معرفی ۴ واحد صنعتی آلاینده در آذربایجان شرقی

بخش آلاینده کارخانه های صنعتی باید مرتب پایش شود

تبریز(پانا) - مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، معدن طلای اندریان و کاوه سودای مراغه، آلاینده هستند.

کد مطلب: ۱۱۵۸۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
معرفی ۴ واحد صنعتی آلاینده در آذربایجان شرقی

به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، حسن عباس نژاد با اشاره به آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز افزود: پالایشگاه و پتروشیمی در هیچ یک از نقاط کشور در جوار شهری با جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر احداث نشده است که در مسیر جهت باد قرار گرفته باشد و باد هرگونه آلودگی را به داخل شهر بیاورد، از این رو باید نظارت بیشتری بر این دو واحد صنعتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همه گاز‌های خروجی واحد‌های فرآیندی پالایشگاه تبریز به واحدی به نام زباله‌سوز و گازسوز (incinerator) منتقل می‌شود؛ پایشگر باید بر روی این بخش، به عنوان آلوده‌ترین بخش نصب شود که در پالایشگاه چنین چیزی انجام نشده است و ما پیگیر این مسئله هستیم و عمده علت شکایت و انتقاد اهالی محله کجووار تبریز هم از گاز‌های ناشی از بخش اینسینراتور پالایشگاه است، به همین علت این بخش باید به طور مستمر و آنلاین پایش شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: یا باید پالایشگاه و پتروشیمی تبریز را از جا کنده و به جای دیگری منتقل کنیم که در این صورت نیاز به صرف هزینه‌ای بسیار بالا داریم و یا باید نمایندگان و برنامه‌ریزان و مجریان توسعه در استان طوری طراحی کنند که فعالیت‌های این چنینی کمترین ریسک را برای محیط زیست استان داشته باشد و ریسک آلودگی‌های این واحد‌ها کنترل و کاهش داده شود و الزاما فعالیت‌های تهدید کننده محیط زیست برای واحد‌های صنعتی، گران تمام شود. بر این اساس اقدامات اخیر واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاه تبریز در راستای کاهش آلایندگی قابل تقدیر است.
عباس‌نژاد با بیان اینکه مجوز انتقال پساب کارخانه کاوه سودا به دلیل شباهت ترکیبات و پارامتر‌های آن با دریاچه ارومیه که توسط یک شرکت معتبر مشاور مطالعه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و در سالهای قبل صادر شده است، گفت: گفته می‌شد که خواص و پارامتر‌های پساب کاوه سودا شبیه آب دریاچه ارومیه است و پساب می‌تواند در اراضی اطراف دریاچه رهاسازی شود؛ با توجه به فرایند تولید کارخانه کاوه سودا برای فعالیت چاره‌ای جز استفاده از لاگن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این واحد آلاینده اعلام شده است و ما در خصوص جلوگیری از آلایندگی با کسی یا گروه و واحدی مماشات نخواهیم کرد و با هر واحدی که آلاینده باشد، برخورد خواهیم کرد. در سال‌های گذشته اعلام شد که این واحد ۳۰۰ هکتار از اراضی را آلوده کرده است و طبق قانون تا زمانی که این آلایندگی برطرف نشود، پیگیر خواهیم بود.
عباس‌نژاد اضافه کرد: سازمان جهادکشاورزی گزارش داده بود که آلودگی اراضی ناشی از کاوه سودا نداریم و همچنین سازمان آب نیز گفته بود که آلودگی آب‌های زیرزمینی در منطقه کمتر شده است تا اینکه به منظور رفع نگرانی‌ها تصمیم بر این شده تا از مطالعات تیمی متشکل از دانشگاه‌های ملی و استانی به مدیریت دانشگاه تبریز استفاده شود تا آنالیز‌ها و تصمیم گیری‌ها کاملا بر مبنای علمی و کارشناسی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به این که فلسفه وجودی کارخانه فراوری طلای اندریان ورزقان در آن منطقه از ابتدا اشتباه بوده و بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست نقد‌های جدی بر آن داشته است، گفت: شرایط زمین شناسی و توپوگرافی منطقه باعث شده که جاگذاری هیپ در آنجا با مشکلاتی مواجه شود.

وی افزود: هیچ واحد صنعتی نمی‌تواند بگوید که آلاینده نیست، چون طبعا فعالیت هر واحد صنعتی توام با اثرات نامطلوب هرچند کم خواهد بود.

عباس نژاد یادآور شد: در معدن اندریان آلودگی داریم که باعث ناهنجاری‌هایی در منطقه شده است و ساکنان انتظار به حقی دارند که این آلودگی‌ها برطرف شود چرا که این معدن تنها واحدی است که در آن منطقه از سیانور استفاده می‌کند و به دلایل همین آلایندگی با دستور مرجع قضایی پلمب شده و مجوز فعالیت ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار