رقیب جدی صنعت شیرینی و شکلات ایران کیست؟

افزایش تلاش شرکت‌های بزرگ برای حضور در بازارهای صادراتی پس از کاهش قدرت خرید مردم

تهران (پانا) - برخی از شرکت‌های ما حتی به کشورهای اروپایی صادرات دارند و برخی از تولیدات شیرینی و شکلات و پودر و کره کاکائو به این کشورها صادر می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۶۶۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
رقیب جدی صنعت شیرینی و شکلات ایران کیست؟

به‌گزارش شهروند، قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت ایران گفت: «تولیدکنندگان بزرگ شیرینی و شکلات زنجیره‌های خود را تکمیل کرده‌اند، به‌طوری که اکنون با ایجاد دامداری شیر و کارخانه دیگر آرد مورد نیاز خود را تولید می‌کنند تا قیمت تمام‌شده آنها کاهش یابد.»

آرمان خالقی درباره اهمیت و توسعه صنایع شیرینی و شکلات اظهار داشت: «ظرفیت و کشش مصرف شیرینی و شکلات در کشور معلوم است و از طرفی متأسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته، بنابراین جنب‌وجوش شرکت‌های بزرگ این صنعت حضور در بازارهای صادراتی است.»

او اظهار داشت: «محصولات صنایع غذایی ایران در درجه اول کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را پوشش می‌دهد و برخی از شرکت‌ها به کشورهایی مانند قزاقستان، روسیه، جنوب‌شرق آسیا و آفریقا صادرات دارند.»

صادرات محصولات ایران به مهد شیرینی و شکلات دنیا

خالقی با بیان اینکه اروپا خود مهد شیرینی و شکلات است و برندهای معروفی دارد، اما با وجود این، محصولات ما به این کشورها نیز صادر می‌شود، گفت: «برخی از شرکت‌های ما حتی به کشورهای اروپایی صادرات دارند و برخی از تولیدات شیرینی و شکلات و پودر و کره کاکائو به این کشورها صادر می‌شود.»

او افزود: «ایران با کشورهای اروپایی رقابت تنگاتنگی در صادرات شیرینی و شکلات دارد و با وجود اینکه کیفیتی برابر با شرکت‌های اروپایی دارد، به دلیل قیمت پایین‌تر توانسته‌ایم حضور خوبی در بازارهای صادراتی داشته باشیم و مزیت صادراتی داریم و اروپایی‌ها نیز روی برند خود مانور می‌دهند.»

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت ایران با بیان اینکه ترکیه رقیب جدی برای صنعت شیرینی و شکلات ایران به حساب می‌آید، ادامه داد: «در کشورهای همسایه و در بازارهای دورتر مانند آفریقا رقابت سنگینی داریم.»

او در پاسخ به اینکه اگر ارز دولتی (باقی‌مانده) کالاهای اساسی برداشته شود، صنعت شیرینی و شکلات ایران چقدر می‌تواند بازارهای صادراتی و مزیت قیمتی خود را حفظ کند، اظهار داشت: «در این صورت شرایط صادرات شیرینی و شکلات سخت‌تر خواهد شد و تولیدکنندگان باید روی مزیت‌های رقابتی، مدیریت، کاهش هزینه‌های غیرتولید و کسب‌وکاری بیشتر کار کنند.»

خالقی گفت: «دولت باید مشکلات بروکراسی و هزینه‌های دور زدن تحریم را حل کند تا تولیدکنندگان ایران بتوانند حتی در قیمت تمام‌شده برابر با دیگر تولیدکنندگان دنیا رقابت داشته باشند؛ این موارد را باید دولت رفع کند؛ ناکارآمدی دولت در این ارتباط دامان تولیدکنندگان را نیز می‌گیرد.»

تحریم برداشته شود به کشورهای متعدد جدیدی صادرات خواهیم داشت

او اظهار داشت: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، هزینه‌های تولید مواد غذایی از جمله شیرینی و شکلات کاهش می‌یابد، زیرا هزینه‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی پول کاهش می‌یابد و از طرفی می‌توانیم به کشورهای زیادی کالا صادر کنیم که اکنون به خاطر تحریم از آنها محروم شده‌ایم.»

او افزود: «با وجود تقاضا از چین و آسیای جنوب‌شرق مانند اندونزی و خاورمیانه از صادرات به آنها صرف‌نظر کرده‌ایم، چون پول صادرت حاصل از این کشورها را نمی‌توان به کشورمان انتقال داد.»

بنا بر این گزارش، صادرات شیرینی و شکلات در سال گذشته حدود ۵۵۰میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات ۸۰۰میلیون دلاری این محصولات در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰درصد کاهش داشته است.

انجمن شیرینی و شکلات ظرفیت صادرات ایران در این زمینه فقط در کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را سالانه ۱.۵میلیارد دلار اعلام کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار