جعفری در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به کانال کانون‌های ورزشی درشبکه شاد اضافه می‌شوند

دسترسی دانش‌آموزان به ۳۸۳ مدرسه پویا بعد از کرونا فراهم می‌شود/تغییر کاربری ۵۸۳ کلاس درس تربیت بدنی در دستور کار است

تهران (پانا) - مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش به تشریح فعالیت‌های دفتر فعالیت‌های ورزشی در سالی که گذشت، پرداخت و از برنامه‌های این دفتر در سال 1400 گفت.

کد مطلب: ۱۱۶۵۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به کانال کانون‌های ورزشی درشبکه شاد اضافه می‌شوند

محمد جعفری در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت و دفتر فعالیت‌های ورزشی هر برنامه و سیاستی را ماخوذ از اسناد بالادستی تعریف کردیم اظهار کرد: «در سند برنامه درس ملی، موضوع تربیت بدنی یک جایگاه خاصی دارد و یکی از حوزه‌های یادگیری تحت عنوان سلامت و تربیت بدنی تعریف شده است.»

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین تربیت بدنی جایگاه خاصی دارد افزود: «یکی از ساحت‌های ۶ گانه ما تربیت زیستی و بدنی تعریف شده هرچند ما به عنوان کارشناسان حوزه تخصصی تربیت بدنی معتقدیم در ساحت‌های ۶ گانه تربیت نباید به تربیت زیستی و بدنی معطوف شویم زیرا تربیت باید برای تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، زیبا شناختی و هنری، اقتصادی و حرفه ای، علمی و فناورانه و ریستی و بدنی نقش آفرینی کند و این موضوع بسیار مهم است.»

سیاست‌ها براساس اسناد بالادستی تحت عنوان مکتب عام تعریف شده است یعنی مدرسه محور کردن، کیفیت محور بودن، فراگیری، برنامه محوری، علمی و تخصصی بودن، اخلاق محور و ارزش محور بودن، مشارکت محور بودن فعالیت‌‌ها مهم است

جعفری بیان کرد: «براساس اسناد بالادستی که اهداف را اخذ کردیم و باید تربیت انسان‌ها براین اساس باشد بیانیه ماموریت ما نیز براین اساس تعریف شده و سیاست‌ها براساس اسناد بالادستی تحت عنوان مکتب عام تعریف شده است یعنی مدرسه محور کردن، کیفیت محور بودن، فراگیری، برنامه محوری، علمی و تخصصی بودن، اخلاق محور و ارزش محور بودن، مشارکت محور بودن فعالیت‌‌ها مهم است.»

مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست‌های ۷ گانه را براساس سند تحول بنیادین، برنامه درس ملی و اهداف کلان طراحی و سبد پروژه‌های ورزشی دانش‌آموزان را با شعار «مدرسه کانون تحول» برنامه ریزی کردیم گفت: «نیروی انسانی، محتوا و فضا و تجهیزات در این امر بررسی می‌شود؛ ما در سال ۹۹ به دنبال بازنگری محتوا بودیم و در بحث تجهیزات، کاروان وسایل ورزشی را به مناطق مختلف ارسال کردیم، در بخش فضا نیز با راه‌اندازی مدرسه پویا فعالیت‌هایی انجام دادیم و کتابی در این راستا تولید و ۲۴ هزار کتاب توزیع کردیم، در بحث نیرو نیز بیش از ۱۳۷ هزار آموزگار پایه را آموزش دادیم.»

فعالیت‌ها باید در مدرسه اتفاق بیفتد

وی اضافه کرد که در بحث سرانه فعالیت‌های ورزشی با یک ساعت و نیم درس تربیت بدنی موافق نبودیم لذا طرح‌های مختلفی را در این باره به سبد فعالیت‌ها اضافه کردیم؛ در سال ۹۹ با توجه به کرونا بسته تحولی کنترل وزن و چاقی و اندازه گیری شاخص توده بدنی دانش‌آموزان را با هدف ترویج سبک زندگی سالم و فعال اجرایی کردیم همچنین ۱۶ برنامه داشتیم که ۵ مستقل و ۱۱ مشترک بود در این تعداد ۲۵ فعالیت تعریف شده که ذیل این فعالیت‌ها ۳ فعالیت منطقه ای و ۱۳ فعالیت مدرسه بود چراکه تاکید داریم فعالیت‌ها باید در مدرسه باشد.»

جعفری ادامه داد: «در سال ۹۹ با توجه به کرونا و تعطیلی مدارس یک نگرانی داشتیم چراکه معتقد بودیم یک ساعت و نیم فعالیت ورزشی جوابگوی نیازهای دانش‌آموزان نیست؛ مدل مفهومی تحول نظام آموزشی ما نیز در قبل از کرونا بر حضور دانش‌آموزان در مدارس تاکید داشت و آموزش معلم و دانش‌آموز چهره به چهره و ارزشیابی معلم محور بود دانش‌آموزان از فضای مجازی بهره مندی محدودی داشتند و نقش خانواده در آموزش فرزندان کمرنگ بود که در کرونا این زیست بوم تغییر کرد.»

در دوران پسا کرونا باید به سمت تلفیقی از دوران قبل از کرونا و دوران کرونا برویم

مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش به برنامه‌های سال ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: «در دوران پسا کرونا باید به سمت تلفیقی از دوران قبل از کرونا و دوران کرونا برویم و مدرسه جدیدی برای آموزش داشته باشیم همچنین مدارس پسا کرونا باید زیرساخت فناوری بالایی داشته باشند محتواها باید مشارکتی و ارزشیابی چندجانبه باید ارتباطات مجازی باید رسمی شوند یعنی باید آموزش حضوری و مجازی داشته باشیم و بستر ارتباطی به منزل معطوف تا همکاری خانواده پررنگ شود.»

وی با بیان اینکه درس تربیت بدنی در ۳ حیطه دانشی، آمادگی جسمانی و مهارت‌های ورزشی دنبال می‌شود افزود: ‌«با برنامه ریزی معاون تربیت بدنی و سلامت، دفتر ما به سمت این رفت تا نقش تربیت بدنی را بیشتر کند لذا با همکاری همکاران در سراسر کشور سعی کردیم برنامه‌های خوبی را تولید کنیم.»

جعفری عنوان کرد: «در سالی که گذشت ۸۰ قسمت برنامه تربیت بدنی از شبکه آموزش، ۶۵ قسمت برنامه تربیت بدنی از رادیو ورزش، ۱۵ قسمت بازی‌های آمادگی جسمانی برای دوره ابتدایی، ۳۰ قسمت آمادگی جسمانی برای متوسطه اول و دوم، ۲۰ قسمت برنامه خانه پویا، ۱۳ قسمت آمادگی جسمانی در منزل، ۸ قسمت آموزش والدین، ۱۰ قسمت انیمیشن آمادگی بنیادین در سازه‌های ورزشی و فیلم معرفی کلاس درس تربیت بدنی تولید شد.»

اضافه شدن رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به فعالیت‌های ورزشی

مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در شبکه شاد نیز کانال‌هایی را راه‌اندازی کردیم که محتواها و فعالیت‌های متعددی را به دانش‌آموزان در کرونا ارائه کرد خبر داد که رشته دو و میدانی و ژیمناستیک به فعالیت‌های ورزشی ما اضافه خواهد شد. ما در سال ۹۹ یکی از پروزه اصلی مان را کنترل چاقی دانش‌آموزان قرار دادیم.»

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های جاری ما نیز در حال اجرا است گفت: «به طور مثال ۳۸۳ مدرسه پویا را برای کشور درنظر گرفتیم و اعتباراتش پرداخت شده است که بعد از کرونا دانش‌آموزان می‌توانند از این مدارس استفاده کنند برای فعال کردن درس تربیت بدنی ۷ دبیرخانه را در کشور تشکیل دادیم.»

تاکید بر آموزش والدین

جعفری عنوان کرد: «یکی دیگر از برنامه‌های سال ۹۹ برگزاری جشنواره مهارت‌های حرفه ای معلمان تربیت بدنی و آموزگاران پایه بود که به صورت مجازی برگزار شد دوره آموزشی را تحت عنوان تولید محتوای آموزشی و رسانه ای برای کرونا درنظر گرفتیم که تمام معلمان تربیت بدنی در آن شرکت کنند همچنین آموزش والدین جز برنامه‌های ماست.»

مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «کمک به به‌سازی و نوسازی مدارس و تغییر کاربری مدارس برای مکان‌هایی که بلااستفاده است نیز در حال انجام است؛ سال ۹۸ حدود ۳۸۰ کلاس درس را مورد بررسی قرار دادیم و در سال ۹۹ نیز ۲۰۳ کلاس درس تربیت بدنی را در کشور با تجهیزات ویژه ابتدایی با اولویت مدارس دخترانه انجام و در حال انجام داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار