقیت، هیجان طلبی و سیار ویژگی ها تطبیق دهیم و در همین راستا برنامه ریزی هایی انجام شده تا با آموزش مناسب، وقت دانش آموزان را در فضای مجازی به شکل مناسبی مدیریت کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه حرفه‌ای فردی و گروهی از طریق منابع یادگیری ایجاد شده در دوران کرونا، ایجاد ارتباط بیشتر و ارائه جذاب و خلاقانه آموزش‌ها و مفاهیم و همچنین ایجاد فضایی پویاتر و با نشاط تر با بهره‌گیری از فضای مجازی در دوران پس از کرونا در مدارس، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید به آن‌ها توجه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار