رئیس مرکز ملی فرش ایران:

برنامه ریزی 40 پروژه در حوزه هنر-صنعت فرش دستباف

تهران (پانا) - رییس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۲ برنامه و ۴۰ پروژه در حوزه هنر-صنعت فرش دستباف برنامه ریزی شده است که تمامی این برنامه ها و پروژه ها با محوریت بخش خصوصی در حال انجام است.

کد مطلب: ۱۱۶۸۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه ریزی 40 پروژه در حوزه هنر-صنعت فرش دستباف

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران ( شاتا)، «فرحناز رافع » در نشست هم اندیشی ذینفعان فرش دستباف با معاون اول رییس جمهوری که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: بیش از ۱۲ قانون مستقیم در حوزه فرش دستباف داریم و در برنامه ششم توسعه به وظایف مرکز ملی فرش ایران در حوزه های رصد، تولی گری، نظارت و برنامه‌ریزی اشاره شده است.

رافع به تشکیل ستاد راهبری فرش دستباف در مرکز ملی فرش ایران اشاره کرد و گفت: در این ستاد ۸ نفر از نمایندگان بخش خصوصی، اتحادیه‌های مختلف صادرکنندگان، تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف حضور دارند.

وی فعالیت بیش از ۴۸ هزار تشکل، اتحادیه و صنف در حوزه هنر صنعت فرش دستباف را ظرفیت حائز اهمیتی برای ارتقا و توسعه در این حوزه عنوان کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران توسعه بازار، ترویج و ارتقاء کیفیت فرش دستباف را از اولویت‌های وزارت صمت عنوان کرد و افزود: پنج پروژه ذیل این اولویت تعریف شده است که در این راستا ایجاد خانه‌های فرش در کشورهای هدف صادراتی را دنبال می کنیم.

رافع توضیح داد که خانه های فرش متکی به بخش خصوصی خواهند بود و در قانون ششم توسعه نیز راه اندازی این خانه‌ها ابلاغ شده است که شیوه نامه‌های آن تدوین و مورد تایید سازمان توسعه تجارت ایران نیز قرار گرفته است.

وی همچنین بهبود و ارتقاء زنجیره فرش دستباف در زنجیره تامین مواد اولیه را نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله جهادکشاورزی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، بانک مرکزی و دیگر دستگاه ها دانست و گفت: در خصوص تامین مواد اولیه مانند نخ ابریشم و پشم باید کار بیشتری انجام شود.

رافع با تاکید بر ضرورت های این موضوع گفت: اکنون در مواردی مجبوریم پشم با کیفیت وارد کشور کنیم، چراکه بیش از دو میلیون نفر در عرصه فرش دستبافت مشغول به کار هستند که باید توجه داشت اگر کیفیت پایین بیاید این افراد و خانواده‌های آن‌ها متضرر می‌شوند.

وی با تاکید بر این نکته که مزیت های صادراتی هنر صنعت فرش دستباف بسیار بالا است، گفت: مجوز ها به صورت الکترونیکی صادر می شود و در این زمینه تسهیل های لازم انجام شده است. همچنین زیست بوم فناوری در حوزه فرش دستباف راه اندازی شده و استارت آپها ساماندهی شده‌اند تا بتوانیم زنجیره فرش دستباف را از پشم تا رنگ تکمیل کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین بر توجه بیشتر صندوق‌ها و دستگاه‌های مرتبط با تسهیلات از جمله صندوق کارآفرینی امید، مشاغل خانگی وزارت کار و تسهیلات کارا برای کمک به ارتقاء بهتر هنر صنعت فرش دستباف تاکید کرد.

رافع ادامه داد: ۱۷ طرح نیازمند تسهیلات داریم که با تکمیل آنها برای ۲۰ هزار نفر در حوزه فرش دستباف شغل پایدار ایجاد خواهد شد.

وی با اعلام اینکه امسال ۲۶۱ هزار و ۶۴ نفر قالیباف بیمه تامین اجتماعی شده است، تصریح کرد: درخواست برای ۲۰ درصد افزایش بیمه شدگان در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۳۱۳ هزار نفر با تخصیص مبلغ تقریباً یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین توضیح داد: برای اولین بار در دولت تدبیر و امید، بیمه درمان تکمیلی برای قالیبافان ارائه شده است که در یک هفته ۲۳ هزار نفر برای دریافت این بیمه ثبت نام کرده اند.

رافع در پایان همچنین بر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت هنر صنعت فرش دستباف و ارائه‌ زیرساخت‌های لازم و تجهیز آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های این حوزه تاکید کرد.

در این جلسه علاوه بر اسحاق جهانگیری «معاون اول رییس جمهوری» و علیرضا رزم حسینی «وزیر صمت»، محمد امید« معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری» و محمد شریعتمداری «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی» نیز حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار