محمود امانی در همایش اصلاحات آموزشی:

آموزش و پرورش دارای سندی تاثیرگذار، اثربخش و قابل احترام است

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت که آموزش و پرورش دارای سندی تاثیرگذار، اثربخش و قابل احترام است که کمتر دستگاهی از آن برخوردار است.

کد مطلب: ۱۱۶۰۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش دارای سندی تاثیرگذار، اثربخش و قابل احترام است

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی در همایش اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران که به میزبانی دانشگاه تهران روز چهارشنبه 15 بهمن ماه 99 به صورت مجازی برگزار شد، با تبریک ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) و روز زن، گفت: اصلاحات آموزشی در دو سطح (دائمی و کلان) اتفاق می افتد؛ سطح دائمی، یعنی نظام آموزشی نیازمند اقدامات مستمر، اثربخش، تاثیرگذار و مداوم است.

وی با اشاره به سطح کلان اصلاحات آموزشی افزود: این سطح در کتاب «مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» در بخش چرخش های تحول آفرین آمده است. تمام دلالت ها و یافته های مطالعات نظری برای تحول بنیادین نظام تربیت رسمی عمومی کشور در شش ساحت(زیرنظام های: راهبری و مدیریت، برنامه درسی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، تامین و تخصیص منابع مالی، فضا، تجهیزات و فناوری، پژوهش و ارزشیابی) بیان شده است.

امانی اظهار داشت: مهم ترین چرخش ها از وضع موجود به وضع مطلوب؛ تبدیل آموزش و پرورش فعلی با کارکرد صرفاً آموزشی به نهادی با رویکرد فرهنگی، تربیتی و اجتماعی است که مولد سرمایه های انسانی برای پذیرش مسئولیت، مشارکت پذیری و توانایی کسب شایستگی های لازم برای ورود به جامعه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: به نوعی به این نقطه رسیده ایم که در کف مدرسه اتفاقات خوب و موثر زیادی همسو با سند تحول بنیادین و در باب فرهنگی، تربیتی و آموزشی افتاده است، در امر تعلیم و تربیت بسیاری از مدارس به نقطه های خوبی در مورد سند تحول بنیادین رسیده اند.

امانی تصریح کرد: این اتفاق هم می تواند در نظام آموزش و پرورش کشور بیفتد که باعث تحول کلی در امر تعلیم و تربیت کشور شود.

وی بیان داشت: ارتباط معنادار، ارگانیک و هم افزا بین دو سطح دائمی و سطح کلان اتفاق افتاده که شاهد تاثیر و تاثر رشد دهنده بین این دو موضوع هستیم. این ارتباط در عرصه های عملیاتی؛ یعنی مدرسه باعث هم افزایی و افزایش کارآمدی و اثربخشی آن می شود، این دو سطح در سند تحول بنیادین مورد توجه جدی قرار گرفته است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش سندی تاثیرگذار، اثربخش و قابل احترام دارد که کمتر دستگاهی از آن برخوردار است، سند تحول مجموعه ای از پژوهش ها، اسناد علمی - پژوهشی و چرخش های تحولی است که اصول اساسی و روش کار آموزش و پرورش را ترسیم می کند.

امانی اظهار داشت: سند تحول بنیادین باعث شکل گیری مجموعه ای از افراد کنشگر و پژوهشگر در حوزه آموزش و پرورش شده است که درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش تحلیل و بررسی می کنند.
وی افزود: همه به این فهم عمیق و مشترک رسیده اند که حوزه آموزش و پرورش یک حوزه دشوار با مسائل پیچیده است. اول باید مساله های آن را شناخت و خوب تبیین و توصیف نمود و برای حل آنها اقدامات نظامند و موثر انجام داد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: در کنار رویکردها و مسائل مختلف عرصه آموزش و پرورش، یکی از درس های کنونی سند تحول بنیادین، این است که در باب هر یک از مساله ها و زیرنظام های سند می توانیم یک چیزی از جنس سیاست نامه داشته باشیم که در آن مجموعه ای از سیاست ها، برنامه ها و راهکارهای عملیاتی را بیان کنیم . این کار در فضای کنشگران قابلیت اجرا دارد.

وی افزود: اگر افراد مختلف در باب آموزش و پرورش صحبت می کنند، این کار از جنس توصیه است، این حرکت ها باید در فضایی واقع بینانه و در تماس با مساله های مبتلابه آموزش و پرورش حاصل شود.

امانی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی پیگیر انجام 4 موضوع مهم و اساسی است، یکی از این موضوعات مساله معلم است، می خواهیم از صفر تا صد کارکردها، نقش ها، نحوه کار و... معلم را بررسی و ترسیم کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: دوم محتوای آموزشی است، از برنامه درسی یعنی سیاست ها و انتخاب گری ها تا کف کلاس که موجب یادگیری موثر و پایدار در دانش آموزان می شود را در بر می گیرد.

وی بیان داشت: موضوع سوم ارزشیابی و پژوهش است که در ارتباط با هم هستند از دانش آموز تا معلم و مدرسه و به نوعی باید مشخص کنیم ارکان آموزشی در کجای نظام ارزشیابی و پژوهش آموزش و پرورش قرار دارند.

امانی با اشاره به موضوع چهارم ابراز داشت: مدیریت مدرسه به معنای عام، یعنی مدیریتی که بتواند مدرسه را به کانون محله(محل ارتباط، تعامل و مشارکت محله) تبدیل کند، مدرسه همه کاره و ویترین کاری محله بشود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مجموعه این اقدامات می تواند باعث ایجاد تحول در مدرسه شود، بنابر این باید بستری فراهم کنیم که صاحب نظران، پژوهشگران و... حرف های خود را در باب اصلاحات و چالش های آموزشی و کارکردهای آن بیان کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار