رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با پانا مطرح کرد؛
ایجاد کمیته اتاقهای مشترک بازرگانی؛ رایزنان باید از سوی اتاقهای مشترک انتخاب شوند
ایجاد کمیته اتاقهای مشترک در دستور کار قرار گرفت/ سال ۱۴۰۰ به عنوان مبدا بررسی میزان صادرات اتاقهای مشترک انتخاب میشود
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران از برنامهریزی ایجاد کمیته اتاقهای مشترک بازرگانی خبر میدهد و میگوید تشکیل این کمیته با هدف رونق صادرات، ایجاد رقابت و پویایی اتاقهای مشترک بازرگانی در دستور کار قرار گرفته است و تلاش میشود تا رایزنهای بازرگانی توسط اتاقهای مشترک انتخاب شوند.
جمشید نفردر گفتوگو با پانا درباره تحقق هدفگذاری تورم ۲۲ درصدی از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: «عواملی خارج از اراده بانک مرکزی موجب میشود تا بانک مرکزی در تحقق هدفگذاری کاهش تورم تا نرخ ۲۲ درصد موفق نباشد. تورم نیز زائیده محیط کسب و کار و شرایط آن است. زمانی میتوان با تورم مبارزه کرد که تولید قابل توجه باشد اما زمانی که تولید به اندازه تقاضا نیست و سرمایهها ازفضای کسب و کار دور میشود تورم غیرقابل مهار میشود.»
نفر با بیان اینکه اقتصاد یک علم است که نمیتوان با آن بازی کرد، عنوان کرد: «علم اقتصاد در شرایط مختلف راهبردها و کاربردهای مختلف دارد این گونه نیست که اصلی برقرار شود و آن اصل در همه زمانها کارکرد مساوی داشته باشد. فقط جایی که سرمایه به سمت آن هدایت نمیشود، بخشهای تولیدی است و تولید میتواند یکی از مهارکنندگان قوی تورم باشد.»
وی تاکید کرد: «استقلال بانک مرکزی بسیار مهم است و در کشورهای توسعهیافته و پیشرفته به این موضوع توجه جدی شده است. تنها در بحرانها با توجه به سیاستهای کلان باز هم بانک مرکزی برای بالانس کردن اقتصاد به کمک دولتها میآید و در هر زمانی و تحت هر شرایطی خود را با سیاستهای دولتها قابل انعطاف نمیکند.»
نفر عنوان کرد: «اگر محیط کسب وکار امن باشد و سرمایهگذاری در آن به شدت و سرعت تحقق یابد همه این مسائل حل میشود اما وقتی فضای کسب و کار ناامن است دارندگان نقدینگی و سرمایه به سمت سرمایهگذاریهای کاذب حرکت میکنند و مسیر تولید را که درگیری و گرفتاری با سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی کشور، اداره کار و سایر مشکلات تولید را دارد انتخاب نمیکنند.»
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: «به منظور رونق صادرات ، ایجاد کمیته اتاقهای مشترک بازرگانی در زیرمجموعه کمیسیون صادرات به کمیته بینالملل اتاق بازرگانی پیشنهاد شده است و این امیدواری وجود دارد که با هدفگذاری که با اتاقهای مشترک وجود دارد بتوان معضلات و مشکلات کشورهای هدف صادراتی را با کمک اتاقهای مشترک احصاء و برای حل آن مشکلات راهکارهای اجرایی در پیش گرفته شود.»
نفر تاکید کرد: «در رتبهبندیهای اتاقها باید این رقابت ایجاد شود که در سال مبدا ۱۴۰۰ درصد صادرات آن اتاقبازرگانی مشترک چه میزان افزایش یافته است تا با تشویق اتاقها بتوان پویایی لازم را برای آنها ایجاد کرد.»وی با اشاره به ارتباطات مناسب با اتاقهای مشترک اظهار کرد: «همکاری بسیار خوبی میان کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و اتاقهای مشترک بازرگانی وجود دارد و این امیدواری وجود دارد که با شکلگیری کمیته اتاقهای مشترک بازرگانی رایزنهای بازرگانی از سوی اتاقهای بازرگانی انتخاب شوند به طور مثال اگر اتاق مشترک ایران و روسیه وجود دارد رایزن بازرگانی آن کشور نیز باید توسط اتاقهای مشترک انتخاب شوند .»
ارسال دیدگاه