رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با پانا پاسخ داد:
محدودیتهای وارداتی، سهم تولیدکنندگان در بازار داخلی را افرایش داد؟
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران میگوید درحالی که عزم تولیدکننده وهمراهی مصرفکنندگان وجود داشت خلاء ضلع سوم این مثلث که دولت و حمایتها و مشوقهای دولتی است موجب شده است تا تولیدکنندگان نتوانند از فرصت به وجود آمده در محدودیتهای واردات و خروج برخی از شرکتهای خارجی برای افزایش سهم خود در بازار داخلی استفاده کنند.

سیدمحمد جعفری در گفت وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که خلاء حضور برندهای خارجی در کشور تا چه میزان برای صنایع کشور فرصت تلقی میشود تا سهم خود از بازار داخلی را افزایش دهند، عنوان کرد: «به طور قطع محدودیت واردات یا خروج برخی از برندها از کشور فرصتی مهم برای صنایع کشور مانند لوازم خانگی یا پوشاک محسوب میشود، منوط به آنکه تولیدکننده عزم جزمی داشته باشد و ضمن ارتقای کیفیت بتواند سهم خود را از بازار افزایش دهد و دولت نیز از صنایع حمایت کند.»
وی ادامه داد: «تولیدکنندگان مایل به افزایش سهم خود از بازار هستند و میتوانند در این زمینه برنامهریزی داشته باشند اما مصرفکننده نیز باید حق انتخاب داشته باشد تا براساس کیفیت و قیمت و مطابق با سلیقه خود خرید کند.»
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: «ایجاد شرایط انحصاری در هیچ کجای دنیا پذیرفته شده نیست و طبیعی است که مصرفکننده باید حق انتخاب داشته باشد اما در موقعیت کنونی مردم نیز این همراهی را دارند که فرصت به وجود آمده را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.»
بهبود تولید نیازمند تکنولوژیهای پیشرفته و مهندسی معکوس است
وی ادامه داد: «دولت تاکنون نتوانسته است به وظایف خود در بحث حمایت از واحدهای تولیدی عمل کند. بهبود تولید نیازمند تکنولوژیهای پیشرفته و مهندسی معکوس است و تیم کارشناسی باید براساس تحقیق و توسعه روشهای بهبود کیفیت را بررسی کند اما آیا واحدهای تولیدی در شرایط کرونا و کاهش تقاضای بازار و در شرایطی که بسیاری از هزینههای تولید سربار شده است امکان تامین منابع مالی برای ارتقای دانش و تکنولوژی تولید فراهم است.»
جعفری خاطرنشان کرد: «دولت باید به تولیدکنندگانی که قرار است در این مسیر حرکت کنند کمک کند و با اعطای وامهای ارزان گام به گام بر آنها نظارت کند و مشوقها و حمایتهایی را در اختیار تولید قرار دهد.»
وی افزود: «درحالی که عزم تولیدکننده وهمراهی مصرفکنندگان وجود داشت خلاء ضلع سوم این مثلث که دولت و حمایتها و مشوقهای دولتی است موجب شده است تا تولیدکنندگان تاکنون نتوانند از فرصت به وجود آمده در محدودیتهای واردات و خروج برخی از شرکتهای خارجی برای افزایش سهم خود در بازار داخلی استفاده کنند.»
ارسال دیدگاه