به بهانه هشتم اسفندماه؛
روز امور تربیتی روز به ثمر نشستن تلاش صادقانه شهیدان رجایی و باهنر
تهران (پانا) - پس از انقلاب اسلامی در هشتم اسفند ۱۳۵۸، با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر، نهاد «امور تربیتی» در آموزش و پرورش با ساختار جدید و اهداف نظام اسلامی بنیان نهاده شد. این اتفاق زمانی شکل گرفت که مدارس کشور، بهترین میدان جذب نیرو برای انواع گروههای سیاسی شده بود.
مریم احمدی _ هشتم اسفندماه برای دست اندرکاران آموزش و پرورش بهار پربار قدرشناسی و معنویت افزایی در درون دستگاه تعلیم و تربیت است. این روز برای مسئولان روزی نوستالژیک و سرشار از یادگاریهای گرانبها از شهیدان و بهار پربار قدرشناسی و معنویت افزایی در درون دستگاه تعلیم و تربیت است.
به فرموده مقام معظم رهبری «اینکه من روى مسائل مربوط به دانشآموز و آموزش و پرورش و مسائل تحصیل و تربیت اینهمه تکیه میکنم و هرجا و با هرکسى که احساس کنم به نحوى با مسائل تعلیم و تربیت ربط دارد ارتباط برقرار میکنم و نظرم را میگویم، دنبال کار را میگیرم، به خاطر این است که من از آینده میترسم.»
روز محبت و مهربانی، همان کلیدهای موفقیت و پویایی اندیشه در امر تربیت است؛ روز به ثمر نشستن تلاش صادقانه و پر از اخلاص توأم با نگاه آسمانی شهیدان عزیز رجایی و باهنر است که از درون این نگاه خدامحور در روزهای نخست انقلاب نهادی ارزشمند به نام امور تربیتی متولد شد و سربازان انقلاب اسلامی سفیر پیام انقلاب در مدرسه شدند و آموزههای دینی را برای ارتقای اخلاقی و سالم سازی اجتماعی و نیز گسترش نگاه انسان مدارانه در روشهای تربیتی به کار گرفتند تا از روی نیمکتهای مدارس افرادی پاک و مهذب و بصیر به تحولات جامعه و تبعیت پذیر از فرمان الهی به درون جامعه وارد شوند و مدیریت فردا را بر عهده بگیرند.
تأثیر نهاد امور تربیتی در درون نظام آموزش و پرورش
نقش و تأثیر نهاد امور تربیتی در درون نظام آموزش و پرورش برای رساندن مفاهیم دینی، دفاع از ارزشها، پاسداری از انقلاب و وارد کردن خردمندانه دانشآموزان به عرصههای متعدد فعالیت با ارائه الگویی شایسته و سازماندهی منظم و متشکل در پروسه انقلاب غیرقابل انکار است.
این نهاد همچنین توانست با استعدادیابی منطقی و پیوند با مساجد و مراکز دینی و شخصیتهای مذهبی، خلأ تشکلهای سیاسی دینی در مدارس را به درستی پر کند و در ترویج اندیشه ولایی، مصونیت اخلاقی و نیز همراه کردن اقشار با حرکت و مسیر انقلاب به سوی تعالی کارهای خوبی انجام دهد و رسالت اجتماعی خویش را در این راستا به نحو شایسته ای ایفا کند.
تربیت یافتگان این نهاد پویا با به کارگیری قابلیتها توانستند در آزمونهای بزرگ کارهای بزرگ را انجام دهند که از جمله این عرصههای سخت و دشوار، عرصه پرشکوه دفاع مقدس بود که یادآور صحنههای بی بدیل صفوف متشکل دانشآموزان هنگام عزیمت به جبههها با پیشانی بندهای رنگارنگ و زمزمههای دعا، ذکر، تلاوت و حماسههای برجا مانده و دلنوشتههایی سرشار از عرفان و معرفت است.
تأسیس این نهاد، هوشمندی شهدای عزیز رجایی و باهنر را در ضرورت پیریزی امور تربیتی نشان داد. لبخندهای زیبا، ماندگار و حاکی از رضایت امام عزیز (ره) که بر بازوان رزمندگان بوسه زد و آنچه که امروز با افتخار اوراق تاریخ این دیار را مزین و مرصع کرده است و عصر معاصر به آن میبالد و همه جهان را به اقتدار جمهوری اسلامی معترف و مبهوت کرده است، از مسیر صحیحی بود که با اتخاذ تربیت دینی در مدارس حاصل گشت.
مربیان این نهاد، الگوی مجسمی بودند که با رفتار خویش توانستند مهربانی، رفاقت، ایثار، همدلی و بسیاری از واژههای ارزشمند رایج را معنا بخشند و با هنرمندی به نوجوانان انتقال دهند و با این انتقال، تندیسهایی را به پهنه همه تاریخ در میادین شهر بنا کنند و چه بسیار دیدیم و شنیدیم از مربیانی که قبل از دانشآموزان خود به سوی ملکوت اعلی پر گشودند و شربت شهادت نوشیدند و این راه را و معبر فیض و رستگاری را برای دیگران گشودند. پیش قراول آنان شهدای عزیز مؤسس امور تربیتی، رجایی و باهنر بودند که در آتش خشم نفاق سوختند و با هم به سوی رب اعلی پرواز کردند.
امور تربیتی با سازماندهی دانشآموزان در گروههای امداد و نجات و کمک رسانی به آسیب دیدگان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و گسترش آموزشهای امداد علاوه بر تکیه و ترویج نگاه انسان دوستانه، از هدر رفتن بخشی از منابع انسانی و ظرفیتهای اجتماعی جامعه ممانعت کرد و نسلی مجهز به دانستههای علمی و معتقد به باورهای دینی و مقید به ارزشهای انسانی را به خوبی برای ورود با سلامت و صلابت و آماده برای خدمت به فردای کشور مهیا کرد.
با درک مسئولان از این رسالت مهم و برای قدردانی از زحمات مربیان و حفظ دستاوردهای انقلاب و پاسداشت ارزشهای مولود انقلاب و تکریم یادگار شهیدان در ترویج نگاه منطقی به مقوله تربیت دینی و اهمیت مضاعف آن برای اخلاقی کردن رفتار اجتماعی، در تقویم جمهوری اسلامی هشتم اسفند سالروز تأسیس امور تربیتی به نام روز تربیت اسلامی نامگذاری شده است.
مشارکت جمعی
نهاد امور تربیتی از بدو تأسیس، بنا بر ضرورت و با توجه به شناخت تفاوتهای فردی دانشآموزان و نیازسنجی علمی، زایشهای تشکیلاتی داشته است تا بتواند به مطالبات جامعه مخاطب پاسخی شایسته دهد که این تشکلها و نهادهای درونی توانستند بخش اعظمی از مشکلات و مأموریتهای دستگاه تعلیم و تربیت را به دوش گیرند و با صرف کمترین هزینهها، کارها را به انجام برسانند و در هزینهها و اعتبارات صرفه جویی کنند و مشارکت جمعی را فراهم آورند.
فعالیتهاى آموزش و پرورش در زمینه تربیت دینى در مدارس از جمله آموزش قرآن، گسترش فرهنگ نماز، گسترش فرهنگ کتابخوانى، گسترش فرهنگ ایثار، آشنایى با ولایت، تقویت خلاقیت و اصلاح کتابهاى درسى در حوزه پرورشی انجام میگیرد که میتوان این امور را اصلیترین مأموریت دستگاه آموزش و پرورش دانست که ضرورتا نگاه عمیق تر و بیشتری به این حوزه را طلب میکند.
ارسال دیدگاه